Jarocin: Nie chcą organizować festiwalu. Kolejna edycja zagrożona?
W tym artykule:
Agencja z Poznania nie chce organizować Jarocin Festiwal
Organizująca od trzech lat Jarocin Festiwal agencja Good Taste Production wycofała się. Gmina Jarocin poinformowała o tym fakcie już 12 września. Jak się okazało, rezygnacja została złożona po rozliczeniu się przez organizatora z tegorocznej edycji festiwalu.
- Kolejne edycje festiwalu w roku 2026 oraz 2027 miały zostać zorganizowane przez Good Taste Production bez udziału środków gminnych, przekazywanych za pośrednictwem Muzeum Regionalnego w Jarocinie - przekazała nam Joanna Małecka-Wenz, kierownik Referatu Promocji i Komunikacji Urzędu Miejskiego w Jarocinie. - Agencja wskazała, że nie jest w stanie "spiąć" budżetu festiwalu bez dofinansowania ze strony gminy - dodała.
Ze względu na rezygnację agencja wstrzymała sprzedaż biletów na przyszłoroczną edycję festiwalu. Strona internetowa dystrybutora biletów, firmy Eventim, wyświetla komunikat: "sprzedaż tymczasowo wstrzymana ze względów technicznych". Także gmina Jarocin informuje o tymczasowym wstrzymaniu sprzedaży i zachęca do kontaktu w tej sprawie z agencją.
Gmina Jarocin dąży do organizacji festiwalu
Pięcioletnia umowa na organizację festiwalu została zawarta w 2022 roku z Muzeum Regionalnym w Jarocinie. W 2023 roku na organizację festiwalu miasto przeznaczyło 700 tys. zł. W 2024 było to 800 tys. zł, a w 2025 roku 900 tys. zł.
- Good Taste Production się na to zdecydowało. Podpisali umowę i zadeklarowali, że w roku 2026 i 2027 zorganizują festiwal bez dotacji. I tak też właśnie się stało. Rezygnacja nie zmienia faktu, że festiwal odbędzie się na pewno w terminie 16-19 lipca 2026 roku - zadeklarowała Małecka-Wenz.
Na razie jeszcze nie wiadomo, kto zorganizuje przyszłoroczną edycję festiwalu. Zostanie ogłoszony konkurs, w wyniku którego zostanie wyłoniony nowy organizator. Czas jednak nagli, ponieważ przygotowania do tego typu wydarzenia trwają wiele miesięcy. Kluczowe jest także pozyskanie artystów, którzy wystąpią na festiwalu. To właśnie tak zwany line-up między innymi decyduje o atrakcyjności imprezy. A sezon letni obfituje w dziesiątki festiwali w całej Polsce, więc konkurencja jest spora.
"Nie wyobrażamy sobie, żeby Jarocin Festiwal zniknął"
Z tego względu Burmistrzyni Jarocina Urszula Wyremblewska-Korzyniewska 25 września wystąpi do radnych z prośbą o zabezpieczenie pieniędzy na organizację festiwalu w przyszłym roku.
- To dofinansowanie jest dość pokaźną pozycją w naszym budżecie, ale my rozumiemy rangę tej imprezy. Festiwal jest marką i on musi się odbywać. Nie wyobrażamy sobie, żeby zniknął w ogóle z kalendarza imprez - podkreśla Małecka-Wenz.
Dyrektorka Muzeum Regionalnego w Jarocinie powiedziała w rozmowie z nami, że budżet tegorocznej edycji festiwalu opiewał na około 4,5 mln zł, w tym dotacja z urzędu miejskiego. Nie wiadomo jednak, czy agencja zarobiła na organizacji festiwalu.
- Nie sądzę, żeby prywatna firma dokładała do tego interesu, bo gdyby tak było, to zrezygnowaliby już wcześniej - zauważa Bożena Kubacka. - Oni nie są instytucją kultury, która robi to pro bono i dla kulturowych pobudek, tylko są firmą, która ma na tym zarabiać - zauważa.
Ponieważ zgodnie z umową od przyszłego roku Jarocin nie miał już dopłacać do festiwalu, w budżecie miasta nie było zarezerwowanych na to pieniędzy. W tej sytuacji dyrektorka muzeum zwróciła się do rady miejskiej z wnioskiem o zabezpieczenie na organizację festiwalu miliona złotych. Jeśli pieniądze się znajdą, wtedy zostanie ogłoszony konkurs, który wyłoni nowego organizatora.
Good Taste zrezygnował z umowy. Ale festiwal nadal chce organizować
Już po publikacji tego materiału okazało się, że agencja Good Taste zerwała umowę, ale to nie oznacza ze nie chce organizować festiwalu.
- Zgodnie z zapisami umowy mieliśmy prawo ją wypowiedzieć i z tego prawa skorzystaliśmy - stwierdziła Agnieszka Kopiewska z Good Taste Production. - Decyzja nie oznacza ostatecznego rozstania z festiwalem. Jeśli w budżecie gminy zostaną zabezpieczone środki, a my ponownie wygramy konkurs na organizatora, jesteśmy gotowi dalej prowadzić to wydarzenie - zadeklarowała.
Dodała, że kiedy w 2022 roku agencja podpisywała umowę na organizację festiwalu trudno było przewidzieć, jak będą wyglądały realia finansowe kilka lat później. Dlatego też agencja stwierdziła, że nie będzie w stanie organizować festiwalu bez wsparcia gminy.
- W przypadku, gdy organizatorem zostanie Good Taste Production, zakupione bilety zachowają ważność. Jeśli konkurs wyłoni innego organizatora, wszyscy, którzy kupili bilety za naszym pośrednictwem, otrzymają pełny zwrot środków. Sprzedaż nowych biletów została obecnie wstrzymana, a wszystkie decyzje w tej sprawie będziemy komunikować na bieżąco - zadeklarowała Kopiewska.