Będzie remont ulicy Olsztyńskiej w Toruniu. Miasto dostało ogromne dofinansowanie
W piątek, 4 lipca zorganizowano specjalną konferencję, by poinformować o państwowym dofinasowaniu dla Torunia.
- Mam dobre wiadomości do przekazania prosto z Warszawy. Wczoraj Minister Infrastruktury podjął decyzję, że podzieli dodatkowe środki z subwencji rezerwy ogólnej i przyznał dla Torunia dotację na rozbudowę ul. Olsztyńskiej w kwocie 53 mln zł. Jest to kwota, która swobodnie pozwoli miastu zrealizować tę inwestycję bez znacznego obciążenia budżetu - przekazał w piątek Grzegorz Karpiński, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Dodał też, że z całej kwoty środków 220 mln zł aż 53 mln zł trafiają do Torunia.
Najważniejsza inwestycja w kadencji
Kwestia finasowania była najistotniejsza dla całości inwestycji na ul. Olsztyńskiej. W budżecie Torunia na 2025 rok zabezpieczono na ten cel 45 mln zł, w wieloletniej prognozie finansowej w latach 2026-2028 zapisano łącznie kolejne 55 mln zł. Wydatki w kwocie 100 mln zł planowane są do pokrycia finansowaniem zwrotnym, częściowo w formie preferencyjnej pożyczki (w kwocie 51,4 mln zł) ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach Zielonej transformacji miast. Dofinansowanie w kwocie 53 mln zł ze środków budżetu państwa uzupełni pulę środków potrzebnych do rozstrzygnięcia postępowania przetargowego i dodatkowo pozwoli na pomniejszenie komercyjnego finansowania zwrotnego na to zadanie.
- Nie ukrywam, że to jest najważniejsza inwestycja tej kadencji. Otrzymane środki fenomenalnie rozwiązują kwestię finansowania tego zadania. Otrzymane dziś 53 mln zł to subwencja, czyli środki bezzwrotne. Dodatkowo, mam już na biurku pozytywną decyzję, po weryfikacji naszego wniosku przez oddział regionalny BGK, o przyznaniu pożyczki z KPO w wysokości 51 mln zł. Stosowna uchwała pojawi się na najbliższej sesji Rady Miasta Torunia – powiedział prezydent Paweł Gulewski.
11 marca 2025 roku Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił przetarg na wykonawcę przebudowy ul. Olsztyńskiej. Przypomnijmy, że dokumentacja dla tej inwestycji była przygotowywana w 2015 roku. W ostatnich miesiącach specjalny zespół złożony m.in. z projektantów, drogowców i planistów pracował nad jej optymalizacją. Duża część prac zespołu dotyczyła analizy i wskazania rozwiązań w zakresie połączenia ulicy Olsztyńskiej z już istniejącym układem drogowym. Wszelkie korekty wprowadzane były w granicach wydanych już decyzji administracyjnych i ZRiD-u.
30 miesięcy na przebudowę
16 czerwca 2025 roku nastąpiło otwarcie ofert. Przebudową ul. Olsztyńskiej jest zainteresowanych siedem firm. Najtańsza oferta została skalkulowana na blisko 103 mln zł, natomiast najdroższa na ponad 132 mln zł. Obecnie trwa ich sprawdzanie pod względem formalno-prawnym.
Jak informuje miasto, jeżeli weryfikacja ofert przebiegnie pozytywnie, Konsorcjum Balzola Polska sp. z o.o. i Lantania SA (oferta na blisko 103 mln zł) zostanie wezwane do złożenia aktualnych podmiotowych środków dowodowych, celem wykazania, iż spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu. Termin na złożenia aktualnych podmiotowych środków dowodowych to min. 10 dni od dnia otrzymania wezwania.
- Liczymy, że w sierpniu uda nam się podpisać umowę z wykonawcą. Od tego momentu obowiązuje 30 miesięcy na realizację inwestycji – powiedział Rafał Pietrucień, zastępca prezydenta Torunia.
Rozbudowa ulicy Olsztyńskiej obejmie prawie 2-kilometrowy odcinek, od ul. Czekoladowej do granic administracyjnych miasta w ciągu DK15.
Co w ramach inwestycji?
- budowa dwóch jezdni o szer. 7 m, po dwa pasy ruchu,
- w miejscu, gdzie ulicę przecina linia kolejowa nr 27 relacji Nasielsk – Toruń Wschodni, budowa wiaduktu z kładką pieszo-rowerową, w celu bezkolizyjnego i sprawnego przejazdu w tym miejscu,
- budowa wiaduktu drogowego nad Olsztyńską,
- rozbiórka istniejącej nawierzchni ulicy Olsztyńskiej,
- budowa chodników,
- budowa ścieżek rowerowych,
- budowa dróg dojazdowych,
- budowa nowego oświetlenia drogowego,
- budowa czterech skanalizowanych skrzyżowań, w tym ronda turbinowego na skrzyżowaniu Ceramicznej i Nowego Przelotu,
- wykonanie przepustów na Strudze Toruńskiej wraz z konserwacją strugi,
- budowa ekranów akustycznych,
- przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej, linii energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych, sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej.