Grupa Azoty koncentruje się na nawozach i chemii dla obronności. Do 2030 r. inwestycje na poziomie 3-4 mld zł
W centrum strategii pozostaje segment nawozowy - największa część biznesu Grupy. Firma chce utrzymać ponad 50-procentowy udział w polskim rynku i umocnić pozycję drugiego największego producenta nawozów w UE.
Planowane przychody segmentu do 2030 r. mają wynieść 11-12 mld zł, a marża EBITDA 9-10 proc., przy inwestycjach zapewniających konkurencyjność oraz bezpieczeństwo żywnościowe kraju.
"To skandal". Nagrała to co działo się przed paczkomatem. Mamy komentarz Inpostu
Wsparcie dla armii: nowa "Chemia dla obronności"
Spółka zamierza istotnie wejść w łańcuch dostaw dla polskiego przemysłu obronnego - w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na komponenty chemiczne.
Plan obejmuje m.in. zwiększenie produkcji materiałów do wytwarzania wysokoenergetycznych substancji oraz wejście w produkty takie jak nitroceluloza, nitroguanidyna i nitrogliceryna.
Do 2030 r. segment ma osiągać 600-800 mln zł przychodów i imponującą marżę EBITDA na poziomie 40-50 proc.
Logistyka i zaawansowana chemia - rozwój odpowiedzią na rynek
Grupa chce pełnić wiodącą rolę w logistyce chemii ciężkiej, w tym transportu rosnącego importu amoniaku. Zakładane wolumeny przewozów chemikaliów przekroczą 3 mln ton rocznie.
Przychody logistyki mają przekroczyć 0,6 mld zł przy marży EBITDA ponad 30 proc.
Segment zaawansowanej chemii ma z kolei wzmocnić rentowność poprzez partnerstwa branżowe i nacisk na tworzywa o wyższej wartości dodanej. Przychody prognozowane są na 3-3,5 mld zł przy marży około 4 proc.
ESG i dekarbonizacja: wyraźne priorytety
Do 2030 r. Grupa Azoty deklaruje:
• redukcję emisji Zakresu 1 - o 9 proc.
• redukcję emisji Zakresu 2 - o 70 proc.
• ograniczenie śladu węglowego całej grupy - o 9 proc.
Firma chce również utrzymać sprzedaż produktów o niższym śladzie węglowym, odpowiadając na oczekiwania rynku i regulacje UE.
Źródło: PAP