Będzin–Dąbrowa Górnicza: Rusza przygotowanie do budowy nowych torów
W tym artykule:
Motocyklista wjechał w pieszego i chciał uciec. Dramatyczne nagranie z Małopolski
"To doprowadziłoby do wykluczenia transportowego mieszkańców naszego regionu"
Dlaczego od razu, kiedy planowana była przebudowa całej infrastruktury kolejowej od Katowic w stronę Będzina pominięta została Dąbrowa Górnicza? Problem powstał, bo Dąbrowa Górnicza i jej infrastruktura kolejowa zarządzane są przez dyrekcję PKP PLK w Częstochowie, a pozostała część torowiska - na odcinku od Będzina w stronę Katowic - leży już w gestii dyrekcji katowickiej PKP PLK.
Cały projekt budowy jednocześnie czterech torów od Katowic do granic Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach po prostu gdzieś rozjechał się po drodze. Zabrakło koordynacji , rozmów, kluczowych decyzji. W ostatnich miesiącach wszystko jednak przyspieszyło.
- Chodzi przede wszystkim o to, żeby do przebudowanego węzła został włączony również odcinek z Dąbrowy Górniczej do Katowic i Będzina. Przez podział terytorialny ten fragment został odseparowany, a to byłoby bardzo niekorzystne. Wyłączenie tego odcinka z całej konurbacji Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej doprowadziłoby do wykluczenia transportowego mieszkańców naszego regionu - przyznał w lipcu tego roku Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Zintensyfikowanie prac nad budową 12 kilometrowego odcinka brakujących dodatkowych torów do Dąbrowy Górniczej-Ząbkowic z Będzina stało się możliwe m.in. dzięki wsparciu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz radnych Sejmiku Śląskiego, którzy wystosowali oficjalne pisma i apele w tej sprawie, skierowane do Ministerstwa Infrastruktury.
Przetarg w 2026 roku, a kiedy pierwsze roboty w Dąbrowie Górniczej?
Co obecnie dzieje się w tej niezwykle istotnej dla całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii sprawie?
- W sprawie rozbudowy infrastruktury kolejowej na odcinku od Będzina do Dąbrowy Górniczej Ząbkowic pozostajemy w stałym kontakcie z dyrektorem częstochowskiego oddziału PKP PLK Helmutem Klabisem oraz z wiceministrem infrastruktury Przemysławem Koperskim - mówi Marcin Bazylak.
- Z informacji, które posiadamy, wynika, że PKP Polskie Linie Kolejowe posiadają już zabezpieczone środki finansowe na przygotowanie projektu tej inwestycji i obecnie trwają prace nad ogłoszeniem przetargu na dokumentację projektową. To ważny krok w kierunku realizacji inwestycji, która poprawi przepustowość linii i komfort podróżnych korzystających z połączeń w naszym regionie - dodaje.
Jak ustaliliśmy w PKP PLK ogłoszenie postępowania na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka linii kolejowej Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Będzin planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.
- Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej będzie zawarta na około dwa lata. Roboty budowlane, w ramach których zostaną wybudowane dwa dodatkowe tory na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Będzin, mogłyby się rozpocząć na przełomie 2028 i 2029 roku - wyjaśnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
- W założeniu inwestycji jest modernizacja układu torowego i dobudowa dwóch torów od Ząbkowic do Będzina. W Będzinie będzie to możliwe na linii kolejowej nr 659 Będzin - Katowice - dodaje.
Budowa czwartego toru do Dąbrowy Górniczej może kosztować 1 miliard złotych. Ma to skutkować zdecydowanym zwiększeniem liczby pociągów Kolei Śląskich, szczególnie w godzinach szczytu.
Najpierw cztery tory dotrą z Katowic do Będzina
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują obecnie kluczowe zamówienie związane z przebudową połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice i Tychy aż do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii planowana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów, co pozwoli na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego oraz rozwój Kolei Metropolitalnej.
Dlatego na odcinku linii kolejowej dobudowywane są wspomniane dwa tory. W efekcie wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego w województwie śląskim - zarówno pasażerskiego, jak i towarowego.
W ramach inwestycji powstanie pięć nowych przystanków kolejowych: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie ma poprawić modernizacja czterech stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota,) oraz dwóch przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów).
Na wszystkich przebudowana będzie infrastruktura, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe dobudowane zostaną dodatkowe perony.
Łącznie PKP PLK wybudują 13 nowych peronów, a 15 przebudują. Wszystkie mają być przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zamontowane będą ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie przyspieszyć mają do 160 km/h. Będzie to możliwe m.in. dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewnić ma budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.
Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin - Katowice Piotrowice, Tychy - most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg - Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".