Kolejny krok w stronę modernizacji trasy Bydgoszcz - Trójmiasto. Ogłoszono przetarg dla wykonawców
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ubiega się o dofinansowanie unijne ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.
Modernizacja linii kolejowej nr 201, łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem, na terenie woj. pomorskiego trwa już na odcinku Kościerzyna - Gdańsk Osowa.
- W województwie kujawsko-pomorskim prowadzimy proces wyłaniania wykonawcy dla modernizacji stacji Maksymilianowo i właśnie ogłosiliśmy przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo - Wierzchucin - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Skrzyżowania dwupoziomowe
W ramach prac przebudowany zostanie blisko 32 km istniejącego toru i zbudowany drugi. Linia zostanie zelektryfikowana. Podróżni wsiądą do pociągów z wyższych, wygodniejszych peronów na przebudowanych stacjach i przystankach Stronno, Serock, Błądzim, Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo i Lipienica. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Będzie bezpieczniej na skrzyżowaniach dróg z torami. W pięciu lokalizacjach (Serock - dwa obiekty, Świekatowo, Lipienica, Błądzim) przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe, a na 10 innych przejazdach podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych urządzeń - rogatek i sygnalizatorów świetlnych.
Na trasie zabudowane zostaną nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Przebudowanych będzie 31 obiektów inżynieryjnych - mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami.
Pociągi z prędkością 160 km/h
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu wymaganych pozwoleń najszybsze pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe 120 km/h (obecnie do 80 km/h). Linią będą mogły jeździć najdłuższe (do 750 m) i najcięższe (nacisk na oś 22,5 t) pociągi towarowe, co ma istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu ładunków do portu morskiego w Gdyni. Wykorzystanie szyn bezstykowych podniesie komfort jazdy podróżnych. Zmniejszy się oddziaływanie linii na najbliższe sąsiedztwo i środowisko naturalne.
Realizacja zadania pn. „Odcinek 2 - roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Maksymilianowo - Wierzchucin w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna” przewidziana jest w latach 2026-2029.
Zakończenie projektu w 2032 roku
Realizacja prac budowlanych na odcinku linii nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną, w ramach 4 kontraktów, planowana jest w latach 2026-2029. Zakończenie trwających prac na trasie Kościerzyna - Somonino - Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 r. Na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna roboty będą prowadzone w latach 2026-2031 (zakończenie całego projektu, w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń, planowane jest do 2032 r.)