Koszalin-Słupsk: Kolejna odsłona walki o drugi tor. Tym razem na zachód od Słupska

Inicjatywa obywatelska powraca do walki o drugi tor na kluczowej, nadmorskiej linii kolejowej. Po sukcesie akcji na odcinku do Trójmiasta, teraz czas na zachód od Słupska. Mieszkańcy zbierają podpisy pod petycją, która ma przekonać decydentów do pilnej rozbudowy i modernizacji trasy Koszalin-Słupsk.
Dworzec tymczasowy PKP w SłupskuDworzec tymczasowy PKP w Słupsku
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Patryk Czerwiński
Patryk Czerwiński
  • Dworzec tymczasowy PKP w Słupsku
  • Dworzec tymczasowy PKP w Słupsku
  • Dworzec tymczasowy PKP w Słupsku
  • Dworzec tymczasowy PKP w Słupsku
  • Dworzec tymczasowy PKP w Słupsku
[1/5] Dworzec tymczasowy PKP w Słupsku Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Patryk Czerwiński

W środę, 15 października, na placu przed dworcem kolejowym w Słupsku odbyła się konferencja prasowa inaugurująca społeczną kampanię "Dwa tory przez całe Pomorze". Jej celem jest wywarcie presji na rządzących, aby jak najszybciej podjęli decyzję o dobudowie drugiego toru i modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku między Słupskiem a Koszalinem.

Alkohol po nocnej zmianie? Psycholog mówi, czemu to pułapka

Inicjatorzy akcji, działacze z nieformalnej Federacji Pasażerów, jeszcze przed spotkaniem z mediami rozpoczęli zbiórkę podpisów pod specjalną petycją. Apel jest skierowany do Ministra Infrastruktury, prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych oraz samorządowców województw pomorskiego i zachodniopomorskiego.

Potrzeba modernizacji

Jak argumentują autorzy petycji, obecny, jednotorowy odcinek jest wąskim gardłem, które spowalnia rozwój całego regionu.

- Na tym odcinku kumuluje się ruch pociągów dalekobieżnych kilku relacji, regionalnych i towarowych. Ograniczona przepustowość sprawia, że pociągi jadą dłużej, bo muszą stać na stacjach, aby przepuścić składy jadące z przeciwka - tłumaczy Piotr Kawałek, z Federacji Pasażerów, będący również radcą prawnym.

Dodanie drugiego toru i dostosowanie trasy do prędkości 200-230 km/h ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia liczby połączeń, dostosowania rozkładu jazdy do realnych potrzeb oraz poprawy bezpieczeństwa. Tylko taka inwestycja - ich zdaniem - zapewni szybszy rozwój gospodarczy Pomorza Środkowego.

Historyczna inwestycja

Podczas konferencji prasowej organizatorzy przybliżyli także historyczny kontekst inwestycji.

Arkadiusz Jastrzębski z Federacji Pasażerów wyjaśnił
- To by była największa przebudowa tej magistrali bałtyckiej od początku kolei. (...) Niemcy przygotowywali się do rozbudowy tej linii do dwóch torów w okresie 1910-1912. Natomiast te prace zostają przerwane przez wybuch I wojny światowej.

Jak dodał, ślady tych niedokończonych prac, takie jak przygotowane nasypy, są widoczne do dziś, m.in. między Kobylnicą a Reblinem czy przed Koszalinem.

Jak można wesprzeć inicjatywę?

Akcja "Dwa tory przez całe Pomorze" nawiązuje do udanej kampanii z 2015 roku pod nazwą "Dwa tory do Słupska", która wymusiła zmianę decyzji PKP PLK i zaowocowała budową drugiego toru na wschód od miasta.

- Teraz czas na odcinek koszalińsko-słupski! Prace powinny ruszyć jak najszybciej - podkreślają pomysłodawcy.

Podpisy pod petycją są zbierane do końca maja przyszłego roku. Można je składać zarówno w formie elektronicznej na stronie dwatory.pl, jak i na papierowych kartach w Koszalinie, Sławnie i Słupsku.

- Tych podpisów chcielibyśmy zebrać jak najwięcej. Ciężko mi jest powiedzieć ile. Chcielibyśmy mieć co najmniej kilka tysięcy. Zaczynamy teraz tą akcję zbierania podpisów. Mamy ich na razie kilkaset. Zbieranie podpisów, muszę powiedzieć, idzie bardzo dobrze, bo gdy mówimy ludziom, dlaczego tutaj jesteśmy, czego tutaj chcemy, że chcemy tak naprawdę poprawić naszą sytuację, sytuację wszystkich mieszkańców, ludzie bardzo chętnie podpisują. W jakiej perspektywie, jeżeli byłoby to w perspektywie najbliższych 10 lat, byłoby cudownie. - mówił Piotr Kawałek

Kontakt do organizatorów poprzez adres mailowy kontakt@dwatory.pl.
Link do petycji: https://dwatory.pl/2025/10/01/podpisz-apel-o-modernizacje-lk202-miedzy-koszalinem-i-slupskiem/
Podpisy można składać również w siedzibie Izby Historii Kolei w Słupsku przy ulicy Filmowej 2

Wybrane dla Ciebie
Wrocław: Wyniki Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2025
Wrocław: Wyniki Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2025
Hurtowa cena ziemniaków w końcówce października powala
Hurtowa cena ziemniaków w końcówce października powala
Warszawa: Wojskowe zabytki od lat niszczeją
Warszawa: Wojskowe zabytki od lat niszczeją
Warszawa: Deszcz zamieniał szkołę w jezioro. Znaleziono rozwiązanie
Warszawa: Deszcz zamieniał szkołę w jezioro. Znaleziono rozwiązanie
Konin: Złodziej alkoholu wpadł w ręce ochroniarza. Był poszukiwany przez prokuraturę
Konin: Złodziej alkoholu wpadł w ręce ochroniarza. Był poszukiwany przez prokuraturę
Jaka pogoda na Wszystkich Świętych? Nowa prognoza IMGW zaskoczy wszystkich
Jaka pogoda na Wszystkich Świętych? Nowa prognoza IMGW zaskoczy wszystkich
Pławy: Koło Gospodyń Wiejskich ma już 60 lat. Jubilatki, zanim zaczęły świętować, rozwaliły system występem kabaretowym
Pławy: Koło Gospodyń Wiejskich ma już 60 lat. Jubilatki, zanim zaczęły świętować, rozwaliły system występem kabaretowym
Łańcuchy śniegowe. Kiedy i jak je używać?
Łańcuchy śniegowe. Kiedy i jak je używać?
Zielona Góra: Policjanci znaleźli plantację konopi ukrytą pod garażem
Zielona Góra: Policjanci znaleźli plantację konopi ukrytą pod garażem
Jabłoń: Po narkotykach i alkoholu wjechał mercedesem w płot
Jabłoń: Po narkotykach i alkoholu wjechał mercedesem w płot
Poznań: Zmiany w organizacji ruchu na ul. Wyspiańskiego. Trwa wymiana nawierzchni
Poznań: Zmiany w organizacji ruchu na ul. Wyspiańskiego. Trwa wymiana nawierzchni
Powiat lubartowski: Nietrzeźwa kierująca BMW zatrzymana dzięki czujności świadka
Powiat lubartowski: Nietrzeźwa kierująca BMW zatrzymana dzięki czujności świadka