Czempiń: Tunel pod torami. To największa inwestycja w historii gminy
Rada Miejska w Czempiniu jednogłośnie zabezpieczyła środki na realizację największej inwestycji w historii gminy, czyli budowę tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ulicy ks. Jerzego Popiełuszki. Projekt zakłada likwidację obecnego przejazdu kolejowego i stworzenie bezkolizyjnego skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 310 z linią kolejową nr 271.
Obecnie przez to miejsce każdego dnia przejeżdża około 9 tysięcy pojazdów i 144 pociągi, co powoduje ogromne korki w centrum miasta. Władze Czempinia od lat zabiegały o rozwiązanie tego problemu. Pierwsze analizy techniczne wykonano już w 2023 roku na Politechnice Poznańskiej, a rok później opracowano koncepcję projektową i przeprowadzono konsultacje społeczne. Aż 98 procent mieszkańców opowiedziało się za budową tunelu.
W 2025 roku gmina Czempiń zgłosiła projekt do programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych” prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wniosek został oceniony jako drugi najlepszy w kraju i otrzymał dofinansowanie w wysokości 24 milionów złotych. Jednak całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 115 milionów złotych, dlatego gmina szukała dodatkowych źródeł finansowania.
Padło pytanie o sprzedaż działki pod CPK. "Jak z aferą wizową"
W październiku wsparcie projektu zadeklarował Sejmik Województwa Wielkopolskiego, który przeznaczył na ten cel 50 milionów złotych, oraz Powiat Kościański, który dołoży 6 milionów. W sumie zapewniono już ponad 80 milionów złotych, co pozwoli rozpocząć proces przygotowania inwestycji.
Burmistrz Czempinia Konrad Malicki podkreśla, że to historyczny moment dla gminy:
Projekt nie zakłada wyburzeń budynków mieszkalnych. Tunel ma umożliwić bezkolizyjny przejazd pod torami, a jego zachodni wylot połączony będzie z nowym rondem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 310. Powstaną również nowe połączenia ulic, ciągi pieszo-rowerowe oraz druga kładka umożliwiająca wygodne przejście nad jezdnią.
W miejscu tzw. „małego przejazdu” na ul. Stęszewskiej powstanie tunel pieszo-rowerowy, a w rejonie ulic Kościańskie Przedmieście i Zachodniej – drugie rondo usprawniające ruch w centrum.
Kolejnym krokiem będzie podpisanie porozumień z partnerami oraz ogłoszenie przetargu na dokumentację lub realizację inwestycji w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Ostateczna decyzja o rozpoczęciu budowy zapadnie po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i potwierdzeniu, że koszty zmieszczą się w zaplanowanym budżecie.
Jeśli projekt zostanie zrealizowany, Czempiń zyska nowoczesne, bezpieczne i płynne połączenie drogowe, które znacząco poprawi komfort mieszkańców i kierowców korzystających z tego ważnego szlaku komunikacyjnego.