Gdańsk: U króla gdańskich mostów szykują się zmiany. Ten most łączy dwa turystyczne światy
W tym artykule:
Motocyklista wjechał w pieszego i chciał uciec. Dramatyczne nagranie z Małopolski
Most Zielony łączy dwa turystyczne światy
Most Zielony w Gdańsku codziennie przemierza tysiące turystów. To główny trakt pieszy łączący Główne Miasto (Długi Targ i Brama Zielona) z Wyspą Spichrzów (m.in. ul. Stągiewna). A z boku mamy jeszcze Długie Pobrzeże. Most jest doskonałym miejscem na wykonanie pamiątkowych zdjęć z panoramą Motławy i Długiego Pobrzeża. I turyści z tego korzystają.
Przetarg na przebudowę i remont mostu
Długi Targ, Długie Pobrzeże, ale i ulica Stągiewna są odnowione. Gołym okiem widać, że Most Zielony to zaniedbana "enklawa" w tym otoczeniu. Chodzi zarówno o samą konstrukcję, jak i nawierzchnię (nierówna i z różnych materiałów).
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na przebudowę i remont Mostu Zielonego. Oferty przyjmowane są do 14 listopada 2025 r. Prace mają być wykonane w ciągu ośmiu miesięcy. Będą utrudnienia dla turystów, ale nie planuje się całkowitego zamknięcia przejścia. Główne prace budowlane to: wzmocnienie konstrukcji przęsła skrajnego od strony Bramy Zielonej, remont konstrukcji przęsła środkowego i przęseł skrajnych mostu, remont podpór pośrednich (dwóch filarów) i skrajnych (dwóch przyczółków), remont nawierzchni jezdni z kostki kamiennej i chodników z płyt betonowych przęsła środkowego i skrajnych mostu, konserwację konserwatorską przyczółka ceglanego od strony Bramy Zielonej, będącego pozostałością mostu z 1883r., oraz nawierzchni chodnika wzdłuż muru przyczółka.
Most Zielony był kiedyś zwodzony
- Most składał się z dwóch stałych żelbetowych przęseł najazdowych oraz zwodzonego, dwuklapowego stalowego przęsła środkowego. Został wyposażony w bardzo nowoczesny i efektywny mechanizm zwodzenia umożliwiający otwieranie przęsła w ciągu zaledwie 30 sekund, przy bardzo małym zapotrzebowaniu energetycznym. Jako most zwodzony funkcjonował do marca 1945 r., kiedy to w wyniku działań wojennych doznał licznych uszkodzeń. Najbardziej ucierpiało przęsło skrajne od strony ulicy Chmielnej. Ze względu na swoje newralgiczne znaczenie komunikacyjne został naprawiony w pierwszej kolejności, jednak bez przywrócenia funkcji zwodzenia. W takim stanie, wielokrotnie doraźnie remontowany, dotrwał do końca 1993 r., kiedy to z uwagi na katastrofalny stan przęsła zwodzonego, dokonano jego wymiany na nową stałą konstrukcję - czytamy w projekcie-opracowaniu Mirosława Wałęgi.
Pod koniec 2003r, wykonano schody zejściowe z mostu na wschodnie nabrzeże Motławy przy budynku Elektromontażu. W 2005 r. przeprowadzono renowację konserwatorską ceglanej ściany bocznej przyczółka od strony Bramy Zielonej. W 2016 r. w ramach przebudowy ul. Stągiewnej wybudowano schody zejściowe z mostu na nabrzeże Wyspy Spichrzów oraz wykonano remont nawierzchni i izolacji przęsła skrajnego od strony ul. Chmielnej.
Szczegółowy zakres prac dotyczących Mostu Zielonego
- konserwacja powłok tynkarskich murków żelbetowych oraz filarów
 - demontaż istniejących okładzin betonowych balustrad oraz opierzeń izbic i montaż nowych opierzeń z ciemnozielonego piaskowca
 - konserwacja istniejącej dolomitowej tablicy pamiątkowej z datą budowy mostu
 - wykonanie i montaż nowej tablicy z ciemnozielonego piaskowca z napisem "Most Zielony" i datą renowacji
 - konserwacja balustrad stalowych
 - naprawę powłok antykorozyjnych stalowej konstrukcji przęsła środkowego
 - Instalacja siatek osłonowych pomiędzy dźwigarami na filarach
 - oczyszczenie komór mechanizmów zwodzenia w przyczółkach i filarach z zanieczyszczeń (głównie ptaków).
 - wykonanie nowych zamknięć komór w przyczółkach, umożliwiających ich wentylację.
 - przebudowa dylatacji
 - naprawa chodników i jezdni
 - konserwacja przyczółka ceglanego od strony Bramy Zielonej, będącego pozostałością mostu z 1883 r.
 - konserwacja zachowanych opierzeń z ciemnozielonego piaskowca ( bez ich demontażu ) na murkach
 - odtworzenie brakującego ogrodzenia (bramy wejściowej) zieleńca przy przyczółku ceglanym od strony Bramy Zielonej