Kielce ubiegają się o fundusze unijne na transport i infrastrukturę
W tym artykule:
Inwestycje w transport publiczny i infrastrukturę
Prezydentka Kielc, Agata Wojda, poinformowała w piątek, że projekt obejmuje szereg inwestycji związanych z transportem publicznym oraz rozwiązaniami, które ułatwią poruszanie się po mieście zarówno pieszo, jak i rowerem czy samochodem. W ramach projektu planowany jest zakup 20 nowych autobusów elektrycznych oraz budowa nowoczesnej bazy transportowej przy ulicy Kolberga.
Władze miasta zapowiadają również rozwój Kieleckiej Karty Miejskiej. Jak podkreśliła Wojda, karta ma przynieść korzyści mieszkańcom rozliczającym podatki w Kielcach.
Chcemy, żeby kielczanki i kielczanie mieli zniżki nie tylko na komunikację publiczną czy strefę płatnego parkowania, ale też na wydarzenia kulturalne i sportowe. Karta ma być otwarta na współpracę z partnerami komercyjnymi – dodała.
Modernizacja infrastruktury miejskiej
Projekt przewiduje także modernizację i budowę nowych chodników, ścieżek rowerowych oraz przystanków na kluczowych ulicach miasta, takich jak Skrajna, Bohaterów Warszawy, Sandomierska, Szczecińska, Jagiellońska oraz aleja Solidarności. Planowana jest wymiana parkomatów w centrum Kielc oraz zakup dwóch samochodów elektrycznych do obsługi strefy płatnego parkowania.
W projekcie uwzględniono również instalację automatycznych słupków na ulicy Sienkiewicza, głównym deptaku miasta. Zastępca prezydentki, Łukasz Syska, wyjaśnił, że słupki będą sterowane zdalnie, a system rozpoznawania tablic rejestracyjnych zapewni dostęp jedynie uprawnionym użytkownikom.
Rozwój inteligentnych systemów zarządzania ruchem
Władze Kielc planują także rozbudowę systemu ITS (inteligentnego zarządzania ruchem) o dodatkowe skrzyżowania, które zostaną włączone do systemu monitoringu. Syska zaznaczył, że umożliwi to analizę obrazu w czasie rzeczywistym, szybsze reagowanie na zdarzenia drogowe oraz informowanie kierowców o dostępnych miejscach parkingowych.
Dodatkowo, planowane jest przeprowadzenie digitalizacji wszystkich obiektów w pasie drogowym, obejmującej jezdnie, słupy, elewacje budynków oraz zieleń. Ma to ułatwić inwestorom i pracowniom architektonicznym planowanie przyszłych inwestycji. Według szacunków miasta, realizacja wszystkich inwestycji może kosztować około 190 milionów złotych.