Koniec starych trików. Pokolenie Z obnaża słabości strategii marketingowych
Pokolenie cyfrowych obywateli
Pokolenie Z, definiowane jako osoby urodzone w latach 1997–2012, zgodnie z demografią GUS liczy od 7,5 do 8 milionów Polek i Polaków. Co najmniej 65 proc. z nich jest już pełnoletnich, a więc aktywnie uczestniczy w rynku.
To pierwsze pokolenie wychowane w pełni cyfrowym świecie. Zamiast uczyć się go, dorastali z nim jako pełnoprawni obywatele. Zatem są nie tylko najbardziej świadomymi użytkownikami nowych technologii, ale i grupą, która kształtuje nawyki konsumenckie.
Ich pierwsze decyzje zakupowe często zostają z nimi na całe życie. Właśnie te wczesne doświadczenia wpływają na późniejsze wybory – jak wynika z badań PwC. Zdaniem ekspertów marki, które dziś inwestują w młodych konsumentów, jutro zyskają lojalnych klientów i ambasadorów. Może zacząć się od zniżki na laptopa, a skończyć na lojalności trwającej kolejne dekady. Dla młodych technologia to nie luksus, a narzędzie rozwoju i niezbędny element codzienności.
Rekomendacje ważniejsze niż reklamy
Karolina Pietz Drapińska, dyrektorka marketingu & digital development w Komputronik, zwraca uwagę, że klienci w przedziale wiekowym 16–24 lat zostali wychowani w erze platform streamingowych, aplikacji do zakupów online i algorytmów personalizujących doświadczenie użytkownika. Dlatego lepiej niż pozostałe grupy rozumieją te mechanizmy i są dużo bardziej wymagający.
– Gen Z oczekuje od marek autentyczności, personalizacji i wartościowego dialogu zamiast masowej, agresywnej reklamy – mówi Pietz Drapińska.
Z raportu EY wynika, że aż 77 proc. młodych konsumentów deklaruje przywiązanie do firm, które nie tylko oferują dobry produkt, ale również podzielają ich wartości. Rekomendacje rówieśników, oceny w internecie i realne doświadczenia z marką – to właśnie wpływa na decyzje zakupowe pokolenia Z bardziej niż jakakolwiek kampania reklamowa.
Budowanie lojalności zaczyna się wcześniej niż myślisz
Młodzi konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale też na:
- jakość obsługi,
- przejrzystość komunikacji,
- zaangażowanie społeczne marek.
W praktyce oznacza to, że firmy muszą zainwestować w długofalową relację, której fundamentem jest zaufanie. Tego typu podejście staje się koniecznością. Eksperci zauważają, że pokolenie Z jest mniej lojalne wobec marek, które nie spełniają ich oczekiwań – a bardziej otwarte na nowe opcje, jeśli te dają im większą wartość i lepsze doświadczenia.