Gmina Skawina: Powstaną kolejne odcinki ciągów pieszo-rowerowych
Gmina Skawina może pochwalić się dużą siecią tras dla miłośników pieszych wędrówek i jazdy na rowerze.
- Rower stał się bardzo popularnym środkiem i służy nie tylko na rekreacyjne, weekendowe wyjazdy, ale też wiele osób dojeżdża nimi do pracy - mówi Norbert Rzepisko, burmistrz gminy Skawina.
Rowerem do pracy i do pociągu
Rowerowa moda w gminie Skawina trwa od dawna. Od lat jest organizowanych wiele imprez, jak zawody i rajdy. Na stałe do kalendarza wszedł "Rowerowy maj", gdy rodzice zachęcani są do jazdy z dziećmi do przedszkola i szkoły na rowerach. Placówki i dzieci zdobywają punkty z nagrodami wręczanymi na podsumowaniu.
Od lat działa też aktywna "Rowerowa Skawina" oraz wiele nieformalnych grupa.
Skawinianie rodzinami wyjeżdżają na rowerowe trasy. A jest gdzie jeździć, by zachwycać się piękną przyrodą, np. wzdłuż Kanału Łączańskiego, do Radziszowa, do Kalwarii Zebrzydowskiej, do Tyńca, na Kolną.
Gmina systematycznie rozbudowuje sieć ciągów pieszo-rowerowyh.
Teraz powstaje np. w Rzozowie. Jest projektowana trasa m.in. w Krzęcinie do drogi krajowej 44 i do Kanału Łączańskiego i Wielkich Drogach wzdłuż drogi powiatowej. Są ogłoszone przetargi na budowę odcinków w Rzozowie i Radziszowie.
- Bardzo często jeździmy na rowerach z dziećmi, między innymi wzdłuż Kanału Łączańskiego, do przystani w Jaśkowicach, a czasem docieramy do gmin Brzeźnica oraz Czernichów. Uważamy, że ciągi pieszo-rowerowe są świetnym rozwiązaniem, choć czasem bywają różne kolizje. Ludzie muszą się przyzwyczaić do ustępowania sobie miejsca, rowerzyści pieszym i odwrotnie - powiedziała nam pani Marta.
Nie ukrywa, że ma wątpliwości czy z ciągów powinni korzystać jeżdżący na rolkach i czasem siejący postrach na hulajnogach.
Szersze ciągi tańsze niż dwukrotnie węższe chodniki
Są i tacy skawinianie, którzy uważają, że w zupełności powinny wystarczyć tylko chodniki.
Ich zdaniem rowerzyści przeszkadzają pieszym, bo np. jeżdżą zbyt szybko.
Z kolei rowerzyści odbijają piłeczkę i narzekają na pieszych, którzy chodzą po pasie wyznaczonym do jazdy na rowerze.
- Na ciągach wyznaczony jest pas dla pieszych. Jednak często oni nie zwracają na to uwagi i chodzą po części dla rowerzystów, którzy muszą ich jakoś omijać. Po prostu musimy nawzajem uczyć się poruszania po ciągach i być dla siebie życzliwi. Gdy widzę starszą osobę, to zatrzymuję się i pokazuję jej oznaczenia na ciągach. Bardzo często ludzie nie zwracają uwagi na te znaki - powiedział skawinianin Mariusz Matyk.
Uważa, że gmina Skawina dba o bezpieczeństwo mieszkańców pod względem komunikacyjnym.
- Jeżdżę na rowerze w wielu miejscowościach i Skawina naprawdę jest w czołówce gmin z taką siecią ciągów-pieszo-rowerowych - dodał nasz rozmówca.
Okazało się, że budowa chodników jest znacznie droższa niż CPR-ow.
- Na chodniki nie mamy szans dostać dofinansowania. Musielibyśmy je budować z własnego budżetu. Natomiast do dwukrotnie szerszych ciągów pieszo-rowerowych, otrzymujemy unijne dotacje - tłumaczy burmistrz Rzepisko.
Zaznacza, że ciągi stwarzają warunki do aktywności ruchowej, co jest niezwykle ważne w zabieganym świecie. W przypadku dzieci ruch wpływa na właściwą postawę.
CPR-y powstają wzdłuż dróg mieście i w sołectwach. Zostały zbudowane wzdłuż obwodnicy Skawiny.
Przypomnijmy, budowę ciągów pieszo-rowerowych rozpoczęto kilka lat temu w ramach programu Mobilna Skawina. Chodzi o to, by mieszkańcy w jak największym stopniu przesiadali się z samochodów do autobusów i pociągów. Dlatego przy dworcu kolejowym w Skawinie oraz stacjach przystankowych w gminie powstały parkingi z dojazdem do nich ciągami pieszo-rowerowy rowerowymi.
Np. w mieście jest miejsce dla 500 aut. Są też stojaki na rowery.
Kierowcy przyjeżdżają tu nie tylko z miejscowości w skawińskiej gminie, ale też sąsiednich, np. Brzeźnica. Busami są też dowożeni do pociągów pasażerowie z Harbutowic, Suchej Beskidzkiej, Sułkowic.
Kierowcy, nie stoją w korkach w Krakowie, tylko zostawiają swoje pojazdy na parkingach i do pracy, szkoły lub na zakupy jadą pociągiem albo autobusem. Bilet na te środki komunikacji jest też biletem parkingowym.