Duża inwestycja Tramwajów Śląskich rozpoczyna się w Będzinie. Spore utrudnienia dla kierowców. Będą zamykać kolejne ulice i przejazdy
Tramwaje Śląskie będą zamykać i otwierać przejazd kilkoma ulicami
Wraz z rozpoczęciem prac wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Będzie polegała na pojedynczym zamknięciu przejazdów zlokalizowanych kolejno w ciągu ul. Czeladzkiej na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej, Partyzantów, Piastowskiej oraz w ciągu drogi wewnętrznej w rejonie przystanku os. Syberka.
Terminy wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu:
- 19.05.2025 r. - zamknięcie przejazdu na skrzyżowaniu ulic Czeladzkiej i Armii Krajowej;
- 26.05.20125 r. - przywrócenie ruchu na przejeździe na skrzyżowaniu ulic Czeladzkiej i ul. Armii Krajowej i zamknięcie przejazdu na skrzyżowaniu ulic Czeladzkiej i ul. Partyzantów;
- 02.06.2025 r. - przywrócenie ruchu na przejeździe na skrzyżowaniu ulic Czeladzkiej i ul. Partyzantów i zamknięcie przejazdu na skrzyżowaniu ulic Czeladzkiej i ul. Piastowskiej;
- 09.06.2025 r. - przywrócenie ruchu na przejeździe na skrzyżowaniu ulic Czeladzkiej i ul. Piastowskiej i zamknięcie przejazdu na skrzyżowaniu ulic Czeladzkiej i drogi wewnętrznej w rejonie przystanku os. Syberka;
- 16.06.2025 r. - przywrócenie ruchu przejazdu na skrzyżowaniu ulic Czeladzkiej i drogi wewnętrznej w rejonie przystanku os. Sybrka.
Modernizacja 1200 metrów torowiska tramwajowego w Będzinie
To kolejna inwestycja spółki Tramwaje Śląskie S.A. w Będzinie. Zostanie zrealizowana w systemie „projektuj i buduj”. Zajmie się nią krakowska spółka ZUE, której oferta okazała się najkorzystniejsza spośród wszystkich sześciu, jakie napłynęły do Tramwajów Śląskich. Prace mają się rozpocząć po majówce.
- Będziemy wymieniać całą infrastrukturę, całe torowisko. Pojawi się nowe, z odwodnieniem, z czterema nowymi peronami, zmodernizujemy trzy przejazdy drogowe, wymienione będą słupy trakcyjne i cała sieć trakcyjna, zabudowany zostanie jeden rozjazd za „nerką” - informuje Marcin Wiśniewski, wiceprezes ZUE S.A.
Tramwaje Śląskie przeznaczą na to przedsięwzięcie blisko 9 milionów złotych brutto z własnych funduszy. Długość modernizowanego odcinka wynosi 1200 metrów. Po zakończeniu inwestycji tramwaje będą mogły jeździć tędy z prędkością do 50 kilometrów na godzinę.
Całość prac na odcinku od „nerki” do wiaduktu nad DK86, zgodnie z umową, powinna się zakończyć najpóźniej październiku tego roku, ale nie jest wykluczone, że wszystko będzie gotowe we wrześniu.
Po zakończeniu tej inwestycji od Będzina do wiaduktu nad DK86 potem modernizowany ma być również drugi odcinek torowiska, prowadzący bezpośrednio do Czeladzi.
Tramwaje nie pojadą do Czeladzi. Będzie komunikacja zastępcza
Modernizowane torowisko ma tylko jeden tor, a to oznacza, że tramwaje nie będą mogły się po nim poruszać na odcinku od Będzina do Czeladzi. Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach poinformował, że w związku z realizacją przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja torowiska tramwajowego w Będzinie ul. Czeladzka od ronda Nerka do wiaduktu nad DK86” od 19 maja 2025 roku konieczne będzie wstrzymanie ruchu tramwajowego pomiędzy „nerką” w Będzinie a Czeladzią.
Planowane jest wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej, które zakładają:
- linia tramwajowa 22 - zawieszenie kursowania
- linia tramwajowa 28 - zwiększenie częstotliwości kursowania w relacji „Os. Zamkowe Zajezdnia” - „Tworzeń Huta Katowice” w dni robocze i soboty oraz uruchomienie linii w niedzielę i święta.
Na wyłączonym odcinku uruchomiona zostanie linia autobusowej komunikacji zastępczej Z-22 w relacji „Czeladź Dworzec” - „Nowak-Mosty Będzin Arena”.
Trasa linii autobusowej komunikacji zastępczej Z-22 w kierunku przystanku Czeladź Dworzec:
Nowak-Mosty Będzin Arena 01 – Nowak-Mosty Będzin Arena 02 – Będzin Rondo 32 – Będzin Czeladzka 31 – Os. Syberka 31 – Piaski CH 02 – Czeladź Strefa Ekonomiczna 04 – Czeladź Grodziecka 32 – Czeladź Dworzec 02.
Trasa linii autobusowej komunikacji zastępczej Z-22 w kierunku przystanku Nowak-Mosty Będzin Arena:
Czeladź Dworzec 02 – Czeladź Grodziecka 01 – Czeladź Strefa Ekonomiczna 03 – Piaski CH 01 – Os. Syberka 32 – Będzin Czeladzka 32 – Będzin Zamek 01 – Nowak-Mosty Będzin Arena 01.
Przystankami rekomendowanymi do realizacji przesiadek pomiędzy tramwajami linii 21 i 28 oraz autobusami linii komunikacji zastępczej Z-22 będą: „Będzin Zamek” [01] i [01t] w kierunku Huty Katowice oraz „Będzin Zamek” [02t] i „Będzin Rondo” [32] w kierunku Czeladzi.
Od 19 maja 2025 r. autobusy linii 27, 61, 800 i 814 będą dodatkowo obsługiwać przystanki tymczasowe:
- Będzin Czeladzka 31 i 32 – dotyczy linii 814,
- Os. Syberka 31 – dotyczy linii 27, 61, 800 i 814,
- Os. Syberka 32 – dotyczy linii 27 i 814.
Wprowadzony zostanie nowy rozkład jazdy na dni robocze oraz wolne od pracy linii tramwajowej 28.
Uruchomione zostaną przystanki tymczasowe:
- Będzin Rondo 32 – zlokalizowany na ul. Małobądzkiej przed wjazdem na rondo „Nerka”,
- Będzin Czeladzka 31 i 32 – zlokalizowany na ul. Czeladzkiej w okolicy stacji benzynowej,
- Os. Syberka 31 i 32 – zlokalizowany na ul. Czeladzkiej w okolicy przystanku tramwajowego Os. Syberka 01t i 02t,
- Czeladź Grodziecka 32 – zlokalizowany na ul. Kombatantów za skrzyżowaniem z ul. Grodziecką.