Beskidzka Droga Integracyjna coraz bliżej. Zanim powstanie droga, która połączy Śląsk z Małopolską, przygotujcie się na wielkie wiercenie
W tym artykule:
Umowę na przeprowadzenie badań geologicznych, a także opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę 16,9 km trasy S52 GDDKiA podpisała z firmą Voessing. Wartość tych wszystkich prac to prawie 31,3 mln zł.
- Wykonawca ma niespełna trzy lata na wykonanie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego pierwszego odcinka BDI oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przetarg na budowę planujemy ogłosić na końcowym etapie postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID - podała „Generalna".
S52 Bielsko-Biała – Bulowice. "Zbudujemy 21 obiektów"
Jak informuje GDDKiA, na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe - Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy woj. śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej).
W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym w obu kierunkach.
- Zbudujemy też 21 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy - około kilometrowy - będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów - wyjaśnił inwestor.
Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52. To właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem jest największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13 tysięcy aut (w Bulowicach) do niemal 19 tysięcy pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej).
Co z pozostałymi przetargami? "Wpłynęło odwołanie"
Pod koniec maja GDDKiA otrzymała po 13 ofert na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla dwóch odcinków BDI: Bulowice - Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów. Trwa ocena złożonych ofert. W połowie lipca mają zostać wybrani wykonawcy.
Z końcem kwietnia „Generalna" wybrała wykonawcę prac części trasy S52 od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej.
- Wpłynęło odwołanie, które zostało uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą. Zostaliśmy zobowiązani do ponownej analizy dokumentów i oceny ofert. Ponowny wybór wykonawcy planujemy w połowie lipca - informuje GDDKiA.
Będą wiercić. Nawet do... 30 metrów
Na całym odcinku BDI „Generalna" planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna - co to za trasa?
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską - z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
- Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina - wyjaśnił inwestor.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka.