Jest kolejny sprzeciw wobec wybranego wariantu trasy S10. W GDDKiA interweniuje senator Stanisław Pawlak. Zdjęcia
W tym artykule:
Konsultacje w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S10
Pierwsze konsultacje z mieszkańcami w sprawie przebiegu drogi S10, przeprowadzono już wiosną 2024 roku, przedstawiając trzy możliwości przebiegu trasy. Po spotkaniach powstał jeszcze wariant czwarty i w listopadzie 2024 rozpoczęły się kolejne konsultacje. Prowadzone były również we Włocławku.
Zdjęcia z konsultacji i zdjęcia listu otwartego - tutaj.
Więcej na temat konsultacji wariantów przebiegu trasy S10, pisaliśmy w poniższych materiałach:
Przypomnijmy, że w grudniu 2024 włocławianie wystosowali list otwarty do prezydenta Krzysztofa Kukuckiego w sprawie projektowanej drogi ekspresowej S-10 na obszarze miasta. W liście zebrano uwagi i propozycje od zainteresowanych mieszkańców Włocławka, których przedstawiciele podpisali się na liście stanowiącej załącznik do pisma (84 osoby). Wyraźnie wskazywali w nim na najbardziej odpowiadające im rozwiązanie – wariant nr 1.
Zaproponowali też korektę przebiegu wariantu nr 1, który jest ich zdaniem najkorzystniejszy dla Włocławka. Zwracali jednak uwagę, że przebiega on przez środek Nowego Witoszyna.
„Trasa tego wariantu powinna zostać skorygowana np. w sposób pokazany na mapie, do przebiegu pokazanego jako podwariant W-1a lub W-1 b, ale bez zmiany lokalizacji trasy w obrębie samego Włocławka. W tym drugim podwariancie (W-1b), korekta trasy dotyczy również korekty trasy w rejonie Bogucina” – piszą mieszkańcy w liście.
Przypomnijmy też, że grudniu 2024 na platformie konsultacji społecznych Włocławka dostępna była ankieta dotycząca planowanej budowy drogi ekspresowej S10 na odc. od A1 do granicy województwa.
- W ankiecie pytamy, który wariant i w jakim przebiegu, zdaniem mieszkańców Włocławka, powinien być realizowany na terenie miasta. Wyniki ankiety i wyrażona w niej wola mieszkańców, będą jednocześnie stanowiskiem Miasta Włocławek w tej sprawie – informował Urząd Miasta Włocławek.
GDDKiA postawiła na wariant nr 4
Pod koniec czerwca 2025 roku, po drugiej turze spotkań informacyjnych i przeanalizowaniu ponad 7000 ankiet, GDDKiA zaprezentowała ich wyniki.
Bydgoski oddział GDDKiA zaznacza, że zaprezentowane warianty drogi ekspresowej S10 w województwie kujawsko-pomorskim wzbudziły duże zainteresowanie oraz silny oddźwięk społeczny. przekazali, że ich stronę internetową z materiałami informacyjnymi odwiedzono ponad 60 tysięcy razy. Po drugiej turze spotkań i ocenie ankiet, wskazali że większość gmin opowiada się za wariantem 4. Nie jest to jednak po myśli Włocławka oraz gminy Wielgie.
"Oceniając wyniki poparcia dla poszczególnych wariantów po II turze spotkań informacyjnych, można zauważyć, że wariant nr 4 spotkał się z największą akceptacją w większości gmin, przez które przebiega projektowana droga ekspresowa S10. Wyjątkiem są Miasto Włocławek i gmina Wielgie, gdzie wariant ten uzyskał średnie poparcie w związku z mobilizacją społeczności działkowców we Włocławku i części mieszkańców Zadusznik w gminie Wielgie" - informuje GDDKiA w Bydgoszczy.
Z pełnymi raportami (zarówno po pierwszej, jak i drugiej turze spotkań), można zapoznać się w tym miejscu.
Włocławek stawiał na inny wariant. Prezydent interweniuje
Pod koniec czerwca 2025 prezydent Krzysztof Kukucki wystosował pismo do Sebastiana Borowiaka, dyrektora oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. Wyraził w nim swój stanowczy sprzeciw wobec zaistniałej sytuacji. Więcej na ten temat w poniższym materiale:
Senator Stanisław Pawlak interweniuje w sprawie drogi S10
W sprawie przebiegu drogi S10 na odcinku Włocławek-Toruń zainterweniował także senator Stanisław Pawlak. Wyraził stanowczy sprzeciw wobec wariantu W2 i zaapelował o zastosowanie wariantu W1 w połączeniu z W4. Skierował w tej sprawie list do Pawła Woźniaka, dyrektora GDDKiA.
- W odpowiedzi na liczne głosy niepokoju ze strony mieszkańców, samorządów i organizacji społecznych skierowałem interwencję senatorską do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwa Infrastruktury w sprawie planowanego przebiegu trasy ekspresowej S na odcinku Włocławek–Toruń - informuje senator Stanisław Pawlak.
Z całym listem można zapoznać się w tym miejscu.
Senator Stanisław Pawlak apeluje o odrzucenie wariantu W2, ponieważ:
- niszczy tereny zamieszkałe i gospodarstwa,
- zagraża cennym obszarom przyrodniczym,
- budzi sprzeciw mieszkańców i samorządów.
Opowiada się za wariant W1 w połączeniu z W4. Senator wyjaśnia, że wariant ten:
- omija gęsto zaludnione i wrażliwe tereny,
- szanuje środowisko i dziedzictwo przyrody,
- ma szansę na szeroką akceptację społeczną.
"Rozwój TAK – ale z poszanowaniem ludzi i przyrody! Nie pozwolimy, by decyzje o strategicznych inwestycjach zapadały za zamkniętymi drzwiami. Będę monitorował tę sprawę i domagał się przejrzystości oraz prawdziwego dialogu z mieszkańcami" - podkreśla senator Stanisław Pawlak.