Częstochowa: Największa inwestycja drogowa 2025 roku w Częstochowie wkracza w decydujący etap. Połączenie 1 Maja - Krakowska coraz bliżej
Prace przy przedłużeniu ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej trwają zgodnie z harmonogramem. Nowy fragment drogi o długości 1,2 kilometra ma być gotowy w pierwszym kwartale 2026 roku. W ramach inwestycji powstaje także nowoczesny wiadukt nad torami kolejowymi, który ma usprawnić połączenie między Starym Miastem a dzielnicami południowymi oraz odciążyć ruch w centralnych częściach miasta, zwłaszcza w Alejach NMP.
Projekt obejmuje budowę jezdni, chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych i przejść dla pieszych. Trwa również montaż ekranów akustycznych oraz nowego oświetlenia ulicznego. Koszt inwestycji wynosi 95 mln złotych, z czego blisko 60 mln zł pochodzi z dofinansowania w ramach rządowego programu Polski Ład. Zakończenie prac przewidziane jest kontraktowo na połowę lutego 2026 roku, jednak ostateczny termin otwarcia będzie uzależniony od wyników odbiorów technicznych.
Zamknięcie rond na weekend. Zmiany tras i objazdy
Na najbliższy weekend zaplanowano układanie ostatniej - ścieralnej - warstwy nawierzchni na dwóch rondach: na skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza oraz na nowym rondzie w rejonie ul. Krakowskiej. W związku z tym oba skrzyżowania zostaną całkowicie wyłączone z ruchu od wieczora w piątek 8 sierpnia do wieczora w niedzielę 10 sierpnia.
Na czas prac obowiązywać będą objazdy. Mapy z zalecanymi trasami oraz szczegółowymi informacjami opublikowano na stronie internetowej Miejskiego Zarządu Dróg w zakładce "Utrudnienia w ruchu". Po zakończeniu robót planowane jest przywrócenie dotychczasowego, choć nadal ograniczonego, ruchu przez oba ronda. Całkowite ich udrożnienie przewidziane jest - o ile nie wystąpią opóźnienia - na ostatni tydzień sierpnia.
Autobusy pojadą inaczej. Objazdy dla siedmiu linii MPK
W związku z zamknięciem rond wprowadzone zostaną również zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Dotyczą one linii autobusowych nr 10, 12, 20, 23, 24, 34 oraz 80.
Na liniach 10, 12, 20, 23, 24 i 34 autobusy będą kursować zmienioną trasą przez dzielnicę Zawodzie. Objazd obejmuje Aleję Wojska Polskiego, ulice Legionów, Faradaya oraz Mirowską.
Zawieszone zostaną przystanki:
- Galeria Jurajska (w obu kierunkach)
- Mała (w kierunku Rakowa)
- Krakowska (w kierunku centrum)
- Kanał Kohna (w kierunku centrum)
Dodatkowo zmiana dotknie nocną linię nr 80. Autobusy kursujące w nocy z 8 na 9, z 9 na 10 oraz z 10 na 11 sierpnia, zostaną przekierowane na trasę przez ulice Wolności, Sobieskiego, Korczaka (lub Śląską), al. Bohaterów Monte Cassino i Jagiellońską aż do ul. Orkana.
Zawieszone zostaną przystanki:
- Rondo Mickiewicza (w obu kierunkach)
- Ostatni Grosz (w obu kierunkach)
- Równoległa (w obu kierunkach)
- Powstańców Śląskich (w obu kierunkach)
- Estakada (w kierunku centrum)
- D.H. Sezam (w obu kierunkach)
- Kasztanowa (w obu kierunkach)
Zaawansowanie prac - stan na początek sierpnia
Na większości odcinków inwestycji prace postępują równolegle. W rejonie ronda Mickiewicza kontynuowane są roboty brukarskie przy ciągach pieszych oraz asfaltowanie ścieżek rowerowych. Gotowa jest podbudowa z kruszywa i warstwa wiążąca, a wykonawca przygotowuje się do ułożenia ścieralnej warstwy nawierzchni. Trwają również prace przy kanalizacji deszczowej w kierunku alei Niepodległości.
Na ul. 1 Maja budowany jest mur oporowy z bloczków drobnowymiarowych, wykonywany jest nasyp z gruntu zbrojonego, a także realizowane są roboty w zakresie kanalizacji deszczowej oraz instalacji energetycznych. Postęp widoczny jest również na konstrukcji wiaduktu - montowane są deski gzymsowe i trwają przygotowania do betonowania przęseł.
Między ul. Ogrodową a Stawową prowadzone są prace drogowe, brukarskie oraz montaż ekranów akustycznych. Wykonywana jest izolacja ich fundamentów, a także instalacje oświetleniowe, energetyczne i sanitarne, w tym regulacja studzienek. Natomiast na odcinku od ul. Stawowej do Krakowskiej rozpoczęto wiercenie pali CFA wzdłuż przyszłych ciągów pieszych i rowerowych, dostarczane są również elementy zbrojenia i pali ekranów.
Z kolei przy ul. Krakowskiej kontynuowana jest zabudowa infrastruktury drogowej, trwają prace brukarskie przy chodnikach i ścieżkach rowerowych oraz finalizowana jest warstwa ścieralna jezdni wraz z obróbkami.