Blackout w finansach. Wielka awaria systemów bankowych i płatniczych
Awaria systemów bankowych w Polsce
W poniedziałek 3 listopada, po godzinie 13:00, zaczęły do sieci spływać ogłoszenia o awariach w Polsce. Nie dotyczyły one jednak jednego źródła, a wielu i w większości były to systemy bankowe, w przypadku których klienci raportowali m.in. brak możliwości korzystania z bankowości mobilnej, robienia przelewów czy samego logowania do serwisów online.
Kłopoty dotknęły również samodzielny system płatności mobilnych BLIK, a nawet Plus, czyli dostawcę usług telekomunikacyjnych. Użytkownicy operatora sieci komórkowej zgłaszali bowiem brak dostępu do sieci, brak sygnału i w związku z tym, brak możliwości korzystania z Internetu mobilnego. Lista wszystkich podmiotów, których klienci raportowali awarie, jest więc zaskakująco długa i obejmuje:
Motocyklista wjechał w pieszego i chciał uciec. Dramatyczne nagranie z Małopolski
- BLIK
 - PKO Bank Polski
 - Bank Pekao
 - Mbank
 - Plus
 - SkyCash
 - Bank Millennium
 - Santander
 - ING Bank
 - Credit Agricole Bank
 
Co się stało? Znowu system Amazonu
Na liście raportowanych awarii znajduje się również Amazon Web Services, więc biorąc pod uwagę zasięgi problemów sugeruje to, iż ponownie system Amazonu jest winowajcą. Jest to bowiem szereg usług dla aplikacji internetowych, w tym przechowywania danych w chmurze, z którego korzysta wiele firm na świecie, w tym także w Polsce. Awaria tego systemu oznacza więc często automatycznie problemy z systemami, które na nim operują, jak płatności mobilne.
Jednocześnie jednak na kanałach społecznościowych BLIK, m.in. na serwisie X (Twitter), pojawił się komunikat informujący, że problemy z płatnościami BLIK są wynikiem zewnętrznego ataku DDoS. Jest to więc dość dezorientujące w kontekście zbieżności czasowej z awariami w innych firmach i podmiotach.
Nie ma jeszcze oficjalnych komunikatów od innych poszkodowanych, trudno więc ocenić, czy to zmasowany atak, skoncentrowany na określonym, wspólnym systemie, czy też atakujący BLIK-a zbiegli się w czasie z awarią systemów Amazonu.
Na szczęście szczyt zgłoszeń o awarii notowanych choćby na serwisie Downdetector już za nami. Kolejne raporty co prawda wciąż napływają, ale jest ich już znacznie mniej, co oznacza, że sytuacja wraca już powoli do normy i wkrótce systemy powinny działać poprawnie.