Gorzów: Tylko jedna oferta na nowe tramwaje. Producent chce 130 milionów
Do tego przetargu do MZK wpłynęła tylko jedna oferta – złożona przez firmę Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.. To ten sam producent, który w 2019 roku dostarczył do Gorzowa 14 tramwajów modelu Twist. Teraz wraca z nową propozycją – i został oficjalnie wybrany do realizacji zamówienia.
PESA wycenia kontrakt na prawie 130 milionów złotych
Oferta bydgoskiej firmy opiewa na 129 828 143,28 zł brutto. To całkowity koszt podstawowego zamówienia, które obejmuje siedem tramwajów – pięć liniowych i dwa szkoleniowe – wraz z wyposażeniem technicznym, pakietem części zamiennych, dokumentacją, oprogramowaniem oraz szkoleniami. Średni koszt jednego tramwaju to około 17,9 miliona złotych brutto.
Gorzów może kupić jeszcze dziewięć tramwajów
W przetargu zapisano tzw. prawo opcji. Oznacza to, że MZK może dokupić do dziewięciu dodatkowych tramwajów na takich samych warunkach. PESA wyceniła ten wariant na 161 068 500 zł brutto, co daje łączną możliwą wartość kontraktu na poziomie 290 896 643,28 zł brutto. Miasto może skorzystać z opcji do 31 grudnia 2029 roku. Czy z niej skorzysta? Nie ma pewności, bo przy poprzednim zamówieniu również istniała "opcja", ale ostatecznie miasto z niej nie skorzystało.
Oferta przekracza budżet. Brakuje ponad dwóch milionów
Na podstawowe zamówienie MZK zarezerwowało 127 523 825,61 zł brutto. Oznacza to, że oferta PESA przekracza budżet o 2 304 317,67 zł. Decyzja o zwiększeniu środków musi zostać formalnie zatwierdzona. Bez tego podpisanie umowy nie będzie możliwe, mimo rozstrzygnięcia przetargu.
Pieniądze z Unii są już przyznane
Wcześniej MZK zastrzegał w dokumentacji, że przetarg może zostać unieważniony, jeśli nie uda się zdobyć unijnego dofinansowania. To zagrożenie już nie istnieje. Pieniądze są zapewnione.
Gorzów i MZK łącznie otrzymały 180 milionów złotych z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Podzielono je na dwa projekty:
Miasto otrzymało 80 milionów złotych na inwestycje w infrastrukturę – w tym torowisko przy dworcu PKP, przebudowę ul. Sikorskiego i Pomorskiej, modernizację podstacji trakcyjnych oraz nowy system informacji pasażerskiej oraz 100 milionów złotych na zakup tramwajów i modernizację zaplecza technicznego.
PESA czeka na podpisanie umowy
Oferta PESA została wybrana jako najkorzystniejsza. Kolejnym krokiem będzie formalne podpisanie umowy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do Gorzowa trafi siedem nowych, klimatyzowanych, niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych, w tym dwa przystosowane do szkolenia motorniczych.
Nowe pojazdy mają zastąpić najstarsze tramwaje z lat 60. i 70., które mimo modernizacji nie spełniają już współczesnych standardów. Dzięki prawu opcji miasto może też rozbudować flotę w kolejnych latach – bez konieczności rozpisywania nowego przetargu.