Donald Tusk wystąpił o wotum zaufania dla rządu. Zakończyło się expose
Wotum zaufania dla rządu Donalda Tuska. Jakiej większości potrzeba?
Sejm o godz. 9 wznowi przerwane w ubiegłym tygodniu posiedzenie; rozpatrzenie wniosku premiera o wyrażenie wotum zaufania będzie pierwszym punktem obrad. Po debacie, o godz. 14 zaplanowano głosowanie.
Zgodnie z konstytucją, w ciągu 14 dni od dnia powołania przez prezydenta premier przedstawia Sejmowi program działania Rady Ministrów z wnioskiem o udzielenie jej wotum zaufania. Wotum zaufania Sejm uchwala bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Premier może też zwrócić się do Sejmu o wyrażenie Radzie Ministrów wotum zaufania w dowolnym momencie swojego urzędowania.
Do udzielenia wotum zaufania dochodzi wtedy na nieco innych zasadach, bo decyduje zwykła większość głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Brak poparcia Sejmu dla wniosku o udzielenie wotum zaufania zobowiązuje premiera do złożenia dymisji na ręce prezydenta.
Jak wygląda sejmowa arytmetyka?
W Sejmie zasiada 460 posłów, a zatem w głosowaniu musi wziąć udział co najmniej 230 posłów. Koalicja rządowa ma w sumie 242 posłów, w tym klub KO – 157, kluby Polski 2050-TD i PSL-TD – mają po 32 posłów, a klub Lewicy – 21.
Klub PiS ma 189 posłów, a Konfederacji – 16. Ponadto koła: Razem, Wolnych Republikanów i Konfederacja Korony Polskiej mają odpowiednio 5, 4 i 3 reprezentantów. W izbie zasiada także 1 poseł niezrzeszony. Łącznie to 218 posłów.
Po wniosek o udzielenie rządowi wotum zaufania premier Donald Tusk w przeszłości sięgał już dwukrotnie. Najpierw w październiku 2012 r., prawie rok po powołaniu Rady Ministrów. Po raz kolejny w czerwcu 2014 r. po wybuchu tzw. afery podsłuchowej.
Tym razem zapowiedź złożenia wniosku o wotum zaufania pojawiła się dzień po II turze wyborów prezydenckich, które wygrał popierany przez PiS Karol Nawrocki, uzyskując niecałe 370 tys. głosów więcej niż kandydat KO Rafał Trzaskowski.
Czym jeszcze będą zajmować się posłowie?
Po środowych głosowaniach posłowie przeprowadzą pierwsze czytanie projektu autorstwa posłów Polski 2050 nowelizacji ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Projekt zakłada wprowadzenia do ustawy przepisu przesądzającego, że do wszystkich umów, których skutkiem jest przeniesienie własności nieruchomości powstałej w wyniku przedsięwzięcia deweloperskiego, stosuje się przepisy o rękojmi przy sprzedaży.
W uzasadnieniu zwrócono uwagę, że w obecnym stanie prawnym nabywca mieszkania lub domu jednorodzinnego, którego własność jest przenoszona, jako skutek wcześniej zawartej umowy deweloperskiej znajduje się w gorszej sytuacji w zakresie odpowiedzialności dewelopera niż nabywca lokalu lub domu nabytego w wyniku umowy sprzedaży bezpośrednio przenoszącej własność lokalu lub domu.
Według wnioskodawców, projekt nowelizacji ma usunąć lukę prawną przyznając nabywcy nieruchomości możliwość zgłaszania deweloperowi wad w ramach rękojmi w przypadku umów deweloperskich.
Projekty deregulacyjne w Sejmie
Sejm będzie też kontynuował prace nad kilkoma rządowymi projektami deregulacyjnymi. Projekt nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi zakłada wykreślenie zapisów, które obecnie wymuszają na depozytariuszach funduszy inwestycyjnych oraz alternatywnych spółek inwestycyjnych obowiązek weryfikowania zgodności ich działalności z prawem, interesem inwestorów i regulacjami wewnętrznymi.
Projekt nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przewiduje wyeliminowanie obowiązku pośrednictwa firmy inwestycyjnej dla ofert publicznych papierów wartościowych, o wartości mniejszej niż równowartość 1 mln euro. Zdaniem wnioskodawców ma to ułatwić emisję papierów wartościowych, zwiększyć wykorzystanie instrumentów rynku kapitałowego i poprawić warunki pozyskiwania kapitału przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw.
Kolejny projekt deregulacyjny – o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług – przewiduje wprowadzenie nowych przepisów umożliwiających kontrolowanemu przedsiębiorcy dobrowolne złożenie korekty deklaracji podatkowej, która częściowo uwzględnia błędy wykryte podczas kontroli celno-skarbowej. A propozycja podwyższenia od 1 stycznia 2026 roku limitu tzw. zwolnienia podmiotowego w VAT z 200 tys. zł do 240 tys. zł zawarta jest projekcie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług.
Porządek obrad Sejmu 11 czerwca
W porządku obrad Sejmu są też projekty nowelizacji Prawa farmaceutycznego oraz Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Pierwszy z nich zakłada usunięcie obowiązku wskazywania przez firmę farmaceutyczną do Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi informacji o planowanym miejscu dostawy produktów leczniczych, przeznaczonych do zbycia na terytorium Polski.
Drugi projekt dotyczy wydłużenia terminu na złożenie przez rozwiedzionego małżonka oświadczenia o powrocie do nazwiska, które nosił przed zawarciem małżeństwa z 3 do 12 miesięcy od uprawomocnienia się orzeczenia rozwodowego.