Koniec starych trików. Pokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowych

Dla pokolenia Z wybór marki to nie tylko kwestia ceny. To decyzja oparta na wartościach, personalizacji i technologii, z którymi dorastali. Firmy, które potrafią zbudować z nimi autentyczną relację na etapie, gdy wchodzą w dorosły świat np. w czasie studiów, mają szansę zyskać lojalnych klientów na dekady. Aby to osiągnąć, nie wystarczy dobra reklama — liczy się prawdziwe zrozumienie potrzeb tej generacji.
Pokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowychPokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowych
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Barbara Wesoła

Pokolenie cyfrowych obywateli

Pokolenie Z, definiowane jako osoby urodzone w latach 1997–2012, zgodnie z demografią GUS liczy od 7,5 do 8 milionów Polek i Polaków. Co najmniej 65 proc. z nich jest już pełnoletnich, a więc aktywnie uczestniczy w rynku.

To pierwsze pokolenie wychowane w pełni cyfrowym świecie. Zamiast uczyć się go, dorastali z nim jako pełnoprawni obywatele. Zatem są nie tylko najbardziej świadomymi użytkownikami nowych technologii, ale i grupą, która kształtuje nawyki konsumenckie.


Ich pierwsze decyzje zakupowe często zostają z nimi na całe życie. Właśnie te wczesne doświadczenia wpływają na późniejsze wybory – jak wynika z badań PwC. Zdaniem ekspertów marki, które dziś inwestują w młodych konsumentów, jutro zyskają lojalnych klientów i ambasadorów. Może zacząć się od zniżki na laptopa, a skończyć na lojalności trwającej kolejne dekady. Dla młodych technologia to nie luksus, a narzędzie rozwoju i niezbędny element codzienności.

Rekomendacje ważniejsze niż reklamy

Karolina Pietz Drapińska, dyrektorka marketingu & digital development w Komputronik, zwraca uwagę, że klienci w przedziale wiekowym 16–24 lat zostali wychowani w erze platform streamingowych, aplikacji do zakupów online i algorytmów personalizujących doświadczenie użytkownika. Dlatego lepiej niż pozostałe grupy rozumieją te mechanizmy i są dużo bardziej wymagający.

– Gen Z oczekuje od marek autentyczności, personalizacji i wartościowego dialogu zamiast masowej, agresywnej reklamy – mówi Pietz Drapińska.

Z raportu EY wynika, że aż 77 proc. młodych konsumentów deklaruje przywiązanie do firm, które nie tylko oferują dobry produkt, ale również podzielają ich wartości. Rekomendacje rówieśników, oceny w internecie i realne doświadczenia z marką – to właśnie wpływa na decyzje zakupowe pokolenia Z bardziej niż jakakolwiek kampania reklamowa.

Budowanie lojalności zaczyna się wcześniej niż myślisz

Młodzi konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale też na:

  • jakość obsługi,
  • przejrzystość komunikacji,
  • zaangażowanie społeczne marek.

W praktyce oznacza to, że firmy muszą zainwestować w długofalową relację, której fundamentem jest zaufanie. Tego typu podejście staje się koniecznością. Eksperci zauważają, że pokolenie Z jest mniej lojalne wobec marek, które nie spełniają ich oczekiwań – a bardziej otwarte na nowe opcje, jeśli te dają im większą wartość i lepsze doświadczenia.

Wybrane dla Ciebie

Zabrze: Ma wielkość kapsułki z witaminą. W Zabrzu wszczepiono najmniejszy na świecie bezelektrodowy stymulator serca. To tysięczny zabieg w Polsce
Zabrze: Ma wielkość kapsułki z witaminą. W Zabrzu wszczepiono najmniejszy na świecie bezelektrodowy stymulator serca. To tysięczny zabieg w Polsce
Leszno: Tragedia w szpitalu. Nie żyje matka i jej dziecko. Zmarli w trakcie porodu
Leszno: Tragedia w szpitalu. Nie żyje matka i jej dziecko. Zmarli w trakcie porodu
Wicina: Zniknęli bez śladu. Lubuskie Pompeje bez wulkanu, ale z dramatyczną historią i skarbami sprzed naszej ery
Wicina: Zniknęli bez śladu. Lubuskie Pompeje bez wulkanu, ale z dramatyczną historią i skarbami sprzed naszej ery
Ta polska branża najbardziej odczuje amerykańskie cła
Ta polska branża najbardziej odczuje amerykańskie cła
Częstochowa: Nowe chodniki i schody przy UJD. Prace budowlane na finiszu
Częstochowa: Nowe chodniki i schody przy UJD. Prace budowlane na finiszu
Nowe eldorado dla spółek z GPW. Ten przemysł rośnie jak na drożdżach
Nowe eldorado dla spółek z GPW. Ten przemysł rośnie jak na drożdżach
Częstochowa: Remont otoczenia uniwersytetu dobiega końca
Częstochowa: Remont otoczenia uniwersytetu dobiega końca
Wrocław: Koniec korków na Zwycięskiej? Podpisano umowę na projekt rozbudowy najwolniejszej ulicy miasta
Wrocław: Koniec korków na Zwycięskiej? Podpisano umowę na projekt rozbudowy najwolniejszej ulicy miasta
Na Śnieżce 10 sierpnia spotkają się przewodnicy górscy, ratownicy, wspinacze i pielgrzymi. Tradycja mszy w dniu św. Wawrzyńca ma 44 lata
Na Śnieżce 10 sierpnia spotkają się przewodnicy górscy, ratownicy, wspinacze i pielgrzymi. Tradycja mszy w dniu św. Wawrzyńca ma 44 lata
Rolnicy z zalanych terenów dostaną wsparcie, resort przesuwa środki
Rolnicy z zalanych terenów dostaną wsparcie, resort przesuwa środki
Łódzkie lotnisko w szczycie sezonu. Rekordowa ilość lotów i dziesiątki tysięcy pasażerów
Łódzkie lotnisko w szczycie sezonu. Rekordowa ilość lotów i dziesiątki tysięcy pasażerów
Epic Games pozywa dewelopera przed globalnym debiutem. Poszło o jedną literę w nazwie
Epic Games pozywa dewelopera przed globalnym debiutem. Poszło o jedną literę w nazwie