Historyczny dzień dla polskiego handlu. Nasza sieć przebiła światowego lidera

Jeszcze kilka lat temu była "lokalnym graczem" z miasteczek powiatowych, dziś jest warta na giełdzie więcej niż jeden z największych detalistów świata. Polska sieć supermarketów, działająca wyłącznie w kraju, właśnie przeskoczyła globalny koncern obecny w kilkudziesięciu państwach. To symboliczny moment dla naszego handlu: układ sił w Europie się zmienia, a lokalny format sklepów z małych miejscowości wygrywa z hipermarketowym gigantem.
Dino osiągnęło lepsze wyniki finansowe niż CarrefourDino osiągnęło lepsze wyniki finansowe niż Carrefour
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Jakub Keller
Oliwia Marciszewska

Dino od lat konsekwentnie realizuje swoją strategię ekspansji, budując sklepy w małych i średnich miejscowościach oraz na obrzeżach większych miast - tam, gdzie konkurencja przez lata nie dostrzegała potencjału. Ten model okazał się strzałem w dziesiątkę: liczba placówek rosła szybciej niż u jakiejkolwiek innej sieci spożywczej w Polsce. Tylko w pierwszej połowie 2025 roku firma otworzyła blisko 100 nowych sklepów, osiągając ponad 2,8 tys. działających placówek.

Tak dynamiczny rozwój przełożył się na wyniki finansowe. W 2024 roku Dino zanotowało przychody przekraczające 29 mld zł, czyli o ponad 14 procent więcej niż rok wcześniej. Kluczem do utrzymania wysokiej rentowności okazała się również integracja pionowa - sieć kontroluje dużą część produkcji, logistyki i operacji, dzięki czemu może reagować szybciej, taniej i skuteczniej.

Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska

Carrefour w odwrocie. Globalna marka traci impet

Konkurent, którego Dino właśnie wyprzedziło w wycenie rynkowej, znajduje się w zupełnie innym momencie swojej historii. Carrefour - jeden z największych detalistów świata - boryka się z problemami operacyjnymi, spadającymi wynikami na wielu rynkach oraz restrukturyzacją prowadzoną od kilku lat. W Polsce sytuacja wygląda szczególnie niekorzystnie: przychody sieci spadły, część sklepów została zamknięta, a rynek od miesięcy spekuluje o możliwej sprzedaży polskiego oddziału.

W efekcie, mimo globalnej skali działalności, kapitalizacja Carrefoura obniżała się. I tak doszło do symbolicznego momentu, który jeszcze kilka lat temu wydawałby się niemożliwy: polska sieć operująca wyłącznie w kraju została wyżej wyceniona niż międzynarodowy gigant obecny w blisko trzydziestu państwach. Dino osiągnęło wartość rynkową ok. 41,4 mld zł, podczas gdy Carrefour został wyceniony na niespełna 41 mld zł.

Historyczna zmiana układu sił na rynku

Jest to pierwszy przypadek, w którym polska sieć spożywcza przegoniła w wycenie jednego z największych światowych detalistów. Sukces Dino jest tym większy, że został osiągnięty bez przejęć, bez zagranicznej ekspansji i bez wsparcia wieloletniej globalnej marki.

To dowód na to, że elastyczność, dobrze dobrana lokalizacja i efektywne zarządzanie mogą okazać się skuteczniejsze niż skala i rozpoznawalność. Dino konsekwentnie odpowiada na potrzeby klientów z mniejszych miejscowości, oferując produkty w dobrych cenach, w tym dużą liczbę towarów z własnej produkcji. Podczas gdy Carrefour przez lata był kojarzony głównie z formatem hipermarketowym, coraz słabiej rezonującym w Polsce, Dino idealnie wpisało się w zmieniające się przyzwyczajenia zakupowe Polaków.

Czy przewaga Dino może być trwała?

Analitycy podkreślają, że Dino ma wciąż ogromny potencjał wzrostu - sieć nie zwalnia tempa ekspansji i buduje kolejne centra logistyczne, które mają pozwolić na utrzymanie skalowalności kosztowej i operacyjnej. Firma zapowiada dalsze inwestycje i utrzymanie modelu, który dotychczas przynosił świetne rezultaty.

Carrefour natomiast stoi przed trudnymi decyzjami. Jeśli potwierdzą się doniesienia o planowanej sprzedaży polskiego oddziału, rynek czeka jeden z największych przetasowań od lat. W takiej sytuacji przewaga Dino może się jeszcze powiększyć - a sieć może stać się największym beneficjentem ewentualnego wycofywania się konkurenta.

Symboliczny moment dla polskiego biznesu

Przebicie Carrefoura przez Dino to nie tylko wynik giełdowy - to symbol rosnącej pozycji polskich firm w sektorze, który dotąd był zdominowany przez zagraniczne grupy kapitałowe. Dino stało się dowodem na to, że lokalna skala, jeśli idzie w parze z nowoczesnym zarządzaniem, może stanowić przewagę, a nie ograniczenie.

Sukces polskiej sieci pokazuje, że handel detaliczny w Polsce dojrzewa i przechodzi transformację, w której tradycyjne modele hipermarketowe tracą na znaczeniu, a na znaczeniu zyskują lokalne, elastyczne formaty sklepów. Dino właśnie udowodniło, że polski detal może być nie tylko konkurencyjny, ale i globalnie imponujący.

Wybrane dla Ciebie
Jaworzno: Próbował przekupić policjantów. Teraz grozi mu 2 lata więzienia i deportacja
Jaworzno: Próbował przekupić policjantów. Teraz grozi mu 2 lata więzienia i deportacja
Toruń: Awaria magistrali wodociągowej. Kierowcy muszą zachować ostrożność
Toruń: Awaria magistrali wodociągowej. Kierowcy muszą zachować ostrożność
Europa traci zainteresowanie, a w Polsce ich popularność rośnie
Europa traci zainteresowanie, a w Polsce ich popularność rośnie
Rzeszów: Podkarpackie Centrum Lekkiej Atletyki nabiera realnych kształtów
Rzeszów: Podkarpackie Centrum Lekkiej Atletyki nabiera realnych kształtów
Żary: Awantura o śmieci. Mieszkańcy mieli płacić pięć złotych więcej
Żary: Awantura o śmieci. Mieszkańcy mieli płacić pięć złotych więcej
Gdańsk: Sądowy finał sprawy "Opływu na wypasie" i owiec nad Motławą
Gdańsk: Sądowy finał sprawy "Opływu na wypasie" i owiec nad Motławą
Nowy Glinnik: Śmigłowiec AW149 w 25 Brygadzie Kawalerii Powietrznej
Nowy Glinnik: Śmigłowiec AW149 w 25 Brygadzie Kawalerii Powietrznej
Lipno: Spółdzielnia Mieszkaniowa ma 65 lat. Zdjęcia z jubileuszowej gali
Lipno: Spółdzielnia Mieszkaniowa ma 65 lat. Zdjęcia z jubileuszowej gali
Bytów: Rośnie SIŁA OSP w regionie. 75 strażaków ukończyło trudne szkolenie
Bytów: Rośnie SIŁA OSP w regionie. 75 strażaków ukończyło trudne szkolenie
Poznań: Najlepsze chóry wystąpią podczas Grand Prix Polskiej Chóralistyki
Poznań: Najlepsze chóry wystąpią podczas Grand Prix Polskiej Chóralistyki
Kielce: Tłumy na Targach Pracy. Było wiele ciekawych ofert
Kielce: Tłumy na Targach Pracy. Było wiele ciekawych ofert
Zagłębie Miedziowe pamięta o tragedii w ZG Rudna blisko dekadę temu
Zagłębie Miedziowe pamięta o tragedii w ZG Rudna blisko dekadę temu
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯