Koszalin-Słupsk: Kolejna odsłona walki o drugi tor. Tym razem na zachód od Słupska
W środę, 15 października, na placu przed dworcem kolejowym w Słupsku odbyła się konferencja prasowa inaugurująca społeczną kampanię "Dwa tory przez całe Pomorze". Jej celem jest wywarcie presji na rządzących, aby jak najszybciej podjęli decyzję o dobudowie drugiego toru i modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku między Słupskiem a Koszalinem.
Alkohol po nocnej zmianie? Psycholog mówi, czemu to pułapka
Inicjatorzy akcji, działacze z nieformalnej Federacji Pasażerów, jeszcze przed spotkaniem z mediami rozpoczęli zbiórkę podpisów pod specjalną petycją. Apel jest skierowany do Ministra Infrastruktury, prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych oraz samorządowców województw pomorskiego i zachodniopomorskiego.
Potrzeba modernizacji
Jak argumentują autorzy petycji, obecny, jednotorowy odcinek jest wąskim gardłem, które spowalnia rozwój całego regionu.
- Na tym odcinku kumuluje się ruch pociągów dalekobieżnych kilku relacji, regionalnych i towarowych. Ograniczona przepustowość sprawia, że pociągi jadą dłużej, bo muszą stać na stacjach, aby przepuścić składy jadące z przeciwka - tłumaczy Piotr Kawałek, z Federacji Pasażerów, będący również radcą prawnym.
Dodanie drugiego toru i dostosowanie trasy do prędkości 200-230 km/h ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia liczby połączeń, dostosowania rozkładu jazdy do realnych potrzeb oraz poprawy bezpieczeństwa. Tylko taka inwestycja - ich zdaniem - zapewni szybszy rozwój gospodarczy Pomorza Środkowego.
Historyczna inwestycja
Podczas konferencji prasowej organizatorzy przybliżyli także historyczny kontekst inwestycji.
Arkadiusz Jastrzębski z Federacji Pasażerów wyjaśnił
- To by była największa przebudowa tej magistrali bałtyckiej od początku kolei. (...) Niemcy przygotowywali się do rozbudowy tej linii do dwóch torów w okresie 1910-1912. Natomiast te prace zostają przerwane przez wybuch I wojny światowej.
Jak dodał, ślady tych niedokończonych prac, takie jak przygotowane nasypy, są widoczne do dziś, m.in. między Kobylnicą a Reblinem czy przed Koszalinem.
Jak można wesprzeć inicjatywę?
Akcja "Dwa tory przez całe Pomorze" nawiązuje do udanej kampanii z 2015 roku pod nazwą "Dwa tory do Słupska", która wymusiła zmianę decyzji PKP PLK i zaowocowała budową drugiego toru na wschód od miasta.
- Teraz czas na odcinek koszalińsko-słupski! Prace powinny ruszyć jak najszybciej - podkreślają pomysłodawcy.
Podpisy pod petycją są zbierane do końca maja przyszłego roku. Można je składać zarówno w formie elektronicznej na stronie dwatory.pl, jak i na papierowych kartach w Koszalinie, Sławnie i Słupsku.
- Tych podpisów chcielibyśmy zebrać jak najwięcej. Ciężko mi jest powiedzieć ile. Chcielibyśmy mieć co najmniej kilka tysięcy. Zaczynamy teraz tą akcję zbierania podpisów. Mamy ich na razie kilkaset. Zbieranie podpisów, muszę powiedzieć, idzie bardzo dobrze, bo gdy mówimy ludziom, dlaczego tutaj jesteśmy, czego tutaj chcemy, że chcemy tak naprawdę poprawić naszą sytuację, sytuację wszystkich mieszkańców, ludzie bardzo chętnie podpisują. W jakiej perspektywie, jeżeli byłoby to w perspektywie najbliższych 10 lat, byłoby cudownie. - mówił Piotr Kawałek
Kontakt do organizatorów poprzez adres mailowy kontakt@dwatory.pl.
Link do petycji: https://dwatory.pl/2025/10/01/podpisz-apel-o-modernizacje-lk202-miedzy-koszalinem-i-slupskiem/
Podpisy można składać również w siedzibie Izby Historii Kolei w Słupsku przy ulicy Filmowej 2