22 proc. Maluchów wciąż u pierwszego właściciela. Mamy dane z rynku
W Polsce wyprodukowano w sumie ponad 3,3 mln Maluchów
W 2000 roku zakończono produkcję Fiata 126p, którego pierwsze egzemplarze wyjechały z Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej w 1973 roku. W Polsce wyprodukowano w sumie ponad 3,3 mln Maluchów. W polskiej bazie danych CARFAX, obejmującej ponad 23 mln używanych aut w Polsce, jest ich obecnie zarejestrowanych 7,7 tysięcy. Najstarszy egzemplarz w bazie został zarejestrowany w pierwszym roku produkcji.
Transformacja Fiata 126p
Transformacja, jaką przeszedł ten model - od taniego środka transportu dla mas do pełnoprawnego "youngtimera" i dobra inwestycyjnego - jest spektakularna i ma podłoże głównie sentymentalne. Fakt, że dziś wiele egzemplarzy trafia do rejestrów aut zabytkowych, świadczy o profesjonalizacji rynku i zmianie podejścia właścicieli. Jeszcze dekadę temu mało kto weryfikował historię taniego auta kupowanego "na dojechanie", jednak dziś, gdy ceny zadbanych modeli z lat 70. potrafią sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych, weryfikacja VIN i dbałość o dokumentację stają się standardem - mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska. - Potwierdzeniem statusu malucha jest jego wciąż rosnąca wartość rynkowa. Najbardziej spektakularnym przykładem był biały Fiat 126p podarowany aktorowi Tomowi Hanksowi przez mieszkańców Bielska-Białej, który po luksusowej renowacji został w 2022 roku sprzedany w USA za rekordową kwotę 83,5 tys. dolarów. Optymistyczny zatem jest fakt, że Maluch nie skończył na złomowisku historii, ale znalazł bezpieczne miejsce w garażach kolekcjonerów, stając się jednym z najciekawszych zabytków techniki w tej części Europy.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
22 proc. Maluchów nie zmieniło właściciela
Wśród analizowanych Maluchów 22 proc. nie zmieniło właściciela od czasu zarejestrowania w bazie CARFAX. Przeciętny egzemplarz ma 34 lata i przebieg 62 tys. kilometrów. Wypadki ma w swojej historii odnotowane zaledwie 2 proc., choć warto pamiętać, w większości przypadków dane nie obejmują zapewne ich historii z najdawniejszych lat.
ZOBACZ TAKŻE: Syrenka, Polonez, Fiat 126p, Warszawa. Oto kultowe auta PRL-u
Niski średni przebieg na poziomie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów nie jest zaskoczeniem, trzeba wziąć poprawkę na specyfikę techniczną tamtych lat. Liczniki w klasycznych Maluchach były wyskalowane jedynie do 99 999 kilometrów, więc po przekroczeniu tej wartości bębenki wracały do zera. Egzemplarz mający 60 tys. kilometrów przebiegu w rzeczywistości mógł pokonać ten dystans wielokrotnie. Współcześnie Fiat 126p to zazwyczaj pojazd weekendowy, wyciągany z garażu na zloty czy niedzielne przejażdżki, co generuje symboliczne roczne przebiegi i potwierdza jego status jako obiektu kolekcjonerskiego - mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.
Wysoki odsetek aut w rękach pierwszych właścicieli to ewenement, sugerujący, że spora część bazy to tak zwane "kapsuły czasu", przechowywane w rodzinach od nowości i traktowane z ogromnym sentymentem. Warto przy tym pamiętać, że fenomen ten wykracza daleko poza granice Polski. Choć kojarzymy "Malucha" z szarym PRL-em, w latach 80. był on przez krótki czas hitem eksportowym do Chin, gdzie w miastach takich jak Wenzhou tysiące tych aut służyło jako taksówki, a na Kubie do dziś funkcjonuje pod pieszczotliwą nazwą "Polaquito".
Fiaty 126p stanowią niemal połowę aut polskiej produkcji z czasów PRL w polskiej bazie CARFAX. Oprócz nich najczęściej pojawiają się również Fiaty 125p, a w dalszej kolejności Polonezy, Warszawy i Żuki.