Dwaj kierowcy oskarżeni o spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym na ulicy Puławskiej
Obywatel Białorusi Gennady A. został oskarżony o to, że: kierując pojazdem marki Toyota Prius nieumyślnie sprowadził katastrofę w ruchu lądowym zagrażającą życiu i zdrowiu wielu osób, w ten sposób, że wykonując manewr skrętu w lewo z ulicy Puławskiej w ulicę Malczewskiego nie zachował szczególnej ostrożności i nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi marki BMW nadjeżdżającemu z prawej strony ulicą Puławską podczas nadawania sygnału zielonego i poruszającemu się z prędkością nie mniejszą niż 86,4 km/h i nie większą niż 114,08 km/h znacznie przekraczającą prędkość administracyjnie dozwoloną wynoszącą 50 km/h na tym odcinku drogi, czym naruszył nieumyślnie zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym określone w art. 25 ustęp 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym, na skutek czego zderzył się z pojazdem marki BMW kierowanym przez Michała C., powodując nieumyślnie wypadek, w wyniku czego pojazd marki BMW dwukrotnie obrócił się wokół własnej osi, przejeżdżając następnie w miejscu, gdzie sześcioro pieszych oczekiwało przed przejściem dla pieszych na zielony sygnał, a pięcioro pieszych w tym trójka dzieci, poruszali się chodnikiem, co spowodowało zagrożenie życia i zdrowia ww. pokrzywdzonych oraz pasażerki pojazdu marki BMW, a wskutek uderzenia przez pojazd marki BMW sześć osób doznało obrażeń, to jest o przestępstwo z art. 173 § 1 i 2 kk w zb z art. 177 § 2 kk w zw. z art. 11 § 2 kk.
Obywatel Polski Michał C. został oskarżony o to, że:
- kierując pojazdem marki BMW i poruszając się środkowym pasem ruchu jezdni ulicy Puławskiej, znajdując się pod wpływem środka odurzającego w postaci kokainy w stężeniu 15 ng/ml we krwi, a także jej aktywnego metabolitu w postaci kokaetylenu w stężeniu 8 ng/ml we krwi, nieumyślnie sprowadził katastrofę w ruchu lądowym zagrażającą życiu i zdrowiu wielu osób, w ten sposób, że naruszając umyślnie zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym stosował nieprawidłową technikę jazdy, poruszając się z prędkością nie mniejszą niż 86,4 km/h i nie większą niż 114,08 km/h znacznie przekraczającą prędkość administracyjnie dozwoloną wynoszącą 50 km/h na tym odcinku drogi, niezapewniającą panowania nad pojazdem i nieuwzględniającą warunków, w jakich odbywał się ruch, doprowadził do błędnej oceny sytuacji w rejonie skrzyżowania ul. Puławskiej i ul. Malczewskiego przez kierującego pojazdem marki Toyota Prius, który nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi marki BMW podczas wykonywania manewru skrętu w lewo z ulicy Puławskiej w ulicę Malczewskiego i na skutek czego zderzył się z pojazdem marki Toyota Prius, powodując nieumyślnie wypadek, w następstwie którego pojazd marki BMW, dwukrotnie obrócił się wokół własnej osi, przejeżdżając następnie w miejscu, gdzie sześcioro pieszych oczekiwało przed przejściem dla pieszych na zielony sygnał, a pięcioro pieszych w tym trójka dzieci, poruszali się chodnikiem, co spowodowało zagrożenie życia i zdrowia ww. pokrzywdzonych oraz pasażerki pojazdu marki BMW, a wskutek uderzenia przez pojazd marki BMW 6 osób doznało obrażeń, to jest o przestępstwo z art. 173 § 1 i 2 kk w zb z art. 177 § 2 kk w zw. z art. 178 § 1 i 1a pkt. 1 kk w zw. z art. 11 § 2 kk.oraz o to, że:
- umyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym w ten sposób, że znajdując się pod wpływem środka odurzającego w postaci kokainy w stężeniu 15 ng/ml we krwi, a także jej aktywnego metabolitu w postaci kokaetylenu w stężeniu 8 ng/ml we krwi kierował po drodze publicznej pojazdem mechanicznym marki BMW, to jest o przestępstwo z artykułu 178a § 1 kk.
W miejscu zdarzania dopuszczalna prędkość wynosiła 50 km/h. Gennadiego A. dwukrotnie poddano badaniu stanu trzeźwości analizatorem wydechu z wynikiem 0,00 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu. W wyniku przeprowadzonych badań na zawartość środków odurzających w próbkach krwi pobranych od Gennadiego A. nie stwierdzono obecności środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych substancji, względnie ich metabolitów.
Michała C. poddano badaniu stanu trzeźwości analizatorem wydechu i uzyskano wynik 0,00 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu. W wyniku przeprowadzonego badania toksykologicznego próbek krwi Michała C. na zawartość środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych substancji, względnie ich metabolitów oraz ich wpływ na czynności psychomotoryczne stwierdzono w próbce krwi obecność kokainy w stężeniu 15 ng/ml, benzoiloekgoniny (metabolit kokainy) w stężeniu 41 ng/ml i kokaetylenu w stężeniu 8 ng/ml. W opinii biegłego, w chwili zatrzymania i pobrania krwi Michał C. znajdował się pod wpływem kokainy i kokaetylenu, które w realny sposób wpływały negatywnie na jego zdolności psychomotoryczne, podobnie jak w czasie znajdowania się w stanie nietrzeźwości w rozumieniu art. 178 § 1 kk.
Przesłuchany w charakterze podejrzanego Gennady A. przyznał się do popełnienia zarzucanego mu czynu i złożył wyjaśnienia. W toku kolejnego przesłuchania po ogłoszeniu postanowienia o zmianie postanowienia o przedstawieniu zarzutów podejrzany nie przyznał się do popełnienia zarzucanego mu czynu i odmówił składania wyjaśnień.
Przesłuchany w charakterze podejrzanego Michał C. nie przyznał się do popełnienia zarzucanych mu czynów i odmówił składania wyjaśnień.
W toku kolejnego przesłuchania po ogłoszeniu postanowienia o zmianie postanowienia o przedstawieniu zarzutów nie przyznał się do popełnienia zarzucanych mu czynów i złożył wyjaśnienia, ustosunkowując się do drugiego z ogłoszonych zarzutów.
Gennady A. podczas manewru skrętu z ul. Puławskiej w lewo w ul. Malczewskiego nie zachował szczególnej ostrożności i nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi marki BMW. Zachowanie kierującego samochodem Toyota Prius Gennadiego A. było nieprawidłowe i stanowiło bezpośrednią przyczynę wypadku.
Natomiast w odniesieniu do oskarżonego Michała C. biegły wskazał, że stosowana przez niego technika jazdy była nieprawidłowa. Gdyby bowiem kierujący samochodem marki BMW poruszał się z prędkością dozwoloną administracyjnie, pojazd zatrzymałby się przed miejscem potrącenia pieszych, a co za tym idzie skutki w postaci potrącenia pieszych wynikają z przyjętej przez kierującego pojazdem marki BMW niewłaściwej techniki i taktyki jazdy. Nadto kierujący pojazdem marki BMW, nie dostosowując prędkości do wysokości ograniczonej administracyjnie, mógł doprowadzić do błędnej oceny sytuacji przez kierującego samochodem Toyota Prius, w tym prędkości zbliżającego się pojazdu, a w konsekwencji możliwości uniknięcia zdarzenia podczas próby opuszczenia rejonu skrzyżowania.
Gennadiemu A. grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
Michałowi C. za pierwszy czyn grozi kara pozbawienia wolności od 3 lat do lat 16, za kierowanie pojazdem pod wpływem narkotyków grozi kara pozbawienia wolności do lat 3, zakaz prowadzenia pojazdów i świadczenie pieniężne.
– Poinformował w komunikacie Rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie, Prokurator Piotr Antoni Skiba.