Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic wkracza w kolejną fazę. Ogromne i długie utrudnienia
Kłopoty kierowców i pasażerów - nawet siedem miesięcy
Rozpoczynającą się teraz przebudowę kluczowego skrzyżowania zaplanowano na pięć miesięcy, jednak jak zaznaczył wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik podczas wtorkowej (17 czerwca) konferencji prasowej na placu budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic – nie jest wykluczone, że może to być nawet siedem miesięcy.
W związku z pracami od 28 czerwca wprowadzone zostaną zmiany w ruchu samochodowym
- zachowanie przejezdności ciągu ul. Mogilska – al. Jana Pawła II z ograniczeniami: przeniesienie ruchu kołowego na jezdnię południową
- zamknięcie ul. Meissnera na odcinku od skrzyżowania z ulicami Mogilską i al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ulicami Śliczną i Łąkową – brak możliwości przejazdu na wprost w ul. Lema
- sugerowany objazd: al. Jana Pawła II, Stella-Sawickiego i al. Bora-Komorowskiego
Zmiany w komunikacji miejskiej od 28 czerwca
- wyłączenie ruchu tramwajowego pomiędzy rondem Mogilskim, a pętlą tramwajową „Wieczysta” – tu wznowienie ruchu planowane jest we wrześniu 2025
- utrzymanie komunikacji tramwajowej w kierunku Nowej Huty od pętli „Wieczysta”,
- uruchomienie zastępczej linii autobusowej - pomiędzy rondem Mogilskim a dworcem autobusowym Czyżyny
Budowa od dwóch lat. Zaawansowanie prac na czerwiec 2025 - 65 proc.
Budowa nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic trwa od lipca 2023 roku. Inwestycja jest realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa na zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatację linii tramwajowej do Mistrzejowic popisano w grudniu 2020 roku. Na partnera prywatnego przedsięwzięcia Kraków wybrał konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule (PPP).
Mająca ok. 4,5 km linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu, a także rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej.
Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku. Zaawansowanie prac na połowę czerwca 2025 wynosi 65 proc.
Wartość przedsięwzięcia, które powinno zakończyć się do grudnia 2025 roku, przekracza 1,9 mld zł. W tej kwocie oprócz kosztów budowy ujęto 20-letni okres utrzymania linii przez partnera prywatnego (Solutions Polska), który przed oddaniem infrastruktury miastu po 20 latach ma też przeprowadzić jej generalny remont.