Gniezno: Przedszkola stawiają na rozwój językowy dzieci
Przedszkola w Gnieźnie stawiają na rozwój językowy dzieci
Powszechna edukacja dwujęzyczna polega na rozwijaniu umiejętności w zakresie języka uniwersalnego - angielskiego, reprezentującego uniwersalne wartości i treści. Dzieje się to równolegle do języka ojczystego i na tych samych zasadach, na których dziecko nabywa ten pierwszy język - naturalnie i bezpośrednio z kontekstu. Tak rozumiana dwujęzyczność to prezent na całe życie, który każde dziecko powinno otrzymać.
Dzieci przyswajają język angielski w sposób naturalny, tzn. na tych samych zasadach co język ojczysty, a więc w czasie codziennych zabaw i aktywności - bezpośrednio z kontekstu. Każdy z dorosłych zaangażowanych w wychowanie dzieci może nie tylko pomóc im w nauce, ale również samemu skorzystać z regularnych immersji językowych.
- Zajęcia, które odbywają się w miejskich przedszkolach to odwzorowanie naturalnego procesu uczenia się języka z wykorzystaniem tzw. Spiralnego systemu nauczania języka. Edukacja rozpoczęła się od prostych spraw życia codziennego, i jest nabudowywana przez poszczególne konteksty i sytuacje
- mówi prezydent Michał Powałowski.
W roku szkolny 2025/2026 nauka prowadzona będzie w trzynastu, najmłodszych grupach - po jednej w każdym przedszkolu (320 dzieci), natomiast w roku 2026/2027 tych grup będzie już 24 (600 dzieci). Kwoty jakie zostały przeznaczone w budżecie na ten cel, to 220 tys. zł w 2025 roku oraz 311 tys. zł w roku kolejnym.
Program będzie kontynuowany także w latach następnych tak, aby każde dziecko w nim uczestniczyło aż do ukończenia przedszkola.