GZM z rekordowym dofinansowaniem na modernizację torowisk. Prawie 800 mln zł. dla 7 miast woj. śląskiego

Rekordowe 800 milionów dla GZM. Rusza największy program rozwoju tramwajów w regionie.

Prawie 800 mln złotych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na inwestycje tramwajowe.Prawie 800 mln złotych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na inwestycje tramwajowe.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Szymon Kwiatkowski
Szymon Kwiatkowski
  • Prawie 800 mln złotych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na inwestycje tramwajowe.
  • Prawie 800 mln złotych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na inwestycje tramwajowe.
  • Prawie 800 mln złotych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na inwestycje tramwajowe.
  • Prawie 800 mln złotych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na inwestycje tramwajowe.
  • Prawie 800 mln złotych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na inwestycje tramwajowe.
[1/5] Prawie 800 mln złotych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na inwestycje tramwajowe. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Szymon Kwiatkowski

800 mln na inwestycje tramwajowe

Dobra wiadomość dla mieszkańców województwa śląskiego. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzymała 787 mln zł. 6 października podpisano umowę, a środki zostaną przeznaczone na inwestycje tramwajowe na terenie GZM.

- To historyczna chwila, prawie 800 mln zł trafia do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na realizację bardzo ważnego zadania, jakim jest rozwój sieci tramwajowej, czyli jednego z krwioobiegów transportowych całej naszej aglomeracji. Dobrą informacją jest również to, że zostaliśmy zapewnieni przez ministerstwo, iż środki te będziemy mogli w pełni wykorzystać - mówił Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Inwestycje obejmą 7 miast GZM

Inwestycje obejmą siedem miast województwa śląskiego: Katowice, Sosnowiec, Rudę Śląską, Chorzów, Będzin, Dąbrowę Górniczą oraz Świętochłowice. Dofinansowanie pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

- To obecnie największy program funduszy europejskich. Mówimy tu o dotacji, czyli środkach bezzwrotnych, które zostaną przeznaczone na inwestycje (w mojej ocenie) najważniejsze, bo dotyczące transportu publicznego. Skorzystają z niego miliony osób rocznie, które będą mogły podróżować po nowych torowiskach. To środki na tyle istotne, że można im nadać status inwestycji o znaczeniu strategicznym dla całego systemu finansowania funduszy europejskich w Polsce - wyjaśniał Jan Krzysztof Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Protesty ekologów

W poniedziałek podpisano umowę, a teraz czas na postępowanie przetargowe, które ma zostać ogłoszone na przełomie listopada i grudnia tego roku. Po ocenie i wyborze wykonawcy przewiduje się, że symboliczna pierwsza łopata zostanie wbita w połowie 2026 roku. Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2029 rok. Już teraz Tramwaje Śląskie zapowiadają jednak pewne utrudnienia.

- Po otwarciu przetargu przyjdzie czas na ocenę ofert. Spodziewam się jednak, że mogą pojawić się także protesty ekologów przed Krajową Izbą Odwoławczą, co może wydłużyć procedurę i moment podpisania umowy. Takie protesty były i są, ale uważam, że są bezpodstawne. Mamy decyzję środowiskową, procedura odwoławcza została zakończona, a my nie ingerujemy w przyrodę czy rezerwat Ochojec. Dlatego nie widzę powodów, by te protesty mogły być skuteczne. Jestem przekonany, że pierwszą łopatę uda się wbić w pierwszej połowie 2026 roku - wyjaśniał Bolesław Knapik, prezes zarządu Tramwajów Śląskich S.A.

Na problemy z ekologiami zwracał uwagę również Marcin Krupa.

- Przypomnę tylko, że między innymi o środki na węzeł Kostuchna i przedłużenie torów tramwajowych ze stacji Brynów do Centrum Przesiadkowego w Kostuchnie zabiegaliśmy już wcześniej. Udało nam się je pozyskać, jednak pojawiły się przeszkody związane z liczbą protestów tzw. pseudoekologów, którzy wstrzymywali inwestycje. Na szczęście środki te nie przepadły - dodał prezydent.

Prace w Sosnowcu i Katowicach

Omawiane środki są największe, jakie spółka kiedykolwiek otrzymała. Zostaną przeznaczone na modernizację i rozbudowę istniejącej infrastruktury tramwajowej. Inwestycja obejmuje budowę tzw. linii na południe Katowic, zakup nowego taboru (30 zamówionych już tramwajów) oraz realizację 11 zadań modernizacyjnych na różnych etapach przygotowania.

W Sosnowcu środki zostaną przeznaczone na budowę nowej linii od ronda Jana Pawła II do trójkąta torowego na Dańdówce (1,2 km). Tym samym powstanie sosnowiecki ring tramwajowy. W planach jest także modernizacja torowiska od trasy ekspresowej S86 do Milowic. Umowa na remont istniejącego torowiska prowadzącego do Milowic powinna zostać podpisana jeszcze w tym miesiącu.

Współpraca w ramach GZM

Pozyskane środki to sukces, który doskonale pokazuje, jak ważna jest współpraca między miastami w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

- Uważam, że przykład GZM powinien być powielany w wielu miejscach w Polsce. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia znakomicie poradziła sobie z integracją systemu transportowego, dlatego tak istotne jest, że podpisano dziś umowę na środki, które pozwolą poszerzyć tę ofertę. Myślę, że gdyby wszystkie aglomeracje w Polsce rozwiązywały problemy transportowe tak jak GZM, mieszkańcy byliby naprawdę zadowoleni - mówił Mirosław Suchoń, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Wybrane dla Ciebie

Śląsk: Wojsko przeszkoli tysiące mieszkańców do końca roku. "Uczestnicy nabędą praktyczne umiejętności"
Śląsk: Wojsko przeszkoli tysiące mieszkańców do końca roku. "Uczestnicy nabędą praktyczne umiejętności"
Redzikowo: Pokaz musztry w wykonaniu uczniów klasy mundurowej LO
Redzikowo: Pokaz musztry w wykonaniu uczniów klasy mundurowej LO
Gniezno: Absolwenci byli pasowani repliką szabli Jana Kilińskiego
Gniezno: Absolwenci byli pasowani repliką szabli Jana Kilińskiego
Moskorzew: Wypadek. Utrudnienia na krajowej trasie numer 78
Moskorzew: Wypadek. Utrudnienia na krajowej trasie numer 78
Zapiekanka ziemniaczana. Pyszne danie, idealne danie na jesień
Zapiekanka ziemniaczana. Pyszne danie, idealne danie na jesień
Toruń: Czas na przebudowę ul. Olsztyńskiej. Przeszkód już nie ma
Toruń: Czas na przebudowę ul. Olsztyńskiej. Przeszkód już nie ma
Heart Machine poddaje się. Koniec rozwoju Hyper Light Breaker
Heart Machine poddaje się. Koniec rozwoju Hyper Light Breaker
Elijah Wood zachwycony scenariuszem "The Hunt for Gollum"
Elijah Wood zachwycony scenariuszem "The Hunt for Gollum"
Musiał słono zapłacić za ślub syna, ale prawdziwą fortunę wydał na posag i wesele córki
Musiał słono zapłacić za ślub syna, ale prawdziwą fortunę wydał na posag i wesele córki
Kędzierzyn-Koźle: Poszukiwany zatrzymany z narkotykami podczas kontroli drogowej
Kędzierzyn-Koźle: Poszukiwany zatrzymany z narkotykami podczas kontroli drogowej
Będzin: Cudzoziemiec pod wpływem narkotyków i z fałszywym prawem jazdy
Będzin: Cudzoziemiec pod wpływem narkotyków i z fałszywym prawem jazdy
Borek Lipiński: Szaleńczy pościg za kierowcą bez prawa jazdy
Borek Lipiński: Szaleńczy pościg za kierowcą bez prawa jazdy