Infrastruktura kolejowa. Będą dwa duże przetargi
Porty morskie mają pomóc kolei zwiększyć udziały w transporcie towarowym
Podczas briefingu w Gdańsku z udziałem wiceministra funduszy i polityki regionalnej Jacka Karnowskiego poświęconego integracji transportu kolejowego z logistyką portową Malepszak podkreślił, że przewozy intermodalne to ogromna szansa dla kolei towarowej.
Poinformował, że w ciągu najbliższych dwóch tygodni ogłoszone zostaną dwa duże przetargi, ważne dla infrastruktury kolejowej Pomorza. Jednym z nich jest przetarg na budowę czwartego toru między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim.
- Zasadniczo będzie on przeznaczony dla pociągów towarowych, wyjeżdżających z portu w Gdańsku, aby ruch pasażerski był w pełni odseparowany od ruchu towarowego - powiedział.
Drugi przetarg będzie dotyczył kolejnego etapu modernizacji linii kolejowej nr 201, na odcinku od Gdańska Osowej do Gdyni Głównej.
- 16 kilometrów bardzo gruntownej modernizacji tego odcinka, z rozbudową układu torowego, aby możliwe było jego wykorzystanie w pełni pod ruch towarowy - dodał wiceminister.
Podkreślił, że celem jest wykorzystanie potencjału polskich portów do zwiększania udziału kolei w transporcie towarowym.
Na jedną z inwestycji trzeba będzie dłużej poczekać
Jak podały PKP PLK, realizacja robót budowlanych na odcinku Pszczółki - Pruszcz Gdański planowana jest w latach 2028-2030.
Natomiast realizacja robót wraz z pozyskaniem kompletu dopuszczeń na linii kolejowej 201 na odcinkach Gdańsk Osowa - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Maksymilianowo (w ramach 4 kontraktów) planowana jest w latach 2025-2032 r.