Budowa metra w Krakowie jeszcze się nie rozpoczęła, a już jest opóźnienie. Decyzja środowiskowa zostanie wydana dopiero pod koniec roku?
Na wstępie Janusz Chwierut przypomniał, dlaczego decyzje odnośnie inwestycji krakowskich zapadają w Oświęcimiu, choć od początku powstania planów budowy metra, a jego historię datuje się od 20 czerwca 2022 roku, zajmował się tym Urząd Miasta w Krakowie.
Budowa metra w Krakowie
- Sytuacja zmieniła się na ostatnich wyborach samorządowych, kiedy w strefie planowanej inwestycji znalazły się nieruchomości należące do rodziny obecnego prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego – przypomniał Janusz Chwierut. – W związku z tym, Miasto Kraków we wrześniu 2024 roku wystąpiło do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o wskazanie innej instytucji, która będzie procedowała wydanie decyzji środowiskowej dla budowy premetra.
Przed wydaniem decyzji administracyjnej wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w tym zajęcie stanowisk przez właściwy organ ochrony środowiska, inspekcji sanitarnej oraz właściwy do oceny wodnoprawnej. Ponadto obowiązkowe jest przeprowadzenie postępowania z udziałem społeczeństwa.
Raport oddziaływania inwestycji na środowisko został złożony przez inwestora do Urzędu Miasta w Oświęcimiu w grudniu 2024 roku. Wtedy też ruszyło postępowanie.
63 uwagi odnośnie budowy metra w Krakowie
W trakcie procedury wydawania decyzji środowiskowej dla krakowskiego premetra wpłynęły 63 wnioski i uwagi. Termin ich składania minął 28 stycznia 2025 roku.
- Dotyczyły głównie zagrożeń dla istniejących budynków, ochrony zieleni, czy ograniczenia przebiegu premetra do wariantu podstawowego. W ramach uzgadniania raportu swoje uwagi złożył Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Dyrektor Zarządu Zlewni w Krakowie. Uwagi złożone w trakcie konsultacji społecznych oraz wezwania organów uzgadniających zostały przekazane pełnomocnikowi prezydenta miasta Krakowa do ewentualnego uwzględnienia i skorygowania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko – wyjawił prezydent Chwierut.
W marcu 2025 roku pełnomocnik inwestora wystąpił o przedłużenie terminu odpowiedzi do 12 maja. Nowy raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko trafił do Oświęcimia 14 maja 2025 roku. Przyjęto w nim bardziej szczegółowe rozwiązania dotyczące technologii drążenia tuneli, zagospodarowania urobku, wyjść ewakuacyjnych (w tym zmiana lokalizacji wyjść nr 1 i nr 3), analizy akustycznej, analizy wpływu na budynki.
- Postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej rozpoczęło się więc od nowa – zwrócił uwagę prezydent Oświęcimia.
29 maja 2025 raport został przekazany do zaopiniowania Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Krakowie i Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Krakowie. 16 maja rozpoczęto konsultacje nowego raportu z udziałem mieszkańców. Nie tylko oni, ale także instytucje, firmy mogą składać swoje uwagi do 15 lipca 2025 roku.
W pierwszych dniach września w Krakowie odbędzie się rozprawa administracyjna otwarta dla społeczeństwa, na której inwestor przedstawi założenia przedsięwzięcia oraz będzie możliwość bezpośredniego zadawania pytań. Zorganizuje ją prezydent Oświęcimia w uzgodnieniu z miastem Kraków.
- Dokładny termin i miejsce rozprawy zostanie podany w obwieszczeniu – podkreślił prezydent Oświęcimia.
Termin wydania decyzji środowiskowej przez prezydenta Miasta Oświęcimia został wydłużony do 31 grudnia 2025 roku. Jak podkreślił gospodarz miasta, nowy termin jest nieco odległy, żeby stale go nie przekładać. Zastrzegł jednak, że jeśli będzie możliwie wcześniejsze wydanie decyzji środowiskowej, to oczywiście zostanie wydana.