Gorzów: Obiecują elektryfikację. Fakty mówią: nie teraz

Mieszkańcy Gorzowa chcą wiedzieć, czy w 2029 roku pojadą elektrycznym pociągiem do Poznania bez przesiadek i zmiany trakcji. W ostatnich tygodniach w tej sprawie wypowiadali się politycy, samorządowcy i urzędnicy. Problem w tym, że każdy mówi o tej samej decyzji – ale nie każdy mówi o niej wprost. Sprawdziliśmy, co naprawdę zostało powiedziane i jak to się ma do faktów.
Fot. LicencjodawcaFot. Licencjodawca
Marcin Kluwak

Posłanka w Radiu Zachód: „przekłamanie” i „niewidoczne finansowanie”

Podczas rozmowy w Radiu Zachód posłanka Krystyna Sibińska stwierdziła, że po stronie władz woj. wielkopolskiego „nie do końca to finansowanie jest widoczne”. Dodała też, że „tam nastąpiło pewne przekłamanie, bo część środków, które miały być realizowane, przeznaczone na jeden odcinek, zostały przełożone na inny”. Z tej wypowiedzi można odnieść wrażenie, że problem to głównie zamieszanie po stronie sąsiedniego województwa, a sama elektryfikacja jest przesądzona. Nie padły jednak żadne daty, kwoty, decyzje wykonawcze ani informacja, że projekt jest formalnie zatwierdzony.

Wicemarszałek z Wielkopolski: decyzja już zapadła

Wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” (artykuł z dnia 8 sierpnia 2025 pt.: Znamy najnowsze plany Kolei Plus w Wielkopolsce. Wiemy, którędy pojadą pociągi) mówi wprost: PKP PLK zaproponowało elektryfikację odcinka Międzychód–Szamotuły w ramach modernizacji linii do Gorzowa, ale ostatecznie z niej zrezygnowano. Powód? Wzrost kosztów z ok. 400 mln zł do ponad 1 mld zł i brak dodatkowych pieniędzy w programie Kolej Plus. Elektryfikacja może być w przyszłości, ale bez gwarancji i terminu. Teraz powstanie linia na tabor spalinowy, z maksymalną prędkością 120 km/h, a pociągi pojadą około 2030 roku.

Urząd Miasta Gorzowa: „będzie, ale nie od razu”

Z kolei Karol Waldmann z zespołu kolejowego w Urzędzie Miasta Gorzowa w rozmowie radiowej powtarzał, że elektryfikacja „będzie, ale nie od razu”. „Zaprojektowana teraz, wykonana później z innych środków. Może uda się równolegle. Nie wiemy” – powiedział. To potwierdzenie, że w ramach obecnej edycji programu Kolej Plus infrastruktura do prowadzenia pociągów elektrycznych nie powstanie. To nie opinia – to fakt, potwierdzony przez PKP PLK i marszałka Jankowiaka.

Co mówią fakty

  • W ramach obecnego programu Kolej Plus nie będzie elektryfikacji odcinka Międzychód–Szamotuły.
  • W przyszłości jest to możliwe, ale bez gwarancji, terminu i finansowania.
  • W 2029 roku z Gorzowa do Poznania pojedziemy pociągiem spalinowym, maksymalnie 120 km/h.

Różnica między wypowiedziami dotyczy sposobu przedstawienia tej decyzji. Wicemarszałek mówi to wprost. Urząd Miasta przyznaje, ale dodaje „może później”. Posłanka wybiera wersję, w której problem to „przekłamanie” u innych i sugeruje, że elektryfikacja jest przesądzona – choć nie jest.

Ile to będzie kosztować?

Odcinek Międzychód–Szamotuły, według wyliczeń podawanych przez marszałka, miałby kosztować ponad 600 mln zł. To oznacza średnio około 10,5 mln zł za kilometr.

Cała trasa Gorzów–Szamotuły przez Międzychód ma około 127 km. Przy takim samym przeliczniku koszt elektryfikacji wyniósłby około 1,34 miliarda złotych. I to bez doliczania dodatkowych prac modernizacyjnych czy wpływu inflacji.

Co oznacza 1,34 miliarda złotych?

  • To mniej więcej roczny budżet miasta Gorzowa.
  • To kwota, za którą można wybudować ponad 20 nowoczesnych szkół albo kilka dużych szpitali.

Trudno dziś powiedzieć, skąd miałyby się wziąć takie pieniądze. Wiadomo natomiast jedno: w obecnym budżecie ich nie ma, a w 2029 roku z Gorzowa do Poznania pojedziemy spalinówką, nie elektrykiem.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Brak życiowych pasji – cecha charakteru czy oznaka choroby psychicznej?
Brak życiowych pasji – cecha charakteru czy oznaka choroby psychicznej?
Leśna Podlaska: Tragiczny finał wypoczynku w nieczynnej żwirowni. 21-letni mężczyzna utonął na oczach znajomych
Leśna Podlaska: Tragiczny finał wypoczynku w nieczynnej żwirowni. 21-letni mężczyzna utonął na oczach znajomych
Sensacyjny remis na start Keeza 4.Liga Świętokrzyska, Moravia Kopalnia Morawica - Hetman Włoszczowa 1:1
Sensacyjny remis na start Keeza 4.Liga Świętokrzyska, Moravia Kopalnia Morawica - Hetman Włoszczowa 1:1
Szynych: Wypadek pod Grudziądzem. Czołowo zderzyły się dwa samochody
Szynych: Wypadek pod Grudziądzem. Czołowo zderzyły się dwa samochody
Łódź: Eko Targ w Tulipanie na Piłsudskiego. Co można było kupić?
Łódź: Eko Targ w Tulipanie na Piłsudskiego. Co można było kupić?
Malbork: Ile za śmieci w 2026 roku? Będzie podwyżka? Póki co, Straż Miejska sprawdza dane z deklaracjami śmieciowych
Malbork: Ile za śmieci w 2026 roku? Będzie podwyżka? Póki co, Straż Miejska sprawdza dane z deklaracjami śmieciowych
Grobla: Wypadek podczas pieszej pielgrzymki pod Radomskiem. 8 osób rannych, w tym 2,5-roczne dziecko
Grobla: Wypadek podczas pieszej pielgrzymki pod Radomskiem. 8 osób rannych, w tym 2,5-roczne dziecko
Elbląg: Policja znalazła ciało kobieta i jej męża. Była także broń
Elbląg: Policja znalazła ciało kobieta i jej męża. Była także broń
Toruń: Neptun i pogoda byli łaskawi. Sztafeta, z torunianką w składzie, wpław przepłynęła Bałtyk i dobiła do Gotlandii
Toruń: Neptun i pogoda byli łaskawi. Sztafeta, z torunianką w składzie, wpław przepłynęła Bałtyk i dobiła do Gotlandii
Śmiertelny wypadek pod Warszawą. Nie żyje motocyklista. Na pomoc wysłano śmigłowiec LPR
Śmiertelny wypadek pod Warszawą. Nie żyje motocyklista. Na pomoc wysłano śmigłowiec LPR
Nadmierne pocenie nie daje ci spokoju? Sprawdź, jakie są jego przyczyny. Jak leczyć nadpotliwość?
Nadmierne pocenie nie daje ci spokoju? Sprawdź, jakie są jego przyczyny. Jak leczyć nadpotliwość?
Śrem: Przyszli z sercami dla Elizy nad jezioro. Piknik charytatywny ściągnął tłumy śremian i nie tylko. Zobaczcie, jak było!
Śrem: Przyszli z sercami dla Elizy nad jezioro. Piknik charytatywny ściągnął tłumy śremian i nie tylko. Zobaczcie, jak było!