Falochrony usteckiego portu zostaną zamknięte dla spacerowiczów. Budowle idą do remontu
Jak już informowaliśmy, Urząd Morski w Gdyni podpisał umowy na remont falochronów w porcie w Ustce. Obie, ponad 120-letnie konstrukcje hydrotechniczne przejdą całkowity remont. Koszt inwestycji przekracza 100 mln zł. Przebudowa tej infrastruktury umożliwi stworzenie w usteckim porcie morskiego terminalu serwisowego offshore, służącego do obsługi floty wykorzystywanej na potrzeby morskich elektrowni wiatrowych.
Główny wykonawca czeka obecnie na przekazanie placu budowy. Nastąpi to 7 lipca. Kilka dni później rozpoczną się prace rozbiórkowe falochronów.
Na wniosek Jacka Maniszewskiego, burmistrza Ustki, w ratuszu odbyło się spotkanie z przedstawicielami inwestora, czyli Urzędu Morskiego w Gdynia oraz wykonawcy prac firmy PORR S.A.
Realizacja inwestycji oznacza, że mieszkańcy i turyści muszą liczyć się z niedogodnościami. Zamknięte zostaną nie tylko oba falochrony, ale również część plaż. Z użytkowania wyłączony będzie 60 metrowy odcinek plaży po stronie wschodniej i 100 metrowy wraz z wejściem przy falochronie po stronie zachodniej. W tej części miasta plażowicze będą mogli skorzystać z wejścia w pobliżu Bunkrów Blüchera.
Powstały w skutek rozbiórki gruz będzie wywożony, następnie będą przywożone ciężkimi pojazdami materiały budowlane. Po stronie zachodniej ruch odbywać się będzie ul. Bohaterów Westerplatte i dalej terenami będącymi w zarządzie Portu Ustka. Po stronie wschodniej transport będzie kierowany od węzła transportowego poprzez bulwary portowe aż na teren budowy. Ruch pojazdów kierowany będzie przez pracowników wykonawcy.
Mieszkańcy i turyści muszą także liczyć się z hałasem. Najgłośniej będzie podczas rozbiórki falochronów i podczas wbijania ścianek szczelnych.
Na okres robót pomnik Usteckiej Syrenki przeniesiony będzie w okolice Kapitanatu Portu. Po zakończeniu budowy wróci na swoje miejsce. W trakcie prac wykonawca nie przewiduje wyłączania na dłuższy okres kładki w porcie. Przeprawa może być zamknięta jedynie sporadycznie, w miarę bieżących potrzeb.
Zakres inwestycji
Prace potrwają 15 miesięcy. Obejmą dwa sezony letnie. Falochrony będą miały taki sam kształt jak obecnie. Nowością będzie powstanie nowej ostrogi po stronie zachodniej. Pogłębiony będzie także tor wodny.
Falochron Wschodni
Obiekt, który ma obecnie długość 318 metrów, zostanie wydłużony do 336,5 m. Falochron zostanie wyposażony w pachoły kamienne, linię odbojową, drabinki wyjściowe, znaki nawigacyjne, barierki ochronne oraz stojaki na sprzęt ratunkowy.
Nabrzeże Pilotowe
Kolejną konstrukcją, którą uwzględnia inwestycja jest Nabrzeże Pilotowe o długości około 155,5 metrów, stanowiące przedłużenie Falochronu Wschodniego w kierunku lądu. Nabrzeże to stanowi obudowę brzegu oraz pełni funkcję bulwaru spacerowego. Tu również zostanie przeprowadzony całkowity remont. Na koniec przewiduje się montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz odtworzenie narzutu kamiennego po zewnętrznej stronie konstrukcji. Remont i jego wyposażenie są przewidziane na odcinku 120 metrów.
Falochron Zachodni
Druga część robót to remont Falochronu Zachodniego i jego okolic. Zostanie na nim zamontowane wyposażenie hydrotechniczne oraz odtworzony zewnętrzny narzut kamienny, a także ułożony narzut wewnętrzny - w północnej części falochronu od nasady ostrogi do głowicy. Dodatkowo, przy zewnętrznej krawędzi głowicy falochronu przewiduje się budowę kierownicy ze stalowych pali rurowych, zabezpieczającej narzut kamienny przed osuwaniem i zanieczyszczaniem toru wodnego. Łączna długość falochronu wyniesie 436,3 metrów (obecnie to 416 metrów).
Nabrzeże Niskie, Skarpowe i ostrogi
W ramach inwestycji zostanie wyremontowane również Nabrzeże Niskie, zbudowane w drugiej połowie XX wieku w rejonie nasady Falochronu Zachodniego, służące do obsługi niewielkich jednostek pływających, a także Nabrzeże Skarpowe ze slipem i Ostroga Helska, a w nowej lokalizacji odtworzona zostanie Ostroga Zachodnia.