Zamiast lajka – wycieczka! „Pocztówki z powodzi” zapraszają do odwiedzin regionów, które podniosły się po kataklizmie

Latem 2024 roku powódź zniszczyła dorobek tysięcy mieszkańców południowo-zachodniej Polski, a z turystycznych miejscowości odpłynęli także… turyści. Dziś woda już opadła, szlaki są przejezdne, a lokalni przedsiębiorcy czekają na gości. Kampania społeczna „Pocztówki z powodzi” to wyjątkowa akcja, która zamiast zbiórek oferuje coś prostego – zaproszenie. 600 tysięcy pocztówek rusza w Polskę, by przypomnieć: najlepszą formą pomocy jest przyjazd. Zamiast przelewu – rezerwacja. Zamiast współczucia – obiad w lokalnej restauracji.
Zamiast lajka – wycieczka! „Pocztówki z powodzi” zapraszają do odwiedzin regionów, które podniosły się po kataklizmieW akcję "Pocztówki z powodzi" zaangażował się Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Na konferencji prasowej wicemarszałek Michał Rado podkreślał, jak istotnym wsparciem dla przedsiębiorców poszkodowanych w trakcie powodzi w 2024 roku będzie powrót turystów.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Aleksandra Karpecka
Aleksandra Karpecka

600 tysięcy kartek, jeden wspólny cel – odbudowa turystyki po powodzi

Latem 2024 roku południowo-zachodnią Polskę dotknęła katastrofalna powódź. Straty materialne oszacowano na 5 miliardów złotych, ale jeszcze boleśniejsza była fala, która przyszła po niej – fala odwołanych rezerwacji. Turyści przestali przyjeżdżać, choć region już stanął na nogi. Teraz Dolny Śląsk i inne popowodziowe regiony mówią jasno: „Nie prosimy o pieniądze. Po prostu – przyjedźcie”. Rusza ogólnopolska kampania społeczna „POCZTÓWKI Z POWODZI”, która łączy serca i działa skutecznie.

Nie apel o współczucie, ale o obecność

„Zalało ludzi. Odpłynęli turyści. I to był moment, kiedy poczuliśmy, że nie możemy przejść obok tego obojętnie” – mówi Agnieszka Kostelecka, Dyrektor Strategii z agencji AWX, pomysłodawczyni kampanii. – „W czasach algorytmów, AI i natłoku treści wracamy do czegoś osobistego – tradycyjnej kartki pocztowej. Pocztówka jest jak gest – prawdziwa, dotykalna i kierowana od jednego człowieka do drugiego”.

Właśnie taką formę przyjęła akcja – ponad 600 000 pocztówek-zaproszeń trafia do mieszkańców całej Polski. Są drukowane lokalnie, by żadna złotówka „nie odpłynęła” z regionu. Kartki zachęcają do odwiedzin, pokazują piękno regionów i są autentycznym głosem lokalnych przedsiębiorców.

Turystyka potrzebuje drugiej szansy

„Turyści przestali przyjeżdżać – bali się, że atrakcje regionu nie są dostępne, albo że będą przeszkadzać w odbudowie” – wyjaśnia Kostelecka.

Tymczasem wszystko już działa: szlaki są przejezdne, restauracje otwarte, gospodarstwa agroturystyczne gotowe, uzdrowiska czekają na gości.

„Pokazaliśmy, że 2+2 może równać się 100. To właśnie siła synergii” – dodaje Magdalena Zawada-Martinez, Dyrektor Zarządzająca AWX i współorganizatorka akcji. – „Połączyliśmy siły – biznes, samorząd, marketing, ESG – i stworzyliśmy format, który naprawdę działa”.

Hasła, które poruszają i zapraszają

Główne przesłanie akcji to:

  • Zamiast przelewu – zrób rezerwację
  • Zamiast jechać tam, gdzie zawsze – odkryj co mamy tutaj
  • Zamiast współczuć – zjedz obiad w lokalnej restauracji

To nie metafora. To konkretne działanie, które każdy z nas może podjąć.

Zaangażowanie instytucji, firm i znanych twarzy

W kampanię włączyli się m.in. InPost, Koleje Dolnośląskie, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, a także Fundacja XTB, Krajowa Izba Gospodarcza, SlowHop, Futura PR i wiele innych. Patronat objęła Polska Organizacja Turystyczna.

Swoje wsparcie okazali również artyści, influencerzy i aktorzy, m.in.: Andrzej Chyra, Anita Sokołowska, Paweł Małaszyński, Katarzyna Pakosińska, Łukasz Nowicki, Fundacja Olgi Tokarczuk, Ania Karwan, czy Gdzie w Polsce na weekend.

Dolny Śląsk czeka. I zaprasza

„Turystyka to jedno z kół zamachowych dolnośląskiej gospodarki” – przypomina marszałek Paweł Gancarz. – „Ubiegłoroczna powódź boleśnie doświadczyła nie tylko mieszkańców, ale i lokalnych przedsiębiorców. Akcja 'Pocztówki z powodzi' doskonale uzupełnia nasze działania. Zachęcajmy do odwiedzania Dolnego Śląska – w ten sposób naprawdę pomożemy odbudować to, co zostało zniszczone”.

Głos przedsiębiorców: zapraszamy Was jak nigdy dotąd

„Ruch turystyczny spadł drastycznie zaraz po powodzi i niestety do dziś nie wrócił do poziomu sprzed roku” – mówi Małgorzata Szumska, prezeska Kopalni Złota w Złotym Stoku. – „Dlatego tak chętnie bierzemy udział w tej akcji. Bo turyści, którzy przyjadą teraz, naprawdę stają się dla nas bohaterami”.

Właśnie ruszyła także mapa turystyczna akcji, do której dołączają miejsca z terenów popowodziowych – oferujące turystom dodatkowe atrakcje i małe upominki w geście wdzięczności.

Kolejny krok: „Biznes Restart” – granty i mentoring

Fundacja XTB oraz firma Stratego przygotowują program grantowo-mentoringowy, w ramach którego lokalni przedsiębiorcy będą mogli skorzystać ze wsparcia finansowego, edukacyjnego i doradczego. To szansa na odbudowę i rozwój.

Jak możesz pomóc?

  • Opowiedz o kampanii innym
  • Udostępnij ją w swoich mediach społecznościowych
  • Ale przede wszystkim – przyjedź!

Odwiedź miejsca, które potrzebują dziś nie litości, ale twojej obecności: Kłodzko, Lądek, Głuchołazy, Nysa, Bystrzyca Kłodzka, Stronie Śląskie, Lewin Brzeski, Żagań, Szprotawa, Wleń, Lwówek Śląski, Gryfów Śląski, Paczków, Brzeg i wiele innych.

„Pocztówka z powodzi” to więcej niż akcja – to zaproszenie, by pomóc realnie. Wystarczy przyjechać. Tylko tyle. A może aż tyle.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec nowych gier od PlayStation? Sony woli kupować istniejące marki, niż tworzyć nowe od zera, i chce być „domem handlowym rozrywki”
Czy to koniec nowych gier od PlayStation? Sony woli kupować istniejące marki, niż tworzyć nowe od zera, i chce być „domem handlowym rozrywki”
System kaucyjny wystartował. Jak działa?
System kaucyjny wystartował. Jak działa?
Wrocław: Rekordowe zainteresowanie Budżetem Obywatelskim. Włocławianie chcą zmian
Wrocław: Rekordowe zainteresowanie Budżetem Obywatelskim. Włocławianie chcą zmian
Legenda Toruńskiego Zoo nie żyje. Wolta odeszła po 40 latach
Legenda Toruńskiego Zoo nie żyje. Wolta odeszła po 40 latach
Radomsko: Strażacy ćwiczyli, jak działać podczas pożaru lasu
Radomsko: Strażacy ćwiczyli, jak działać podczas pożaru lasu
Czyżew: Postrzelony łoś konał w polu kukurydzy. Policja prowadzi postępowanie
Czyżew: Postrzelony łoś konał w polu kukurydzy. Policja prowadzi postępowanie
Wierzbica: Poprawa infrastruktury drogowej w gminie. Trwa remont nawierzchni oraz zatoki autobusowej w miejscowości Łączany
Wierzbica: Poprawa infrastruktury drogowej w gminie. Trwa remont nawierzchni oraz zatoki autobusowej w miejscowości Łączany
Coraz więcej firm myśli o zmianie. Europa kusi polskich przedsiębiorców
Coraz więcej firm myśli o zmianie. Europa kusi polskich przedsiębiorców
Poznań: Rozpoczęcie roku akademickiego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. "Polskim badaczom brakuje pieniędzy na podstawowe badania"
Poznań: Rozpoczęcie roku akademickiego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. "Polskim badaczom brakuje pieniędzy na podstawowe badania"
Dziś ruszył system kaucyjny. Byliśmy w sklepach, jak na razie to fikcja. Dlaczego?
Dziś ruszył system kaucyjny. Byliśmy w sklepach, jak na razie to fikcja. Dlaczego?
Legendarna gra o skakaniu powraca po 25 latach
Legendarna gra o skakaniu powraca po 25 latach
Poślubił ukochaną w tajemnicy przed rodzicami. Tak wyglądało życie Wojciecha Pokory poza kamerą
Poślubił ukochaną w tajemnicy przed rodzicami. Tak wyglądało życie Wojciecha Pokory poza kamerą