Częstochowa: Za nami 5. Bieg Szlakiem Miejsc Pamięci Narodowej

Mimo chłodnej wtorkowej aury, ulice Częstochowy zamieniły się w żywą lekcję historii. Uczniowie szkół podstawowych i średnich wzięli udział w V edycji Biegu Szlakiem Miejsc Pamięci Narodowej.
V Bieg Szlakiem Miejsc Pamięci NarodowejMłodzież z Częstochowy tropicielami tajemnic Polskiego podziemia
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Dawid Wygas / Polska Press
Dawid Wygas
  • V Bieg Szlakiem Miejsc Pamięci Narodowej
  • V Bieg Szlakiem Miejsc Pamięci Narodowej
  • V Bieg Szlakiem Miejsc Pamięci Narodowej
  • V Bieg Szlakiem Miejsc Pamięci Narodowej
  • V Bieg Szlakiem Miejsc Pamięci Narodowej
[1/5] Młodzież z Częstochowy tropicielami tajemnic Polskiego podziemia Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Dawid Wygas / Polska Press

Inicjatywa, kontynuowana przez Szkołę Podstawową nr 8 im. H. Poświatowskiej i Szkołę Podstawową nr 52 im. Małego Powstańca, zyskała wsparcie Urzędu Miasta.

Afera wokół CPK. PiS skontroluje MRIRW i KOWR

- My, jako dwie szkoły, jesteśmy teraz organizatorami tego biegu, a kontynuujemy inicjatywę, którą wcześniej rozpoczął ZHP Kłobuck... a wszystko to z inicjatywy i ze wsparciem Urzędu Miasta Częstochowy - wyjaśnia Anita Toborek, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 8 im. Haliny Poświatowskiej w Częstochowie.

Historia zapisana w różnych miejscach

Bieg, a w zasadzie spacer rozpoczął się w Parku Lisiniec. Patrole z różnych szkół musiały pokonać trasę, rozwiązując zagadki historyczne, by finalnie dotrzeć do Placu Pamięci Narodowej. Pierwotnie bieg odbywał się 27 września, upamiętniając powstanie Szarych Szeregów i Związku Walki Zbrojnej, jednak w tym roku ze względu na to, że 27 września przypadał w sobotę, postanowiono przełożyć wydarzenie.

- Za każdym razem ten bieg jest prowadzony szlakiem innych miejsc pamięci. Okazuje się, że w Częstochowie jest ich bardzo dużo, ale często są nieznane szerszej społeczności" - podkreśla Bożena Galachowska, dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 52 im. Małego Powstańca w Częstochowie.

Uczestnicy odwiedzili m.in. miejsca związane z działalnością Armii Krajowej, Tajnymi Wojskowymi Zakładami Wydawniczymi, braćmi Muszyńskimi oraz rodziną Płucińskich. Trasy prowadziły m.in. pod dawną siedzibę Komendy AK i pod więzienia, by przypomnieć losy żołnierzy po wojnie.

- Nie chodzi o to, żeby jak najszybciej biec, tylko chodzi o to, żeby właśnie zwiedzić te miejsca... Tego typu działania mają zachęcić młodzież, by przez emocje, przez dobre wrażenia, mogli uczyć się historii - zauważają organizatorzy wydarzenia

Historia to nie tylko szkolna ławka

O skuteczności tej niekonwencjonalnej formy nauczania najlepiej świadczą opinie nauczycieli. Piotr Skuza, nauczyciel historii ze Szkoły Podstawowej nr 38 w Częstochowie, podkreślił, że takie inicjatywy zmieniają podejście uczniów do przedmiotu.

- To fajna lekcja historii, ponieważ nie siedzimy w szkole. Możemy te rzeczy związane z historią oglądać na żywo, wykonywać różnego typu zadania, które powodują, że zainteresowanie historią rośnie wśród uczniów - mówił Skuza.

Podkreślił on, że często problemem jest forma przekazu, a nie sam temat:

- Jestem z takiej szkoły na studiach, że jak robiono badania wśród przedmiotów szkolnych, to historia z 10 przedmiotów była na 9-10 miejscu a jak odwrócono pytanie o dziedzinę, która Cię najbardziej interesuje, to Historia zajmowała 1. miejsce.

Według historyka kluczem jest odpowiednie "zaaplikowanie" wiedzy:

- Wynika to z tego, jak ktoś o tej historii mówi, jak ją przedstawia, jak ją realizuje - wtedy będziemy ją bardziej lubić... Niech będzie na YouTube więcej filmów związanych z historią, podcastów, które sam oglądam, bo to spowoduje wzrost zainteresowania tym przedmiotem.

Gra i Edukacja: Śpiew i Krzyżówki

W trakcie biegu uczestnicy otrzymali tekst popularnej pieśni powstańczej, np. "Pałacyk Michla, Żytnia, Wola...", którą odśpiewali na końcu wydarzenia. Każda karta zadaniowa kryła też zaszyfrowane hasło, niezbędne do rozwiązania końcowej krzyżówki. To wymagało od młodzieży nie tylko wiedzy, ale także efektywnej pracy zespołowej.

Patrole mają za zadanie rozszyfrować pytania, zrobić metryczkę każdego miejsca. Pytania dotyczą napisów na tablicach, czyli muszą po prostu ze zrozumieniem przeczytać i zastanowić się, po co ta tablica akurat w tym miejscu została umieszczona. Dzięki wsparciu klas mundurowych, uczestnicy zaczną od przypomnienia sobie o resuscytacji i pierwszej pomocy - taki kontakt z rzeczywistością. A na Placu Pamięci Narodowej będą mieli zadania polegające na wykonaniu opatrunku z pomysłem, jak to mogło być w czasie Powstania Warszawskiego. Muszą także zczytać informacje z kart i rozwiązać zadania: na podstawie fragmentów wspomnień więźniów politycznych przedyskutować, dlaczego żołnierze Armii Krajowej byli represjonowani w czasach stalinowskich - podkreśla Anita Toborek, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 8 im. Haliny Poświatowskiej w Częstochowie

Wybrane dla Ciebie
Bydgoszcz: Przejazd tramwajem szlakiem tramwajowych inwestycji. Zobaczcie zdjęcia
Bydgoszcz: Przejazd tramwajem szlakiem tramwajowych inwestycji. Zobaczcie zdjęcia
Aleksandrów Kujawski: Ślubowanie pierwszoklasistów 2025 w Szkole Podstawowej nr 1. Zdjęcia, wideo
Aleksandrów Kujawski: Ślubowanie pierwszoklasistów 2025 w Szkole Podstawowej nr 1. Zdjęcia, wideo
Warszawa: Mieszkańcy mają dość starych wyświetlaczy na Żoliborzu
Warszawa: Mieszkańcy mają dość starych wyświetlaczy na Żoliborzu
Sulechów: Narkotyki ujawnione w samochodzie i garażu. 35-latek aresztowany
Sulechów: Narkotyki ujawnione w samochodzie i garażu. 35-latek aresztowany
Puławy: Zgłosił kolizję, trafił do więzienia
Puławy: Zgłosił kolizję, trafił do więzienia
Dzierżoniów: policja przejęła nielegalny alkohol
Dzierżoniów: policja przejęła nielegalny alkohol
Skąpe: Kierował mimo posiadania zakazu, bo partnerka musiała uspokoić dziecko
Skąpe: Kierował mimo posiadania zakazu, bo partnerka musiała uspokoić dziecko
Siedlce: „Wyścig słoni” na A2 na celowniku siedleckiej drogówki
Siedlce: „Wyścig słoni” na A2 na celowniku siedleckiej drogówki
Poznań: Nowa przestrzeń dla potrzebujących. Jadłodajnia Elżbietańskiego Centrum Pomocy Ubogim w nowej odsłonie
Poznań: Nowa przestrzeń dla potrzebujących. Jadłodajnia Elżbietańskiego Centrum Pomocy Ubogim w nowej odsłonie
Warszawa: Kierujący Audi wjechał w auto nauki jazdy, które parkowało. Instruktor trafił do szpitala
Warszawa: Kierujący Audi wjechał w auto nauki jazdy, które parkowało. Instruktor trafił do szpitala
Gdynia: Dzień Wszystkich Świętych. Zmiany w organizacji ruchu. Jak dojechać na cmentarz?
Gdynia: Dzień Wszystkich Świętych. Zmiany w organizacji ruchu. Jak dojechać na cmentarz?
Słupsk: Zwycięzcy Budżetu Obywatelskiego 2026! Znamy LISTĘ PROJEKTÓW!
Słupsk: Zwycięzcy Budżetu Obywatelskiego 2026! Znamy LISTĘ PROJEKTÓW!