Jastrzębie zabiega o powrót kolei. Ma wsparcie Żor i Pawłowic. Podpisano list intencyjny. "Wierzę, że wspólny głos będzie silniejszy"

Wójt Pawłowic oraz prezydenci Żor i Jastrzębia podpisali list intencyjny o współpracy, dotyczący powrotu kolei do Jastrzębia. Są one zainteresowane jak najszybszą budową linii kolejowej do miasta, gdyż widzą w tym potencjał. - Kolej, to transport przyszłości - podkreśla Waldemar Socha, prezydent Żor.
PociągWirtualna Polska
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Piotr Chrobok

Jastrzębie-Zdrój ze wsparciem Żor i Pawłowic. Chodzi o powrót kolei do miasta. Podpisano list intencyjny. "Celem przyspieszenie inwestycji"

Sąsiedzkie wsparcie nie ogranicza się wyłącznie do relacji międzyludzkich. Występuje ono też w samorządach. Przykład takiego wsparcia dały Żory i Pawłowice, które udzieliły go sąsiedniemu Jastrzębiu.

Wsparcie Żor i Pawłowic dla Jastrzębia dotyczy budowy do miasta linii kolejowej. Zostało ono wyrażone poprzez podpisanie listu intencyjnego. Parafowała go wójt Pawłowic - Joanna Śmieja, prezydent Żor - Waldemar Socha oraz rzecz jasna włodarz Jastrzębia - Michał Urgoł.

- Jastrzębie-Zdrój, Żory i Pawłowice muszą być integralną częścią regionalnej siatki połączeń kolejowych i dołożymy wszelkich starań, by aktywnie tworzyć ten proces - mówi Michał Urgoł, prezydent Jastrzębia-Zdroju.

Jastrzębie to aktualnie największe miasto w Polsce bez kolei. Pociągi przestały do niego dojeżdżać już ponad 20 lat temu - na początku 2001 roku. W mieście od lat podejmowane są jednak kroki zmierzające do jej przywrócenia. Przy współudziale sąsiadów ma być to łatwiejsze.

- Wierzę, że wspólny głos trzech samorządów będzie silniejszy i pozwoli nadać inwestycji właściwą dynamikę i tempo - życzy sobie prezydent Michał Urgoł, dodając, że kolej Jastrzębiu potrzebna jest właściwie już teraz.

Na korzyści płynące z poprowadzenia kolei do Jastrzębia zwracają uwagę również włodarze sąsiednich Żor i Pawłowic. Wprawdzie nie mają one problemów z koleją - dostęp do niej w nich jest - lecz po jej powrocie do Jastrzębia, sporo sobie obiecują.

- Ten projekt to szansa na dynamiczny rozwój regionu, z której musimy skorzystać - zaznacza Joanna Śmieja, wójt gminy Pawłowice.

W szerszym niż obecnie dostępie do kolei, korzyści dla samorządów, ale też mieszkańców dostrzega Waldemar Socha, prezydent Żor.

- Inwestycja ma także wymiar gospodarczy, gdyż przebiega przez tereny Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zlokalizowane w Żorach i Pawłowicach. Dodatkowe przystanki mogą znacząco poprawić codzienną mobilność pracowników - ocenia prezydent Waldemar Socha.

Jak przekazują w jastrzębskim magistracie, zakres współpracy określonej w liście intencyjnym między samorządami obejmuje m.in. wymianę informacji, kooperację z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

- A także wspólne reprezentowanie interesów na szczeblu regionalnym i krajowym - wskazuje Jacek Stefaniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Jastrzębiu-Zdroju.

Pociągi w ramach projektu Kolej+ jednak dotrą do Jastrzębia? "Harmonogram inwestycji realizowany jest zgodnie z przyjętym planem"

Przypomnijmy, że w ostatnim czasie pojawiły się informacje według których kolej do Jastrzębia miałaby powrócić w roku 2030. Miałoby się tak stać za sprawą programu Kolej+. Wprawdzie przed kilkoma miesiącami poinformowano o jego zawieszeniu, lecz jak udało się dowiedzieć władzom Jastrzębia, prace z nim związane są realizowane.

- Harmonogram inwestycji realizowany jest zgodnie z przyjętym planem, bez żadnych zakłóceń - podają dalej uzyskane przez władze Jastrzębia, tamtejsi urzędnicy.

Jednocześnie, poza powrotem kolei do Jastrzębia w postaci linii regionalnej, przez miasto ma też zostać poprowadzona linia kolejowa związana z budową kolei do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jest to jednak bardziej odległa perspektywa. Same prace projektowe związane z jej budową w Jastrzębiu mają się toczyć jeszcze przez siedem lat - do 2032 roku.

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: Coraz więcej nastolatków na elektrycznych pojazdach bez uprawnień
Warszawa: Coraz więcej nastolatków na elektrycznych pojazdach bez uprawnień
Gniezno: Na Poznańskiej jak w bajce. Na sprzedaż trafił wyjątkowy dom dr. Matuszewskiego. Tam wychowała się znana młoda aktorka
Gniezno: Na Poznańskiej jak w bajce. Na sprzedaż trafił wyjątkowy dom dr. Matuszewskiego. Tam wychowała się znana młoda aktorka
Łódź: Marsz "Łódź Dla Wszystkich" przeszedł ulicami miasta
Łódź: Marsz "Łódź Dla Wszystkich" przeszedł ulicami miasta
Miał zjednoczyć Hiszpanię. Jan z Asturii zmarł tragicznie i młodo
Miał zjednoczyć Hiszpanię. Jan z Asturii zmarł tragicznie i młodo
Co zabrać na pielgrzymkę? Oto rzeczy, których nie może zabraknąć w twoim plecaku. Skorzystaj z mojego doświadczenia z drogi do Częstochowy
Co zabrać na pielgrzymkę? Oto rzeczy, których nie może zabraknąć w twoim plecaku. Skorzystaj z mojego doświadczenia z drogi do Częstochowy
Poznań: Nowy wiadukt gotowy, ale pasażerowie bez ławek i wiat
Poznań: Nowy wiadukt gotowy, ale pasażerowie bez ławek i wiat
Wielka Smuta. Jeden z najgorszych okresów w historii Rosji
Wielka Smuta. Jeden z najgorszych okresów w historii Rosji
Nie przegap! Letni kalendarz gracza, fana sci-fi i popkultury do końca sierpnia
Nie przegap! Letni kalendarz gracza, fana sci-fi i popkultury do końca sierpnia
Najbiedniejszy król Polski. Nie miał na tacę dla księdza
Najbiedniejszy król Polski. Nie miał na tacę dla księdza
Głogów: Szykujcie się na dobrą zabawę i solidną dawkę ruchu! Piknik sportowy " Mamo, tato chcę być zdrowy" tym razem na osiedlu Kopernik
Głogów: Szykujcie się na dobrą zabawę i solidną dawkę ruchu! Piknik sportowy " Mamo, tato chcę być zdrowy" tym razem na osiedlu Kopernik
Kraków: Ludwinów pełen kontrastów. Luksusowe osiedle w centrum, a tuż za rogiem popadające w ruinę dziewiętnastowieczne domy
Kraków: Ludwinów pełen kontrastów. Luksusowe osiedle w centrum, a tuż za rogiem popadające w ruinę dziewiętnastowieczne domy
Sprzedaż detaliczna wzrosła. Kupujemy, ale i oszczędzamy
Sprzedaż detaliczna wzrosła. Kupujemy, ale i oszczędzamy