Kanał Augustowski to unikatowe dzieło budownictwa wodnego. Wyjątkowa atrakcja w skali Polski i Europy
Kanał Augustowski - unikat na skalę europejską
Podlaski kanał to prawdziwa perła wśród europejskich szlaków wodnych, jest uznawany za najbardziej malowniczy w Polsce.
- Wraz z zespołem budowli i urządzeń został ujęty w rejestrze zabytków nieruchomych,
- uznany za pomnik historii,
- jest częścią Szlaku Batorego,
- został włączony w Europejski Szlak Tematyczny Transport i Komunikacja, będący częścią Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego.
Kanał Augustowski to obiekt transgraniczny, który dzieli granica pomiędzy Polską i Białorusią. Na skutek podziału Europy po drugiej wojnie światowej w granicach Polski znalazło się 80 km kanału z 14 śluzami. Jedna śluza przebiega w pasie granicznym, a trzy znajdują się po stronie białoruskiej. Jego całkowita długość wynosi około 101 km, co plasuje go na drugim miejscu w kraju. Prócz walorów natury technicznej stał się popularną atrakcją turystyczną.
Historia powstania Kanału Augustowskiego
O budowie Kanału Augustowskiego zdecydowano w celu ominięcia pruskich komór celnych przy tranzycie zboża do Gdańska. Drogi wodne były kluczowe dla gospodarki przed rozwojem kolei. W lipcu 1824 r. ruszyła budowa podlaskiego kanału. Pracowało przy niej 6-7 tys. W 1831 r. prace przy budowie kanału przerwały działania zbrojne powstania listopadowego. W latach 1833-1839 prowadzono prace tylko na odcinku od Biebrzy do Niemna. W 1839 r. prace przy budowie kanału zostały zakończone i został on otwarty.
We wrześniu 1968 r. Towarzystwo Miłośników Ziemi Augustowskiej wydało memoriał w sprawie niszczenia zabytkowego charakteru Kanału Augustowskiego. Zaowocowało to wpisaniem go do rejestru zabytków. W 1994 r. do białoruskiego rejestru zabytków została wpisana dotychczas bardzo zaniedbana białoruska część kanału, którą wyremontowano na początku XXI w.
Wyjątkowy obiekt na turystycznej mapie Polski i Podlasia
Polski odcinek kanału do lat 80. XX wieku służył do transportu drewna, a od lat 60. coraz większe znaczenie miało jego turystyczne wykorzystanie. Bliskie sąsiedztwo -
- Biebrzańskiego Parku Narodowego,
- Wigierskiego Parku Narodowego,
- Suwalskiego Parku Krajobrazowego,
- malowniczych rzek Rospudy, Czarnej Hańczy, Marychy,
- licznych rezerwatów
- podnosi atrakcyjność szlaku wodnego. W połączeniu z Czarną Hańczą stanowi urokliwą trasę, którą bardzo chętnie wybierają odwiedzający pojezierze kajakarze.
W Kanale Augustowskim występują: lin, leszcz, okoń, szczupak, węgorz, karaś, miętus pospolity, płoć i ukleja. Bogaty jest świat wodnych ptaków: łabędzie, kaczki, gęsi.
Z uwagi na fakt, iż kanał tworzą także jeziora augustowskie (jest ich 12) z licznymi kąpieliskami, jego obszar jest częstym celem wypoczynku turystów z całej Polski. Jedną z jego największych atrakcji są rejsy statkami Żeglugi Augustowskiej, które pływają po kanale, przewożąc rocznie ok. 100 tys. pasażerów na kilku trasach, w tym najbardziej popularnej Papieskiej:
- port w Augustowie,
- rzeka Netta,
- jezioro Necko,
- rzeka Klonownica,
- Jezioro Białe,
- śluza w Przewięzi,
- Jezioro Studzieniczne.
Wyjątkowy obiekt inżynierii hydrotechnicznej
Długość kanału to ponad 101 km, w tym 82 km w granicach Polski (kilometraż kanału liczony jest od połączenia z Biebrzą).
Kanał, oprócz śluz, których jest 18, tworzą:
- Netta (w górnym biegu od źródła do jeziora Necko - Rospuda) - prawy dopływ Biebrzy,
- Czarna Hańcza - największa rzeka Wigierskiego Parku Narodowego .
Kanał Augustowski nie spełnił nigdy pokładanych w nim nadziei związanych z wykorzystaniem gospodarczym. Jego pierwotna forma w zasadniczej części została zachowana ponieważ kanał nigdy nie stał się mocno eksploatowaną drogą wodną i nie trzeba było poszerzać przekopów czy powiększać śluz. Dlatego obecnie stanowi szczególnie interesujący obiekt.
Śluzy
Obecnie w granicach Polski w ramach Kanału Augustowskiego znajduje się 14 z 18 śluz (3 na terenie Białorusi, 1 w pasie granicznym). Śluzy od rzeki Biebrzy:
- Dębowo
- Sosnowo
- Borki
- Białobrzegi
- Augustów
- Przewięź
- Swoboda
- Gorczyca
- Paniewo
- Śluza Paniewo, dolna komora:
- Perkuć
- Mikaszówka
- Sosnówek
- Tartak
- Kudrynki
- Kurzyniec (granica)
- Wołkuszek (Białoruś)
- Dąbrówka (Białoruś)
- Niemnowo (Białoruś)
Z powodu braku regulacji Biebrzy i Narwi obecnie kanał nie jest skomunikowany z innymi drogami wodnymi w Polsce.