Hotelarze liczą wzrosty. Turystyka odbudowała się szybciej, niż zakładano
W tym artykule:
Prowadzą agroturystykę na Mazurach. Oto czym się zajmują
Polski rynek hotelowy w 2025 roku: odbudowa popytu i rosnące znaczenie ESG
Rok 2025 przyniósł kontynuację odbudowy popytu na rynku hotelowym w Polsce. Według raportu Trends Radar międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield, liczba noclegów krajowych w hotelach w latach 2025-2029 będzie rosła średniorocznie o 2,4 proc. W pierwszej połowie roku z bazy noclegowej skorzystało 18,2 mln turystów, generując 44,9 mln noclegów, co oznacza wzrost o 8,5 proc. w porównaniu z rokiem 2024.
Segment turystyki zagranicznej nie tylko powrócił do formy, ale przewyższył poziomy z 2019 roku. Liczba noclegów udzielonych turystom spoza Polski wyniosła 3,8 mln. Wskaźnik obłożenia hoteli do sierpnia 2025 roku osiągnął około 70 proc., a kluczowe wskaźniki finansowe, takie jak ADR (średnia stawka dzienna) i RevPAR, wzrosły o 5-7 proc. rdr, przekraczając poziomy sprzed pandemii.
- Polski rynek hotelowy nadal odnotowuje bardzo dobre wyniki - poziomy RevPAR w głównych destynacjach w kraju wyraźnie przekraczają wartości z 2019 roku. Z kolei po stronie transakcyjnej obserwujemy zmniejszającą się różnicę między oczekiwaniami kupujących i sprzedających, co powinno dodatkowo pobudzić aktywność rynkową - powiedział Nicolas Horky, Head of Hotel Transactions CEE & SEE, Czech Republic, Cushman & Wakefield.
- Rosnące zaangażowanie finansowe ze strony lokalnych i regionalnych banków również pozytywnie wpływa na perspektywy inwestycyjne i tworzy sprzyjające warunki dla dalszego zainteresowania inwestorów - dodał.
Warszawa liderem rynku hotelowego i luksusowych noclegów
Warszawa pozostaje liderem rynku hotelowego w Polsce. Na Mazowszu działa ponad 240 hoteli, z czego 40 proc. znajduje się w stolicy. Najwyższej klasy obiekty, w tym 15 z 16 pięciogwiazdkowych hoteli w regionie, również zlokalizowane są w Warszawie. Choć największą popularnością cieszą się hotele czterogwiazdkowe, segment luksusowy odpowiada już za blisko połowę rezerwacji wśród turystów zagranicznych.
- Silny wzrost ruchu turystycznego ma bezpośrednie przełożenie na sektor handlowy - zwłaszcza w centralnych dzielnicach miasta. Szacuje się, że turyści zagraniczni odpowiadają już za 22-25 proc. całkowitego obrotu detalicznego w śródmieściu Warszawy. Najwięcej wydają na modę i akcesoria, gastronomię, dobra luksusowe oraz rozrywkę - podkreśliła Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.
Raport wskazuje również na trend "coolcation", czyli wybierania chłodniejszych kierunków wakacyjnych w odpowiedzi na fale upałów w południowej Europie. Wybrzeże Bałtyku, w tym Trójmiasto i mniejsze kurorty, odnotowało 30-procentowy wzrost liczby odwiedzających, a obłożenie hoteli powróciło do poziomów sprzed pandemii.
Wyzwania ESG i certyfikacje środowiskowe w hotelarstwie
Wzrost ruchu turystycznego wiąże się również z wyzwaniami środowiskowymi. Hotele należą do najbardziej energochłonnych obiektów, a koszty energii stanowią jedną z najwyższych pozycji w strukturze wydatków. Wzrosło także zużycie wody - średnio 300 litrów na gościa na dobę, co znacznie przewyższa przeciętne zużycie lokalnego mieszkańca (144 litry).
- Jednym z kluczowych narzędzi wspierających redukcję zużycia energii i wody oraz ograniczenie wpływu na środowisko są certyfikaty środowiskowe, takie jak BREEAM czy LEED. Branża hotelowa wykazuje trend wzrostowy w zakresie liczby certyfikacji w tych systemach, choć wciąż pozostaje daleko w tyle za segmentami logistyki czy biur - powiedziała Katarzyna Lipka, Head of Strategic Consulting and ESG Advisory, Cushman & Wakefield.
- Warto podkreślić, że tylko w 2024 roku w Polsce liczba certyfikowanych obiektów hospitality wzrosła o 21 proc. Co więcej, Warszawa pozostaje liderem wśród sześciu stolic Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby certyfikowanych hoteli, co potwierdza rosnące znaczenie ESG w strategiach rozwoju tego sektora - dodała.
Prognozy wskazują, że rozwój infrastruktury transportowej, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), może dodatkowo pobudzić popyt i inwestycje. Według szacunków CPK do 2035 roku będzie obsługiwać nawet 40 mln pasażerów rocznie, co wzmocni pozycję Polski jako atrakcyjnej destynacji turystycznej.
Źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!