Ekskluzywny import, tanie rozczarowanie. Luksusowe auta pełne ukrytych wad
Wzrost zainteresowania luksusowymi markami
W ostatnich latach w Polsce można zaobserwować rosnące zainteresowanie luksusowymi samochodami z drugiej ręki. Oprócz cieszących się popularnością marek premium, takich jak Audi, coraz więcej kupujących decyduje się na auta segmentu luksusowego. Niestety, segment ten charakteryzuje się wyższym odsetkiem pojazdów, które brały udział w wypadkach. W porównaniu z ogółem samochodów używanych w Polsce, gdzie 39 proc. ma zapisane kolizje w swojej historii, wśród luksusowych pojazdów odsetek ten wynosi aż 50 proc.- wynika z najnowszej analizy CARFAX.
Co ciekawe, liczba samochodów luksusowych, które mają jakiekolwiek inne zarejestrowane ryzyka, takie jak wątpliwe wskazania licznika, jest zbliżona do średniej dla rynku, wynoszącej 77 proc. W przypadku luksusowych aut, ten wskaźnik to 78 proc.
Ryzyko związane z używanymi luksusowymi samochodami
Rynek używanych samochodów luksusowych w Polsce jest pełen obietnic, ale także zagrożeń. Wysoki procent pojazdów z kolizjami czy z importu stwarza podejrzenie, że mogą one mieć ukryte wady techniczne lub prawne.
- Dominacja Maserati może być związana nie tylko z preferencjami Polaków, ale także z dostępnością stosunkowo tanich egzemplarzy sprowadzanych z zagranicy, często po przejściach - zauważa Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.
Lewandowski zwraca również uwagę na niski deklarowany przebieg w kontekście stosunkowo wysokiego wieku samochodów z tego segmentu. To powinno budzić ostrożność, ponieważ luksusowe auta są często eksploatowane intensywniej, niż wskazuje na to licznik. Pozornie atrakcyjna oferta może prowadzić do wysokich kosztów serwisowych i rozczarowań po zakupie.
Maserati na czele luksusowego segmentu
Wśród używanych luksusowych aut w Polsce, Maserati wysuwa się na prowadzenie, stanowiąc prawie połowę (48 proc.) pojazdów w tej kategorii. Kolejne miejsca zajmują Bentley (18 proc.), Ferrari (13 proc.), Lamborghini (8 proc.) oraz Aston Martin (7 proc.).
Ciekawym trendem jest, że mimo średniego wieku 11 lat dla luksusowych pojazdów, co czwarty ma ponad 15 lat. Średnia ta jest o 4 lata niższa w porównaniu z ogólnotowarowym średnim wiekiem używanych samochodów w Polsce. Przeciętny luksusowy pojazd ma przebieg zaledwie 72 tysiące kilometrów, co jest znacznie niższą wartością w porównaniu do średnich 220 tysięcy kilometrów, jakie pokonują przeciętne używane samochody w Polsce.
Pod względem rodzaju napędu, 88 proc. omawianych samochodów luksusowych napędzanych jest benzynowo. Samochody z silnikami Diesla stanowią tylko 5 proc., a napędy hybrydowe 4 proc. To również cecha charakterystyczna tego segmentu rynku.