Białystok: Jakie groźne chemikalia przewożone są przez miasto?
Konsultacje były prowadzone od niemal początku trzeciej dekady października do początku drugiej dekady listopada. Mogły się w nich wypowiedź zarówno instytucje, organizacje pozarządowe, podmioty prowadzące działalność użytku publicznego, jak też osoby fizyczne.
Żadna z nich nie zgłosiła zastrzeżeń do projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu - poinformował zastępca prezydenta Rafał Rudnicki.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Tym samym konsultacje uznano za ważne. Teraz nad raportem powinni pochylić się radni. Zawiera on analizę stanu środowiska naturalnego na terenie miasta, na podstawie której określono cele, kierunki i zadania wynikające z zagrożeń i problemów dla poszczególnych obszarów interwencji. Wskazano również źródła finansowania zaproponowanych działań.
Na przykład oszacowano w nim, że wszystkie tereny zieleni w Białymstoku zajmują łącznie niemal 27% powierzchni miasta. Poza odniesieniami do uwarunkowań klimatycznych, retencyjnych, jakości powietrza są też te odnoszące się do transportu szczególnego rodzaju produktów.
Transporty kolejowe i drogowe przez Białystok. Te niebezpieczne
Przez Białystok przebiegają trasy przewozu substancji niebezpiecznych, zarówno komunikacji drogowej, jak i kolejowej. Drogowy transport materiałów niebezpiecznych odbywa się praktycznie po wszystkich ulicach miasta i związany jest przede wszystkim z dostawami:
- etyliny,
- olejów napędowych
- gazu propan-butan do dystrybutorów paliw
- transport substancji niebezpiecznych do zakładów przemysłowych (chlor, amoniak, kwasy i zasady).
Do przewozu drogowego tranzytowego substancji niebezpiecznych wyznaczone są ulice krajowe i wojewódzkie.
- Niebezpieczeństwo skażenia środowiska naturalnego występuje na ww. drogach i terenach bezpośrednio do nich przyległych - czytamy w programie. - W zależności od rodzaju substancji, miejsca awarii i innych warunków, pośrednio zagrożone są także tereny stosunkowo odległe od tras przewozu np. wyciek substancji niebezpiecznych do rzeki lub silny wiatr mogą znacznie rozszerzyć strefę zagrożenia.
Z kolei linie kolejowe, jak czytamy w programie, ze względu na dużą masę przewożonych niebezpiecznych substancji, mogą w przypadku katastrofy i awarii stanowić zagrożenie dla środowiska i życia ludzi.
- W Białymstoku trasa transportu kolejowego przebiega przez centrum miasta, co jest szczególnie niebezpieczne w sytuacjach awaryjnych - wskazuje program.
Przez miasto przewożone są takie substancje jak:
- amoniak,
- butanol,
- azotan amonowy,
- węglowodory gazowe,
- olej napędowy.
- Obecnie głównym kierunkiem, skąd przewożone są substancje niebezpieczne jest przejście graniczne w Kuźnicy. W ostatnich latach przez Białystok przejeżdżało ok. 80 pociągów, w których znajdowały się wagony z substancjami niebezpiecznymi - czytamy w programie.
Na peryferiach Białegostoku
Ponadto na terenie miasta są trzy zakłady przemysłowe o zwiększonym stopniu ryzyka wystąpienia poważnej awarii. Znajdują się one przy ulicach:
- Elewatorskiej
- Aksamitnej
- Sosabowskiego
Jak podkreślają autorzy programu, w ostatnich latach nie było takich sytuacji, podobnie jak niebezpiecznych incydentów drogowych czy kolejowych. Dodaję, że Białystok ma mocne strony na wypadek ich wystąpienia. Zaliczają do nich dobrze rozwinięty system zarządzania kryzysowego. Wskazują też na potrzebę właściwych postaw zachowań społeczeństwa w sytuacji wystąpienia poważnej awarii dzięki odpowiednim akcjom informacyjno-edukacyjnym.