Kierowca ciężarówki wielokrotnie łamał przepisy o czasie pracy i odpoczynku.
Kierowca ciężarówki notorycznie łamał przepisy o czasie odpoczynku i pracy
Kierowcę ciężarówki do przewozu żywych zwierząt inspektorzy transportu drogowego zatrzymali w sobotę 7 czerwca na ekspresowej „ósemce” pod Wyszkowem.Zestaw należy do polskiej firmy. Kierowcą był obywatel Polski. W momencie interwencji realizował krajowy przewóz drogowy. Wracał pustym zestawem po rozładunku zwierząt.
Analiza pobranych danych z pamięci tachografu inteligentnego oraz z karty kierowcy wykazała naruszenia. Kierowca przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o blisko godzinę, skrócił dzienny czas odpoczynku o 54 minuty oraz przekroczył dzienny czas prowadzenia pojazdu o 27 minut. Mężczyzna został ukarany mandatami na kwotę 250 złotych. Jak informuje Inspekcja Transportu Drogowego funkcjonariusze zakazali mu dalszej jazdy do momentu odebrania prawidłowego odpoczynku dziennego. Zestaw przejął z miejsca kontroli inny kierowca. Wobec przedsiębiorcy będzie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Grozi mu kara pieniężna.
W trakcie czynności kontrolnych okazało się, że kierujący tym samym zestawem był zatrzymany do kontroli dosłownie dzień wcześniej. Interwencję podjął na ekspresowej „siódemce” pod Grójcem inny patrol mazowieckiej. Wtedy kontrola objęła 57 dni pracy i wykazała 32 naruszenia norm czasu pracy kierowcy. Największe nieprawidłowości dotyczyły przekroczenia dziennego czasu prowadzenia pojazdu około 7 godzin, przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 5 i pół godziny oraz skrócenia wymaganego skróconego odpoczynku dziennego o ponad 6 godzin. W przypadku tej kontroli kierowca odmówił przyjęcia mandatów karnych. Inspektorzy skierują wniosek o ukaranie kierowcy do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Z kontroli drogowej sporządzili protokół. Teraz na jego podstawie będzie prowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym. Przedsiębiorcy i osobie zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie grożą wysokie kary pieniężne.
Jak wyjaśnia Inspekcja transportu Drogowego rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu umożliwia między innymi sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne normy stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stanowi również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.