Gdańsk: Władze miasta zapowiadają serię remontów
Fala remontów w Gdańsku
W środę, 24 września, władze Gdańska zapowiedziały planowane inwestycje tramwajowo-drogowe w latach 2026-2027. A tych będzie naprawdę wiele.
- Prezentujemy dziś kompleksowy plan remontów i przebudowy dróg oraz torowisk w sercu Gdańska - podkreślała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To największy od lat program inwestycyjny, którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców i komfortu poruszania się po centrum naszego miasta. Traktujemy Gdańsk jak wspólny dom, a o dom trzeba dbać, remontować go i dostosowywać do nowych potrzeb. Dlatego równolegle modernizujemy istniejącą infrastrukturę i przygotowujemy zupełnie nowe rozwiązania komunikacyjne. Przed nami przebudowa kluczowych skrzyżowań, modernizacja mostów, odnowa torowisk oraz budowa nowych połączeń, które usprawnią codzienne funkcjonowanie Śródmieścia. To ogromne przedsięwzięcie wymaga dobrej koordynacji i cierpliwości, ale jego efekty będą służyć nam wszystkim przez kolejne dekady. Jestem przekonana, że dzięki temu pakietowi centrum Gdańska stanie się jeszcze bardziej przyjazne i dostępne zarówno dla mieszkańców, jak i gości odwiedzających nasze miasto.
Pytała Polki, czy inwestują. Oto co wyszło z badań
Miasto przyjęło strategię, w której kluczowe inwestycje prowadzone są równolegle i skoordynowane w czasie, a nie rozkładane na wiele lat. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie okresu, gdy część infrastruktury pozostaje wyłączona (np. most Siennicki), a także konsolidacja kosztów, racjonalne zaplanowanie objazdów oraz pełniejsze wykorzystanie dostępnych środków zewnętrznych.
Elementem programu inwestycyjnego jest również rozpoczęcie prac przy pierwszym etapie Nowej Świętokrzyskiej, jednej z najważniejszych inwestycji w pakiecie dla Gdańska Południe. Za dwa tygodnie planowane jest wbicie pierwszej łopaty - będzie to symboliczny początek całej ofensywy inwestycyjnej, która zmieni sposób poruszania się po mieście.
- To największy pakiet inwestycyjny od czasów Euro 2012. To nie jeden projekt, a szereg pakietów, które będziemy przedstawiać w kolejnych tygodniach. Dziś mówimy o "pakiecie Śródmieście", ale przygotowujemy również rozwiązania dla południa, zachodu czy dolnego tarasu naszego miasta - zaznaczył Piotr Grzelak, pierwszy zastępca prezydent Gdańska. - Wszyscy mamy świadomość, że tak duży program wymaga ogromnego wysiłku: inwestycyjnego, koordynacyjnego, ale też cierpliwości uczestników ruchu, którzy będą musieli zmierzyć się z utrudnieniami. Dlatego wprowadzimy wszystkie dostępne rozwiązania techniczne, by ten proces usprawnić - od pracy na dwie, a tam, gdzie to możliwe na trzy zmiany, po wykorzystanie nowoczesnych technologii i prefabrykacji, które skracają czas robót. Kluczowe inwestycje w ramach pakietu Śródmieście to przede wszystkim modernizacja Podwala Przedmiejskiego, wraz z przebudową torowiska, trakcji, mostu i sieci podziemnych, a także węzeł Hucisko. Naszym celem jest to, by w momencie zakończenia remontu mostu Siennickiego można było przywrócić pełny ruch tramwajowy na tej osi komunikacyjnej. Prace będziemy prowadzić głównie w okresie wakacyjnym, kiedy ruch na ulicach spada nawet o 30 proc.
Gdzie zapowiedziano remonty?
W Śródmieściu prace obejmą kilka newralgicznych lokalizacji, które w obecnym układzie stanowią elementy najbardziej obciążone eksploatacyjnie oraz podatne na awarie. Węzeł Hucisko, obsługujący w szczycie komunikacyjnym do 51 tramwajów na godzinę, wymaga wymiany torowiska, zwrotnic i sieci trakcyjnej - zaplanowano tu generalny remont, by nie prowadzić w tym miejscu wielokrotnych, doraźnych napraw. Przed zaplanowanym zamknięciem Huciska zostanie przeprowadzona modernizacja trakcji na skrzyżowaniu ulic 3-go Maja i Nowe Ogrody, aby mogło ono przejąć zwiększony ruch tramwajowy i uniknąć przeciążeń sieci.
- Pierwszym zadaniem realizowanym w ramach Pakietu dla Śródmieścia będzie modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej na węźle Hucisko - zapowiedziała Anna Bobrowska, zastępca dyrektora ds. Infrastruktury i Remontów GZDiZ. - Prace obejmą m.in. torowisko na odcinku od Huciska do Targu Rakowego oraz sieć trakcyjną aż do ulicy Okopowej. Zaplanowaliśmy je tak, aby ograniczyć utrudnienia: część robót będzie prowadzona nocą, a przejazdy przez torowiska zostaną wykonane w technologii prefabrykowanych płyt, co pozwoli skrócić czas ich budowy do kilku dni. Dzięki temu mieszkańcy i kierowcy odczują możliwie najmniejsze niedogodności podczas realizacji inwestycji.
Na Podwalu Przedmiejskim przeprowadzona zostanie kompleksowa przebudowa torów, trakcji, peronów, odwodnienia oraz samego mostu nad rzeką Starą Motławą. Z uwagi na charakter tego ciągu - jednej z głównych arterii miasta - prace obejmą również przebudowę sieci podziemnych, tak aby przywrócony układ był trwały i odporny na wymagania ruchu kołowego w kolejnych dekadach.
Estakada Okopowa zostanie z kolei wzmocniona, naprawione zostaną dylatacje, odwodnienie i bariery. Roboty przy estakadzie będą skoordynowane z pracami na Podwalu i mostem w taki sposób, aby nie prowadzić do powtarzających się wyłączeń jednego miejsca w różnych terminach.
Prace te są planowane i prowadzone z myślą o pełnej integracji z trwającą przebudową mostu Siennickiego. Jego przywrócenie do ruchu w 2027 roku będzie jednocześnie elementem synchronizacji przywracania wyremontowanego układu komunikacyjnego w kierunku Stogów, Przeróbki i Krakowca-Górek Zachodnich.
- W tym roku ogłosimy dwa postępowania przetargowe: na modernizację sieci trakcyjnej na węźle Hucisko oraz na przebudowę mostu nad Motławą w ciągu Podwala Przedmiejskiego - poinformowała w środę Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych. - Kolejne etapy prac zaplanowaliśmy na lata 2026-2027 i obejmą one m.in. modernizację torowisk, remonty ulic Okopowej i Akademickiej oraz przebudowę mostów. Najbardziej intensywne roboty będą prowadzone w okresie wakacyjnym, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Cały pakiet inwestycji usprawni komunikację i poprawi jakość infrastruktury w samym sercu Gdańska.