Czeski gracz wkracza do Polski. Przejął 10 parków handlowych i chce więcej
Czeski deweloper MY Park, należący do grupy Reticulum, sfinalizował przejęcie sieci dziesięciu parków handlowych A-Centrum. To pierwsza transakcja firmy w Polsce, ale – jak zapowiadają przedstawiciele spółki – z pewnością nie ostatnia.
Nabyte nieruchomości zlokalizowane są w różnych częściach kraju i łącznie oferują ponad 30 tys. mkw. powierzchni najmu. Znajduje się w nich ponad 60 sklepów znanych marek, m.in. Pepco, Rossmann, CCC, Martes Sport czy KiK. Jak podkreślają nowi właściciele, niemal cały portfel jest już wynajęty.
Zdaniem kierownictwa firmy, obecność w Polsce to naturalny etap ekspansji wynikający także z rosnącej siły nabywczej konsumentów. MY Park już stworzył lokalny zespół operacyjny, by efektywnie zarządzać zakupionymi aktywami i zaplanować kolejny etap podboju rynku.
Retail parki – przyszłość lokalnych zakupów
Według raportów BNP Paribas Real Estate i JLL, segment retail parków w Polsce osiąga rekordowe tempo rozwoju: w pierwszym kwartale 2025 roku oddano do użytku 42 000 m² nowych powierzchni, a do końca roku może pojawić się aż 400 000 m² dodatkowych obiektów. Łącznie, pod koniec 2022 r., rynek retail parków osiągnął 3,22 mln mkw. powierzchni użytkowej i wciąż intensyfikuje wzrost, szczególnie w mniejszych miastach.
Segment retail parków dynamicznie rośnie, ponieważ wpisuje się w zmieniające się preferencje konsumentów – klienci oczekują wygody, szybkiego dostępu i łatwego parkowania. Dodatkowo, dostępność finansowania powiązana ze stabilizacją stawek czynszowych sprawia, że inwestycje w tym segmencie stają się bardziej atrakcyjne.
Polska – kluczowy rynek My Park
MY Park zarządza portfelem nieruchomości handlowych o wartości około 260–320 mln euro, zlokalizowanym dotychczas w Czechach i na Słowacji – obejmując ponad 80 obiektów, w tym 10 parków handlowych. Zarząd skupia się na zakupie gotowych obiektów, własnym rozwijaniu lokalnych zespołów i aktywnej rozbudowie portfela, czego potwierdzeniem jest ostatnia transakcja. Polski rynek uznano za oferujący atrakcyjniejszy zwrot niż rynki Zachodniej Europy.
Polska gospodarka w pierwszym kwartale 2025 notowała wzrost PKB na poziomie +3,8 proc. rok do roku, co podtrzymuje korzystne klimaty konsumpcyjne. Spadek inflacji i potencjalne łagodzenie polityki monetarnej tworzą sprzyjającą atmosferę dla inwestycji w nieruchomości komercyjne. Stabilizacja wskaźników pustostanów i dostępność finansowania dodatkowo zwiększają atrakcyjność projektu przejęcia parków A‑Centrum.