Jastrzębie zabiega o powrót kolei. Ma wsparcie Żor i Pawłowic. Podpisano list intencyjny. "Wierzę, że wspólny głos będzie silniejszy"

Wójt Pawłowic oraz prezydenci Żor i Jastrzębia podpisali list intencyjny o współpracy, dotyczący powrotu kolei do Jastrzębia. Są one zainteresowane jak najszybszą budową linii kolejowej do miasta, gdyż widzą w tym potencjał. - Kolej, to transport przyszłości - podkreśla Waldemar Socha, prezydent Żor.
PociągWirtualna Polska
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Piotr Chrobok

Jastrzębie-Zdrój ze wsparciem Żor i Pawłowic. Chodzi o powrót kolei do miasta. Podpisano list intencyjny. "Celem przyspieszenie inwestycji"

Sąsiedzkie wsparcie nie ogranicza się wyłącznie do relacji międzyludzkich. Występuje ono też w samorządach. Przykład takiego wsparcia dały Żory i Pawłowice, które udzieliły go sąsiedniemu Jastrzębiu.

Wsparcie Żor i Pawłowic dla Jastrzębia dotyczy budowy do miasta linii kolejowej. Zostało ono wyrażone poprzez podpisanie listu intencyjnego. Parafowała go wójt Pawłowic - Joanna Śmieja, prezydent Żor - Waldemar Socha oraz rzecz jasna włodarz Jastrzębia - Michał Urgoł.

- Jastrzębie-Zdrój, Żory i Pawłowice muszą być integralną częścią regionalnej siatki połączeń kolejowych i dołożymy wszelkich starań, by aktywnie tworzyć ten proces - mówi Michał Urgoł, prezydent Jastrzębia-Zdroju.

Jastrzębie to aktualnie największe miasto w Polsce bez kolei. Pociągi przestały do niego dojeżdżać już ponad 20 lat temu - na początku 2001 roku. W mieście od lat podejmowane są jednak kroki zmierzające do jej przywrócenia. Przy współudziale sąsiadów ma być to łatwiejsze.

- Wierzę, że wspólny głos trzech samorządów będzie silniejszy i pozwoli nadać inwestycji właściwą dynamikę i tempo - życzy sobie prezydent Michał Urgoł, dodając, że kolej Jastrzębiu potrzebna jest właściwie już teraz.

Na korzyści płynące z poprowadzenia kolei do Jastrzębia zwracają uwagę również włodarze sąsiednich Żor i Pawłowic. Wprawdzie nie mają one problemów z koleją - dostęp do niej w nich jest - lecz po jej powrocie do Jastrzębia, sporo sobie obiecują.

- Ten projekt to szansa na dynamiczny rozwój regionu, z której musimy skorzystać - zaznacza Joanna Śmieja, wójt gminy Pawłowice.

W szerszym niż obecnie dostępie do kolei, korzyści dla samorządów, ale też mieszkańców dostrzega Waldemar Socha, prezydent Żor.

- Inwestycja ma także wymiar gospodarczy, gdyż przebiega przez tereny Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zlokalizowane w Żorach i Pawłowicach. Dodatkowe przystanki mogą znacząco poprawić codzienną mobilność pracowników - ocenia prezydent Waldemar Socha.

Jak przekazują w jastrzębskim magistracie, zakres współpracy określonej w liście intencyjnym między samorządami obejmuje m.in. wymianę informacji, kooperację z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

- A także wspólne reprezentowanie interesów na szczeblu regionalnym i krajowym - wskazuje Jacek Stefaniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Jastrzębiu-Zdroju.

Pociągi w ramach projektu Kolej+ jednak dotrą do Jastrzębia? "Harmonogram inwestycji realizowany jest zgodnie z przyjętym planem"

Przypomnijmy, że w ostatnim czasie pojawiły się informacje według których kolej do Jastrzębia miałaby powrócić w roku 2030. Miałoby się tak stać za sprawą programu Kolej+. Wprawdzie przed kilkoma miesiącami poinformowano o jego zawieszeniu, lecz jak udało się dowiedzieć władzom Jastrzębia, prace z nim związane są realizowane.

- Harmonogram inwestycji realizowany jest zgodnie z przyjętym planem, bez żadnych zakłóceń - podają dalej uzyskane przez władze Jastrzębia, tamtejsi urzędnicy.

Jednocześnie, poza powrotem kolei do Jastrzębia w postaci linii regionalnej, przez miasto ma też zostać poprowadzona linia kolejowa związana z budową kolei do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jest to jednak bardziej odległa perspektywa. Same prace projektowe związane z jej budową w Jastrzębiu mają się toczyć jeszcze przez siedem lat - do 2032 roku.

Wybrane dla Ciebie
Kielce: Krzysztof Zalewski zagrał w Filharmonii Świętokrzyskiej
Kielce: Krzysztof Zalewski zagrał w Filharmonii Świętokrzyskiej
Warszawa: Pobity taksówkarz w centrum. Jedna osoba zatrzymana
Warszawa: Pobity taksówkarz w centrum. Jedna osoba zatrzymana
"Skowronki" kontra "sowy", czyli komu żyje się lepiej
"Skowronki" kontra "sowy", czyli komu żyje się lepiej
2. liga koszykarzy. Hydrotruck Radom wygrał hitowe spotkanie
2. liga koszykarzy. Hydrotruck Radom wygrał hitowe spotkanie
Piłkarki ręczne TAURON Ruch Szczypiorno nie dały rady Piotrcovii
Piłkarki ręczne TAURON Ruch Szczypiorno nie dały rady Piotrcovii
Rzeszów: Potańcówka Miejska dla Seniorów w Zespole Szkół Mechanicznych
Rzeszów: Potańcówka Miejska dla Seniorów w Zespole Szkół Mechanicznych
Bielsko-Biała: Marsz Strachów. Dziwne stwory na ulicach miasta
Bielsko-Biała: Marsz Strachów. Dziwne stwory na ulicach miasta
Tragedia w Tatrach Wysokich. Turysta z Węgier porwany przez potok. Odnaleziono ciało
Tragedia w Tatrach Wysokich. Turysta z Węgier porwany przez potok. Odnaleziono ciało
Poznańskie derby na zakończenie rundy jesiennej Hokej Superligi
Poznańskie derby na zakończenie rundy jesiennej Hokej Superligi
Warszawa: Ogień w budynku na Pradze. Na miejscu cztery zastępy straży
Warszawa: Ogień w budynku na Pradze. Na miejscu cztery zastępy straży
Gdańsk: "Dziewczyny grają fair" w Ergo Arenie. 23 drużyny kobiece
Gdańsk: "Dziewczyny grają fair" w Ergo Arenie. 23 drużyny kobiece
Jedyny taki Wolfenstein. RtCW potrafił przestraszyć
Jedyny taki Wolfenstein. RtCW potrafił przestraszyć