Byliśmy na południowej obwodnicy Bielska Podlaskiego. Kiedy pojadą tędy samochody?
Na zachodzie trasa zaczyna się rondem na obecnej DK19, zlokalizowanym między Bielskiem Podlaskim a Pilikami. Z drugiej strony – od wschodu – kończy drugim rondem na prowadzącej do Kleszczel a dalej do granicy z Białorusią w Połowcach DK-66. Zlokalizowane jest między Bielskiem Podlaskim a wsią Lewki. Nowa trasa łukiem omija Studziwody.
Łącznik między dwoma wylotówkami z Bielska
- Powstająca południowa Bielska Podlaskiego ma długość około 3 kilometrów. Będzie to droga jednojezdniowa o nawierzchni bitumicznej i nośności 11,5 tony na oś. Ma być gotowa w sierpniu tego roku. Wartość kontraktu tu 78 mln zł – wylicza Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dodaje, że jest to zupełnie nowa droga, puszczona nowym śladem. Dzięki położeniu między dwoma krajówkami wyprowadzi część ruchu z centrum Bielska Podlaskiego.
Docelowo łączyć się będzie z nową drogą ekspresową S19 z północy na południe Polski, a dokładniej z odcinkiem Haćki-Bielsk Podlaski. W ramach tego kontraktu powstanie specjalny łącznik.
Na pierwszy rzut oka cała droga jest skończona. W tej chwili trwa jeszcze budowa ekranów. Ale w tym przypadku nie chodzi o ekrany akustyczne. Będą to ekrany chroniące nietoperze. Na długości około 700 metrów - z myślą o latających ssakach - rozciągnięte zostaną siatki. W planach są też ekrany chroniące kierowców przez olśnieniami.
W budowie zachodnia obwodnica Bielska Podlaskiego
O szczegółach budowanego odcinka mówi przedstawiciel wykonawcy, firmy Unibep.
- Mamy tu dwa obiekty inżynierskie: obiekt mostowy nad rzeką Białą oraz wiadukt kolejowy plus pięć przepustów środowiskowych. Trzy ronda – jedno z drogą krajową i dwa z drogami gminnymi. Umowę na realizację kontraktu podpisaliśmy w połowie kwietnia 2022 roku. Są to prace w formuje projektuj i buduj. Realizację robót rozpoczęliśmy w marcu 2024 roku. Zaawansowanie robót to około 97 proc. W tej chwili prowadzimy drobne roboty wykończeniowe – humusowanie, montaż ekranów dla nietoperzy i sprzątanie – opowiada Tomasz Gibulski, dyrektor kontraktu z firmy Unibep.
A Rafał Malinowski dodaje, że GDDKiA obecnie realizuje kilka innych odcinków ekspresówki S19 w okolicach Bielska Podlaskiego.
- To odcinki Haćki-Bielsk Podlaski oraz Bielsk Podlaski-Boćki. Na południe od nich powstają też odcinki Boćki-Malewice oraz Malewice-Chlebczyn. W sumie daje to ponad 70 km drogi ekspresowej S19. Odcinki Haćki-Bielsk Podlaski i Bielsk- Boćki gotowe będą jeszcze w tym roku. Budowa ekspresówki z Bociek do Chlebczyna zakończy się w roku 2026 – dodaje rzecznik białostockiej GDDKiA.