Bytom: Śląskie The Last of Us. Dawna lokomotywownia i wielka hala
Najnowocześniejsze zakłady w Europie
Na początku XX wieku warsztaty były najnowocześniejszymi i największymi tego typu zakładami w Europie. Kompleks zaprojektowany został z wykorzystaniem formy architektonicznej charakterystycznej dla XIX wieku. Jego budowę rozpoczęto w roku 1898 w związku z szybkim rozrostem kolei wąskotorowej i rosnącym zapotrzebowaniem na obsługę techniczną taboru.
Zabudowania z czerwonej cegły klinkierowej posiadały gazowe oświetlenie i węglowe ogrzewanie. Warsztaty składały się z hali mieszczącej 25 wagonów, kotłowni, dwóch kuźni, odlewni, tokarni i wielu innych pomieszczeń. Urządzenia w warsztatach zasilane były przez maszynę parową. Obok pomieszczeń technicznych znajdowała się część biurowo-administracyjna.
Brak inwestycji i regres
Po zakończeniu wojny w 1945 roku i powrocie Bytomia do Polski, tabor i warsztaty kolei wąskotorowej nadal był w pełni wykorzystywany na potrzeby śląskiego przemysłu, zatrudniając ponad 400 pracowników. Jednak w latach 60. XX wieku sytuacja kolei wąskotorowej zmieniła się diametralnie. Brak inwestycji, a także regres Górnośląskich Kolei Wąskotorowej spowodowały, że warsztaty zaczęły tracić na znaczeniu, a w 1974 roku dokonano przy Brzezińskiej ostatniej naprawy parowozu.
Ostatecznie w 2001 roku Polskie Koleje Państwowe podjęły decyzję o zakończeniu eksploatacji wszystkich kolei wąskotorowych, a w 2002 roku gmina Bytom przejęła majątek kolei wąskotorowej. Zespół budynków warsztatów jest wpisany do Gminnej Ewidencji Zabytków.
- Na części obiektów wchodzących w skład tej nieruchomości, pięć podmiotów prowadzi swoją działalność, a z jednym umowa o korzystanie zostanie zawarta w najbliższym czasie. Podmioty, z którymi zawarto umowę dzierżawy na konkretne części tej zabudowy, prowadzą tam m.in. działalność gospodarczą, artystyczną i społeczno-ekspozycyjną – mówi Łukasz Respondek, rzecznik prasowy UM w Bytomiu.
"Prowadzimy rozmowy z potencjalnym inwestorem"
Wśród najemców postindustrialnych budynków przy ul. Brzezińskiej 27 jest m.in. Unity Studio Produkcyjne Sp. z o.o., który zajmuje m.in. budynki dawnej acetylenowni, rozdzielni gazu oraz magazynu przy budynku biurowym. Ma tam powstać funkcjonalne i nowoczesne studio produkcyjne, przestrzeń wystawiennicza i sceniczna. Firma złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych na kwotę ponad 10 mln zł. Działalność gospodarczą prowadzi tam także zajmująca się metaloplastyką firma SRP FACTORY, która dzierżawi budynek dawnej strażnicy pożarnej. Z kolei dawny budynek biurowy dzierżawi Stowarzyszenie NOYNA (klub motorowy).
Ponadto cała nieruchomość jest obecnie przedmiotem podziału geodezyjnego. Ma on objąć poszczególne obiekty, układ komunikacyjny oraz teren przylegający o powierzchni około jednego hektara, który można w przyszłości wykorzystać w celu zabudowy, rekreacji lub jeszcze w innym.
- Niezależnie prowadzone są też rozmowy z potencjalnym inwestorem zainteresowanym zagospodarowaniem głównej hali naprawczej warsztatów oraz wspomnianego przylegającego do niego obszaru. Podmioty dzierżawiące obiekty dalej będą mogły w tym miejscu prowadzić swoją działalność - zapewnia Łukasz Respondek.
Patrząc na zdjęcia dawnej hali widać, że czas płynie, a natura też zrobiła swoje - samosiejki wkomponowały się w przestrzeń, nadając jej filmowego klimatu.