Koniec starych trików. Pokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowych

Dla pokolenia Z wybór marki to nie tylko kwestia ceny. To decyzja oparta na wartościach, personalizacji i technologii, z którymi dorastali. Firmy, które potrafią zbudować z nimi autentyczną relację na etapie, gdy wchodzą w dorosły świat np. w czasie studiów, mają szansę zyskać lojalnych klientów na dekady. Aby to osiągnąć, nie wystarczy dobra reklama — liczy się prawdziwe zrozumienie potrzeb tej generacji.
Pokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowychPokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowych
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Barbara Wesoła

Pokolenie cyfrowych obywateli

Pokolenie Z, definiowane jako osoby urodzone w latach 1997–2012, zgodnie z demografią GUS liczy od 7,5 do 8 milionów Polek i Polaków. Co najmniej 65 proc. z nich jest już pełnoletnich, a więc aktywnie uczestniczy w rynku.

To pierwsze pokolenie wychowane w pełni cyfrowym świecie. Zamiast uczyć się go, dorastali z nim jako pełnoprawni obywatele. Zatem są nie tylko najbardziej świadomymi użytkownikami nowych technologii, ale i grupą, która kształtuje nawyki konsumenckie.


Ich pierwsze decyzje zakupowe często zostają z nimi na całe życie. Właśnie te wczesne doświadczenia wpływają na późniejsze wybory – jak wynika z badań PwC. Zdaniem ekspertów marki, które dziś inwestują w młodych konsumentów, jutro zyskają lojalnych klientów i ambasadorów. Może zacząć się od zniżki na laptopa, a skończyć na lojalności trwającej kolejne dekady. Dla młodych technologia to nie luksus, a narzędzie rozwoju i niezbędny element codzienności.

Rekomendacje ważniejsze niż reklamy

Karolina Pietz Drapińska, dyrektorka marketingu & digital development w Komputronik, zwraca uwagę, że klienci w przedziale wiekowym 16–24 lat zostali wychowani w erze platform streamingowych, aplikacji do zakupów online i algorytmów personalizujących doświadczenie użytkownika. Dlatego lepiej niż pozostałe grupy rozumieją te mechanizmy i są dużo bardziej wymagający.

– Gen Z oczekuje od marek autentyczności, personalizacji i wartościowego dialogu zamiast masowej, agresywnej reklamy – mówi Pietz Drapińska.

Z raportu EY wynika, że aż 77 proc. młodych konsumentów deklaruje przywiązanie do firm, które nie tylko oferują dobry produkt, ale również podzielają ich wartości. Rekomendacje rówieśników, oceny w internecie i realne doświadczenia z marką – to właśnie wpływa na decyzje zakupowe pokolenia Z bardziej niż jakakolwiek kampania reklamowa.

Budowanie lojalności zaczyna się wcześniej niż myślisz

Młodzi konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale też na:

  • jakość obsługi,
  • przejrzystość komunikacji,
  • zaangażowanie społeczne marek.

W praktyce oznacza to, że firmy muszą zainwestować w długofalową relację, której fundamentem jest zaufanie. Tego typu podejście staje się koniecznością. Eksperci zauważają, że pokolenie Z jest mniej lojalne wobec marek, które nie spełniają ich oczekiwań – a bardziej otwarte na nowe opcje, jeśli te dają im większą wartość i lepsze doświadczenia.

Wybrane dla Ciebie

Łódź: MPK na łowach. Chcą pozyskać kolejne używane tramwaje
Łódź: MPK na łowach. Chcą pozyskać kolejne używane tramwaje
Górnicy już nie będą nosić drelichu. Wyczekiwana zmiana w kopalniach
Górnicy już nie będą nosić drelichu. Wyczekiwana zmiana w kopalniach
Gorzów: Dziewiątego października w Askanie, darmowa porada prawna
Gorzów: Dziewiątego października w Askanie, darmowa porada prawna
Bitwa pod Byczyną. Tak Polacy upokorzyli Habsburgów
Bitwa pod Byczyną. Tak Polacy upokorzyli Habsburgów
Dębogórze: Tragiczny wypadek. Nie żyje 43-letnia motocyklistka
Dębogórze: Tragiczny wypadek. Nie żyje 43-letnia motocyklistka
Chorzów: Przywiązała psa do płotu, zwierzę nie przeżyło. 39-latka odpowie za znęcanie się ze szczególnym okrucieństwem
Chorzów: Przywiązała psa do płotu, zwierzę nie przeżyło. 39-latka odpowie za znęcanie się ze szczególnym okrucieństwem
Rzeszów: Rozpoczął się proces kierowcy, który potrącił nastolatkę
Rzeszów: Rozpoczął się proces kierowcy, który potrącił nastolatkę
Warszawa: Zderzenie dwóch aut w Ursusie. Pojazdy mocno uszkodzone
Warszawa: Zderzenie dwóch aut w Ursusie. Pojazdy mocno uszkodzone
Wąbrzeźno: Matka 5 dzieci skazana za narkotyki
Wąbrzeźno: Matka 5 dzieci skazana za narkotyki
Wrocław: Wizz Air rozwija bazę. Trzeci samolot i sześć nowych tras
Wrocław: Wizz Air rozwija bazę. Trzeci samolot i sześć nowych tras
Łasin: Wypadek. Samochód zjechał z drogi i uderzył w drzewo
Łasin: Wypadek. Samochód zjechał z drogi i uderzył w drzewo
Gdańsk: Westerplatte zmieni swoje oblicze i powróci do swoich historycznych kształtów. Jest przetarg na pierwszy etap prac
Gdańsk: Westerplatte zmieni swoje oblicze i powróci do swoich historycznych kształtów. Jest przetarg na pierwszy etap prac