Aplikacje bankowe pomagają nam lepiej zarządzać domowym budżetem
Jak aplikacje bankowe wpływają na zarządzanie finansami
Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank pokazuje, że 33 procent Polaków lepiej kontroluje swoje finanse dzięki aplikacjom mobilnym, jak na przykład poprzez odkładanie zakupów w czasie po sprawdzeniu stanu konta. Kobiety (35 procent) częściej niż mężczyźni (32 procent) wskazują poprawę kontroli nad budżetem. Największą grupą, która odczuwa korzyści, są młodzi w wieku 18-29 lat (42 procent), podczas gdy czterdziestolatkowie najrzadziej odczuwają tego rodzaju poprawę (25 procent).
Nie można jednak zapomnieć o znaczeniu aplikacji w kwestii wydatków. 19 procent ankietowanych przyznaje, że poprzez korzystanie z aplikacji wydaje więcej pieniędzy. Na to zjawisko również wpływa płeć - kobiety częściej niż mężczyźni wydają więcej, 21 procent do 17 procent. Młodzi konsumenci, w wieku 18-29 lat, są najczęściej podatni na dodatkowe wydatki (26 procent). Z kolei tylko 4 procent respondentów korzysta z innych narzędzi do kontrolowania finansów.
Korzystanie z rozwiązań finansowych przez aplikacje
Ponad połowa badanych, bo aż 57 procent, jest gotowa korzystać z kredytów, lokat czy kont oszczędnościowych za pośrednictwem aplikacji bankowych. Zdecydowanie otwartych na tę możliwość jest 25 proc. ankietowanych, a kolejne 32 proc. raczej podjęłoby taką decyzję.
"Najbardziej otwarci są pięćdziesięciolatkowie - 70 proc. z nich byłoby skłonnych założyć lokatę lub zaciągnąć kredyt bez kontaktu z doradcą. Najrzadziej taką gotowość deklarują seniorzy powyżej 60. roku życia (44 proc.). Zróżnicowanie widać także pod względem miejsca zamieszkania - pozytywnie nastawieni są głównie osoby ze średnich miast (50-250 tys. ludności), gdzie takiej odpowiedzi udzieliło 65 proc. ankietowanych. Największe wątpliwości mają natomiast mieszkańcy wsi - tu gotowość zadeklarowała połowa respondentów (50 proc.)" - podkreślił, cytowany w informacji, Marcin Bednarczyk z Santander Consumer Banku.
Zastrzeżenia i oczekiwania dotyczące aplikacji
Niektórzy respondenci, którzy nie skorzystaliby z aplikacji do prowadzenia operacji finansowych, mają jasno sprecyzowane zastrzeżenia i oczekiwania. Jedna trzecia z nich mogłaby zmienić zdanie, gdyby możliwa była konsultacja z doradcą. Ponadto 30 procent osób oczekuje zapewnienia bezpieczeństwa transakcji i ochrony danych. Co czwarta osoba chce mieć przedstawione jasne i zrozumiałe warunki oferty.
Inne czynniki, które mogłyby przemówić za korzystaniem z aplikacji to atrakcyjniejsze oferty niż w placówkach (21 procent badanych) oraz prostszy proces zakupowy i możliwość porównania ofert (17 procent).
Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku poprzez wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI). Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) przeprowadził je w dniach 9-18 sierpnia. Wzięło w nim udział 1000 dorosłych Polaków, co daje przekrojowy obraz obecnych trendów w korzystaniu z technologii finansowych.