WiadomościUmowa podpisana, do Lublina trafi 20 nowych autobusów wodorowych. Zostaną wyprodukowane w Lublinie

Umowa podpisana, do Lublina trafi 20 nowych autobusów wodorowych. Zostaną wyprodukowane w Lublinie

MPK Lublin odświeży flotę swoich autobusów. Spółka właśnie podpisała umowę na zakup 20 nowych pojazdów. Co ważne, przewoźnik nie zapłaci za nie nawet grosza.
fot. UM Lublin
fot. UM Lublin
lublin112.pl

We wtorek w siedzibie Urzędu Miasta Lublin podpisana została umowa na dostawę 20 autobusów wodorowych dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. W wydarzeniu wzięli udział m.in. prezydent Krzysztof Żuk wraz z zastępcą Tomaszem Fularą, poseł Michał Krawczyk, Prezes Zarządu MPK Lublin Bogdan Kołciuk z wiceprezesem Dariuszem Tomasikiem, Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego Grzegorz Malec oraz Dyrektor Techniczny Arthur Bus Rafał Słomka.

Przetarg na zakup pojazdów ogłoszony został w czerwcu ub. roku. Do postępowania przystąpiły trzy firmy: Solaris, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy oraz Arthur Bus. Co ważne, oferta każdej z nich mieściła się w budżecie, jaki na ten cel przeznaczył przewoźnik. Najkorzystniejszą złożył Arthur Bus, czyli spółka córka firmy należącej do niemieckiego inwestora. Produkuje ona swoje pojazdy w halach na terenie dawnej FSC w Lublinie. Wyceniła ona autobusy na blisko 64 mln zł. Z kolei Solaris i PAK-PCE na 77,4 mln zł.

Pojazdy o długości 12 metrów będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Długość trasy pokonywanej przez autobus po zatankowaniu wodoru do pełna, pomiędzy kolejnymi tankowaniami, to minimum 300 km. Ponadto autobusy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów. Do tego będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w porty USB. Co więcej, producent ma dostarczyć również jedną ładowarkę mobilną małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni.

– Nowe autobusy wodorowe znacznie odnowią tabor lubelskiego MPK. Za rok po Lublinie będą jeździć 24 pojazdy zasilane wodorem. Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Dajemy mieszkańcom komfortowe, ekologiczne i ciche autobusy, które emitują jedynie parę wodną – mówi Bogdan Kołciuk, Prezes Zarządu MPK Lublin.

Autobusy wodorowe tak naprawdę mają napęd elektryczny. W pojeździe znajduje się bowiem ogniwo wodorowe, które w procesie odwrotnym do elektrolizy produkuje energię elektryczną. Jak zaznacza Rafał Słomka z firmy Arthur Bus, pojazdy są w pełni ekologiczne i mają dwie kluczowe zalety: podczas jazdy nie emitują żadnych trujących substancji do atmosfery oraz są bardzo energooszczędne. Ponadto wyposażone są w najnowsze systemy bezpieczeństwa wspomagające pracę kierowcy, takie jak: detekcja pieszych i rowerzystów będących w martwym polu, system detekcji zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków czy kontrola ciśnienia i temperatury w każdej z opon.

– Rozwój technologii, wzrost świadomości ekologicznej oraz wsparcie finansowe z budżetu państwa i Unii Europejskiej sprzyjają przyspieszeniu transformacji transportu miejskiego. Zakup autobusów jest możliwy dzięki całkowitemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To ogromne wsparcie dla naszej miejskiej spółki i możliwość zmian. Przyszłość komunikacji miejskiej oparta jest na technologii wodorowej, bo łączy w sobie ekologię i użyteczność. Chcemy być w czołówce miast w Polsce, w których autobusy zasilane wodorem będą obsługiwały linie komunikacji miejskiej – mówi prezydent Krzysztof Żuk.

Co ważne, MPK nie zapłaci za pojazdy nawet grosza. Spółka jeszcze w 2023 roku złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie pojazdów napędzanych wodorem. Otrzymała 100 proc. kwotę na zakup pojazdów z Programu "Zielony Transport Publiczny”. Nowe autobusy wodorowe przyjadą do Lublina najpóźniej do 31 marca 2026 roku.

Obecnie po Lublinie jeżdżą 4 autobusy wodorowe. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który kupiło miasto oraz 3 autobusy marki Arthur Bus, zakupione przez Świdnik i dedykowane do obsługi linii podmiejskich 5 oraz 35. Działa też zewnętrzna stacja tankowania wodoru przy ul. Plewińskiego w sąsiedztwie zajezdni MPK Lublin.

Źródło artykułu:lublin112.pl

Wybrane dla Ciebie