Komfortowe podróże koleją od Katowic po Tarnowskie Góry i Lubliniec. To możliwe dzięki inwestycji o wartości 1,5 miliarda złotych
W tym artykule:
Komfortowe podróże koleją z Chorzowa przez Bytom do Tarnowskich Gór
Podróżni korzystają już z efektów modernizacji linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie. Inwestycja, o wartości 1,5 miliarda złotych, znacząco poprawiła komfort podróży, bezpieczeństwo oraz przepustowość trasy prowadzącej z Katowic do Tarnowskich Gór i Lublińca. Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest współfinansowany z unijnego programu FEnIKS.
Nowoczesne stacje i szybsze przejazdy
Na zmodernizowanym odcinku wymieniono tory, rozjazdy, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem. Trzeci tor między Chorzowem Batorem a Chorzowem Miastem zwiększył przepustowość linii, a od nowego rozkładu jazdy pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 140 km/h. Czas przejazdu między Chorzowem Batorym a Tarnowskimi Górami skróci się o około 7 minut - z 38 do 31 minut.
Stacja Bytom w nowym wydaniu
Wielką metamorfozę przeszła stacja Bytom, której trzy perony wyposażono w ławki, jasne oświetlenie, nagłośnienie i elektroniczne tablice informacyjne. Dwa przejścia pod torami zapewniają wygodny dostęp na perony oraz na drugą stronę miasta. Perony zyskały nową nawierzchnię, zachowując historyczny układ płytek w karo, a na ścianach tuneli pojawiły się murale autorstwa Mony Tusz, nawiązujące do historii kolei, miasta i regionu.
Zmodernizowana hala peronowa zyskała nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia, a na szklanej elewacji pojawił się ledowy napis z nazwą stacji. Obiekt odrestaurowano z poszanowaniem jego zabytkowego charakteru, zachowano m.in. ślady wojenne, takie jak wgniecenia i ślady po kulach.
Nowe przystanki i lepsza komunikacja
W Chorzowie pasażerowie zyskali nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, połączony z bezpiecznym przejściem podziemnym wzdłuż ulicy Strzelców Bytomskich. Powstał również nowy wiadukt kolejowy, który zastąpił przejazd w poziomie szyn, co usprawniło komunikację i poprawiło bezpieczeństwo. Zmodernizowano też stacje Chorzów Miasto i Chorzów Stary.
Radzionków z nową infrastrukturą
Efekty inwestycji widać także w Radzionkowie, gdzie wybudowano nowe perony, wiadukty kolejowe i drogi. Dzięki modernizacji przy ulicach Kużaja, Zejera i św. Wojciecha poprawiło się bezpieczeństwo, a kierowcy i piesi zyskali lepszy dojazd i krótszy czas przejazdu.
Bezpieczniejsze prowadzenie ruchu
Z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania w Bytomiu dyżurni ruchu kierują już ruchem pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Zadbano również o zachowanie i odrestaurowanie zabytkowej nastawni bramowej, która ponownie stała się wizytówką stacji Bytom. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2025 roku.
Inwestycja w liczbach
- 4 stacje i 2 przystanki,
- 2 nowe przystanki,
- 80 km torów i sieci trakcyjnej,
- 181 rozjazdów,
- 29 mostów i wiaduktów.