Warszawa: Do Berlina co 2 godziny. Mnóstwo połączeń do stolicy Niemiec
Berlin - Warszawa 17 razy na dobę
Już od grudniowej korekty rozkładu jazdy Podróżni będą mieli teraz do dyspozycji 17 bezpośrednich połączeń (w obie strony) zamiast obecnych jedenastu - zapowiadają niemieckie koleje. DB i PKP chce odpowiedzieć tym samym na znacznie zwiększone zapotrzebowanie na podróże między dwoma sąsiadującymi krajami.
- Międzynarodowy transport dalekobieżny dynamicznie się rozwija. Chcemy również znacząco zwiększyć ruch kolejowy między Niemcami a Polską. Nowe połączenia kolejowe z silnymi gospodarczo regionami południowej Polski i granicą z Ukrainą mają ogromne znaczenie gospodarcze i polityczne - mówi Michael Peterson, członek zarządu DB ds. dalekobieżnych przewozów pasażerskich.
Nowy nocny pociąg do Warszawy
- Obserwujemy duże zainteresowanie bezpośrednimi połączeniami do i z Berlina. Spodziewamy się, że pozostałe kierunki również będą cieszyły się podobnym zainteresowaniem naszych pasażerów - powiedział z kolei prezes polskiego przewoźnika, Janusz Malinowski. Uruchomione zostanie też bowiem połączenie Lipska z Wrocławiem, Krakowem i Przemyślem. Pociągi pojadą po raz pierwszy z granicy polsko-ukraińskiej do Niemiec.
W ofercie ma pojawić się także pociąg nocny z Berlina przez Poznań, Łódź i Warszawę do Chełmu. Będzie to zupełna nowość. Chociaż nie znamy jeszcze wszystkich szczegółów tego połączenia, to jest ono już oficjalnie zapowiedziane na stronie Deutsche Bahn i widoczne na grafice przewoźnika.
PKP Intercity na razie milczy
W kierunku z Berlina do Chełma, przez Warszawę, nowy pociąg kursować będzie jako nocny Eurocity: wyjazd z Berlina zaplanowany jest wieczorem, a pociąg zatrzyma się m.in. w Poznaniu, Kaliszu, Łodzi i Warszawie, docierając do Chełma następnego dnia rano. Dokładny rozkład i godziny odjazdu oraz przyjazdu nie są jednak jeszcze znane. Przejazd całej trasy pociągu powinien zajmować ok. 9 godzin.
Jak na razie polski przewoźnik nie pochwalił się jeszcze zmianami, które nastąpią dla pasażerów.
Kolej Dużych Prędkości z Warszawy do Berlina?
Przypomnijmy też, że wcześniej w tym roku pojawiła się od niemieckich kolei informacja, że niemieccy kolejarze chcą obsługiwać składami dużych prędkości ICE 3neo (Siemens Velaro) pociągi do Polski. Miałoby to nastąpić po 2030 roku. Linia do Poznania jest także uwzględniona jako najważniejszy powstający odcinek Kolej Dużych Prędkości. Wciąż nie wiadomo czy będzie to linia na 250 czy 350 km/h. Odcinek Warszawa - Poznań pociągi pokonywałyby wówczas w czasie 2 godzin (250 km/h) lub 1 godziny 40 minut (320 lub 350 km/h).