Bydgoszcz: W 2026 roku ruszy e‑kontrola w strefie parkowania
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił w piątek (28 listopada) przetarg na dzierżawę, uruchomienie i wdrożenie fabrycznie nowego zestawu do e-kontroli w SPP w Bydgoszczy wraz z systemem zarządzania e-kontrolą i usługą utrzymania. Wybrany wykonawca zrealizuje zadanie w pięciu etapach. Kolejne obejmują:
Chaos w stolicy Bułgarii. Pokojowy protest zamienił się w zamieszki
- I - uruchomienie i wdrożenie zestawu do e-kontroli wraz z systemem zarządzania e-kontrolą, Zasobów sprzętowych (3 miesiące na realizację od momentu podpisania umowy);
- II - przeprowadzenie procedury odbiorowej (miesiąc od zakończenia etapu I);
- III - szkolenia (miesiąc od zakończenia etapu II);
- IV - odbiór końcowy po zakończeniu etapów I, II i III;
- V - serwis, bieżąca eksploatacja oraz utrzymanie w stałej sprawności wszystkich udostępnionych i uruchomionych zasobów sprzętowych i systemowych (72 miesiące od odbioru końcowego).
W przetargu przewidziano również możliwość skorzystania z opcji, która obejmuje dzierżawę wraz z serwisem, bieżącą eksploatacją oraz utrzymaniem w stałej sprawności wszystkich udostępnionych i uruchomionych zasobów sprzętowych i systemowych w zamówieniu podstawowym przez maksymalny okres 48 miesięcy.
Oferty w przetargu można składać do 7 stycznia 2026 roku, choć jak w wielu innych przypadkach termin może być przesuwany. W postępowaniu przewidziano tylko jedno kryterium oceny - cenę. Jeśli przetarg zostanie pozytywnie rozstrzygnięty na początku przyszłego roku, zgodnie z przyjętymi terminami na realizację kolejnych etapów, e-kontrole ruszą w drugiej połowie 2026 r.
Auto sprawdzi auta
Jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia, zestaw do e-kontroli będzie stanowił "samochód wraz z urządzeniami do e-kontroli, działający na zasadzie ARTR (Automatyczne Rozpoznawanie Tablic Rejestracyjnych), sfotografowanych/sfilmowanych pojazdów samochodowych, przy pomocy, zespołów specjalistycznych kamer, modułu GPS (Global Positioning System) wspomaganego korekcją RTK i modułem inercyjnym, modułu odczytu tagów RFID, oraz jednostki centralnej i monitora wyświetlającego rozpoznawane pojazdy w czasie rzeczywistym oraz innych elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania systemu". Ma być to auto hybrydowe.
Inwestycję uwzględniono w projekcie budżetu miasta na 2026 r. Elektroniczny system weryfikacji pojazdów zaparkowanych w SPP wspomniany jest przy okazji wzrostów wydatków na utrzymanie strefy, ale jednocześnie zauważono, że jego wprowadzenie wpłynie na większe dochody miasta.
Poprawa skuteczności
E-kontrola to system, który sprawdza się w innych miastach. Korzystają z niego m.in. Warszawa, Gdynia czy Poznań. Korzystanie z samochodu nie musi oznaczać koniec pieszych kontroli. Kluczowa jest wydajność. Samochód w trakcie godziny jest w stanie sprawdzić zdecydowanie więcej pojazdów.
We Wrocławiu e-kontrole wprowadzono w 2022 roku. System działał wówczas hybrydowo. Po kilku miesiącach porównane dane. W IV kwartale 2021 r. wystawiono 16 370 zawiadomień o braku opłat, a w analogicznym okresie 2022 r. aż 21 679, z czego ponad 15,5 tys. z samych e-kontroli.