Kraków: Połączenie węzła Mistrzejowice na S7 "na wyciągnięcie ręki"
Trwa budowa trasy S7 na odcinku Widoma - Kraków. Szczególnie śledzimy postępy prac przy newralgicznym węźle Mistrzejowice, przy budowie którego pojawiły się problemy, opóźniając oddanie całej inwestycji kierowcom. Zostało już niewiele pustych filarów, na których ma pojawić się jezdnia. To też otworzy możliwość lepszego połączenia S7 z Północną Obwodnicą Krakowa.
Postęp na S7 w Krakowie
Węzeł Mistrzejowice trzeba było przeprojektować, co wydłużyło mocno całą inwestycję a szczególnie budowę jej krakowskiego odcinka, który ma odciążyć ruch w Krakowie, stworzyć nowy układ drogowy w Nowej Hucie oraz połączyć S7 z Północną Obwodnicą Krakowa, nie wąskim gardłem jak dziś, ale dwupasmówką. Jest nadzieja, że niedługo to się stanie. Postęp prac projektowych na tym odcinku to 89 proc., a budowlanych 74 proc.
Cały czas trwają prace właśnie na 5-kilometrowym odcinku w obrębie Krakowa. I tak jest od grudnia 2024. Ponad 2-kilometrowy odcinek od węzła Grębałów do węzła Nowa Huta GDDKiA chce oddać do użytku z końcem roku 2025, a mniej więcej w połowie 2026 roku węzeł Mistrzejowice i odcinek od tego węzła do węzła Grębałów. Pozostały odcinek trasy, bliżej Widomej jest już przejezdny choć i tam trwają prace. Na szczęście ostatnio udrożniono w pełni dwa węzły na tym odcinku.
GDDKiA otwarła na drodze ekspresowej S7 węzeł Łuczyce oraz w pełni węzeł Raciborowice (kierowcy mogą już korzystać z dotychczas zamkniętego wjazdu w kierunku Krakowa oraz zjazdu z węzła od strony Krakowa). Z trasy zniknęły również dotychczasowe ograniczenia prędkości do 80 km/h, które były tam w związku z prowadzonymi pracami na trasie. Tym samym cały odcinek trasy S7 w Małopolsce na północ od Krakowa jest już dostępny dla kierowców z docelową prędkością 120 km/h. Ciągle jednak w budowie jest krakowski odcinek trasy S7.
Chodzi o budowę drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma (bez węzła) do węzła Nowa Huta dawniej Igołomska (bez węzła) długości ok 18,3 km wraz z obiektami inżynierskimi i towarzysząca infrastrukturą. Inwestycja zlokalizowana jest na terenach gmin: Iwanowice, Michałowice, Kocmyrzów-Luborzyca oraz na terenie gminy miejskiej Kraków.