Kolejarze apelują latem: "Tragedie na torach to nie tylko dramaty ofiar, ale też maszynistów. Muszą żyć z traumą"
W tym artykule:
8 lipca 2025 roku Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną #CHCĘŻYĆ, poświęconą problemowi bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz tragicznym konsekwencjom, jakie ponoszą nie tylko ofiary wypadków, ale również maszyniści.
Maszyniści po wypadkach z dożywotnią traumą...
– Kampania powstała z bólu, który nie mija – powiedział podczas konferencji prasowej (8 lipca) Leszek Miętek, prezydent ZZM. – To też efekt rozmów z maszynistami, którzy po wypadkach nie są w stanie wrócić do normalnego życia. Skutek dramatów, rozgrywających się bez kamer i bez fleszy, ale z ogromnymi konsekwencjami dla tych, którzy przeżyli tragedię.
Kampania #CHCĘŻYĆ ma zatem wymiar nie tylko informacyjny, ale i interwencyjny. Jej celem jest bezpośrednie dotarcie do opinii publicznej i uświadomienie, że każdy wypadek na torach to nie tylko dramat osób, które zginęły, ale także ogromna, często dożywotnia trauma dla maszynistów.
- Chcemy, żeby ludzie zrozumieli, że ofiarą każdego niebezpiecznego incydentu też maszynista w kabinie lokomotywy. Człowiek, który zrobił wszystko, co mógł i co trzeba. A jednak to nie wystarczyło – zaznaczył Leszek Miętek. - Nasza kampania nie jest akcją wizerunkową, to jest walka o życie i o godność.
Kto powoduje wypadki na torach? W 99 proc. kierowcy samochodów
Przypomnijmy, że na Kujawach i Pomorzu mamy ponad 800 przejazdów kolejowo-drogowych i bezpiecznych przejść dla pieszych w poziomie szyn. To około 7 proc. wszystkich przejazdów w kraju. Każdy jest zabezpieczony i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych gwarantuje bezpieczne przekraczanie torów.
Ze statystyk wynika, że za 99 proc. niebezpiecznych sytuacji na przejazdach odpowiadają kierowcy. Są one wynikiem brawury, nieuwagi i pośpiechu.
Te błędy prowadzą do tragedii - lista
Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to:
- ignorowanie znaku stop;
- przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami;
- omijanie półrogatek;
- blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu;
- niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach.
Sporo wypadków latem. Tak dojedziesz bezpiecznie na wakacje
Sporo takich wypadków ma miejsce w okresie urlopowym, gdy kierowcy śpieszą się na wakacje. Wolniej i z głową bezpiecznie dojadą do celu.
Jak? Zbliżając się do przejazdu kolejowo-drogowego każdy kierowca zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności. Warto zatrzymać się przed każdym przejazdem, niezależnie od oznakowania oraz urządzeń, w jakie przejazd jest wyposażony.
Pamiętajmy, że przejeżdżający pociąg ma zawsze pierwszeństwo, a jego droga hamowania może wynieść nawet ponad 1000 metrów. Siła uderzenia pociągu w samochód porównywalna jest z najechaniem autem na puszkę po napoju.