Koniec starych trików. Pokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowych

Dla pokolenia Z wybór marki to nie tylko kwestia ceny. To decyzja oparta na wartościach, personalizacji i technologii, z którymi dorastali. Firmy, które potrafią zbudować z nimi autentyczną relację na etapie, gdy wchodzą w dorosły świat np. w czasie studiów, mają szansę zyskać lojalnych klientów na dekady. Aby to osiągnąć, nie wystarczy dobra reklama — liczy się prawdziwe zrozumienie potrzeb tej generacji.
Pokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowychPokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowych
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Barbara Wesoła

Pokolenie cyfrowych obywateli

Pokolenie Z, definiowane jako osoby urodzone w latach 1997–2012, zgodnie z demografią GUS liczy od 7,5 do 8 milionów Polek i Polaków. Co najmniej 65 proc. z nich jest już pełnoletnich, a więc aktywnie uczestniczy w rynku.

To pierwsze pokolenie wychowane w pełni cyfrowym świecie. Zamiast uczyć się go, dorastali z nim jako pełnoprawni obywatele. Zatem są nie tylko najbardziej świadomymi użytkownikami nowych technologii, ale i grupą, która kształtuje nawyki konsumenckie.


Ich pierwsze decyzje zakupowe często zostają z nimi na całe życie. Właśnie te wczesne doświadczenia wpływają na późniejsze wybory – jak wynika z badań PwC. Zdaniem ekspertów marki, które dziś inwestują w młodych konsumentów, jutro zyskają lojalnych klientów i ambasadorów. Może zacząć się od zniżki na laptopa, a skończyć na lojalności trwającej kolejne dekady. Dla młodych technologia to nie luksus, a narzędzie rozwoju i niezbędny element codzienności.

Uchwycił go monitoring. Nagranie z Rossmanna trafiło do sieci

Rekomendacje ważniejsze niż reklamy

Karolina Pietz Drapińska, dyrektorka marketingu & digital development w Komputronik, zwraca uwagę, że klienci w przedziale wiekowym 16–24 lat zostali wychowani w erze platform streamingowych, aplikacji do zakupów online i algorytmów personalizujących doświadczenie użytkownika. Dlatego lepiej niż pozostałe grupy rozumieją te mechanizmy i są dużo bardziej wymagający.

– Gen Z oczekuje od marek autentyczności, personalizacji i wartościowego dialogu zamiast masowej, agresywnej reklamy – mówi Pietz Drapińska.

Z raportu EY wynika, że aż 77 proc. młodych konsumentów deklaruje przywiązanie do firm, które nie tylko oferują dobry produkt, ale również podzielają ich wartości. Rekomendacje rówieśników, oceny w internecie i realne doświadczenia z marką – to właśnie wpływa na decyzje zakupowe pokolenia Z bardziej niż jakakolwiek kampania reklamowa.

Budowanie lojalności zaczyna się wcześniej niż myślisz

Młodzi konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale też na:

  • jakość obsługi,
  • przejrzystość komunikacji,
  • zaangażowanie społeczne marek.

W praktyce oznacza to, że firmy muszą zainwestować w długofalową relację, której fundamentem jest zaufanie. Tego typu podejście staje się koniecznością. Eksperci zauważają, że pokolenie Z jest mniej lojalne wobec marek, które nie spełniają ich oczekiwań – a bardziej otwarte na nowe opcje, jeśli te dają im większą wartość i lepsze doświadczenia.

Wybrane dla Ciebie
Żary: Niezwykłe pasowanie w Technikum Kolejowym
Żary: Niezwykłe pasowanie w Technikum Kolejowym
Renta wdowia grudzień 2025. Takie przelewy będzie wysyłał ZUS
Renta wdowia grudzień 2025. Takie przelewy będzie wysyłał ZUS
Lublin: Choinka miejska i świąteczne iluminacje już świecą
Lublin: Choinka miejska i świąteczne iluminacje już świecą
Słupsk: Mieszkaniec zbiera podpisy za wpuszczeniem samochodów na Most Łabędzi
Słupsk: Mieszkaniec zbiera podpisy za wpuszczeniem samochodów na Most Łabędzi
Łódź: 30-latek pobił znajomego na śmierć. Potem razem z młodszym kolegą próbował zatrzeć ślady
Łódź: 30-latek pobił znajomego na śmierć. Potem razem z młodszym kolegą próbował zatrzeć ślady
Włocławek: Bulwary rozkopane. Tak wygląda budowa sieci ciepłowniczej
Włocławek: Bulwary rozkopane. Tak wygląda budowa sieci ciepłowniczej
Przewóz: Wypadek na DK27. Jedna osoba została ranna
Przewóz: Wypadek na DK27. Jedna osoba została ranna
Kielce: Świętokrzyski Lider Ekonomii Społecznej 2025. Nagrody dla samorządów, biznesu i organizacji. Była też świetna zabawa
Kielce: Świętokrzyski Lider Ekonomii Społecznej 2025. Nagrody dla samorządów, biznesu i organizacji. Była też świetna zabawa
Żagań: "Jedyneczka"ma 80-lat. Najstarsza szkoła w mieście świętuje
Żagań: "Jedyneczka"ma 80-lat. Najstarsza szkoła w mieście świętuje
Łódź: Prognoza pogody na sobotę 29 listopada. Zima znów zaatakuje
Łódź: Prognoza pogody na sobotę 29 listopada. Zima znów zaatakuje
Bydgoszcz: Podpisano umowę na rozbudowę pętli Las Gdański
Bydgoszcz: Podpisano umowę na rozbudowę pętli Las Gdański
Dwa mecze i dwa czyste konta. Jest też powołanie do reprezentacji
Dwa mecze i dwa czyste konta. Jest też powołanie do reprezentacji
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯