Kraków: 15 urodziny - Lotnicy i maszyny 8 Bazy Lotnictwa Transportowego uchwyceni w swoim środowisku naturalnym
8 Baza Lotnictwa Transportowego została sformowana 1 lipca 2010 roku na bazie wcześniej istniejących struktur w postaci 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego i 8 Bazy Lotniczej. Jej powstanie było elementem mającego miejsce w całych Siłach Powietrznych procesu przeorganizowania i scalania w jeden organizm wcześniej równolegle istniejących baz i eskadr lotniczych. Niezmiennie, od początku istnienia, baza została podporządkowana Dowództwu Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, a jej "domem" jest wojskowa część lotniska w Krakowie-Balicach.
Głównym zadaniem 8. BLTr jest szeroko pojęty transport lotniczy - realizowany zarówno na potrzeby wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych RP, jak i w ramach wsparcia działań humanitarnych, ewakuacyjnych oraz misji zagranicznych. Baza odpowiada za organizację i realizację lotów transportowych na terenie kraju oraz poza jego granicami. Wśród realizowanych operacji znajdują się przewozy żołnierzy, sprzętu wojskowego, zadania ewakuacji medycznej, realizacja pomocy humanitarnej oraz transport VIP.
Wykonywanie powyższych zadań umożliwiają 2 typy statków powietrznych znajdujących się na wyposażeniu 8 Bazy. Pierwszym z nich są maszyny C-295M CASA które od momentu ich zakupu w 2001 roku stały się "koniec roboczym" polskiego lotnictwa transportowego. Krakowscy lotnicy są jedynymi w SZ RP użytkownikami tych maszyn, 8 Baza posiada na stanie 16 takich samolotów. Niedawno, bowiem w grudniu 2024 roku resort obrony poprzez Agencję Uzbrojenia podpisał wartą 540 milionów złotych umowę w ramach której producent maszyn, firma Airbus, dokona modernizacji I ujednolicenia wyposażenia wszystkich polskich C295M. Uzupełnieniem "Kasiek" są lekkie samoloty rodziny M28 Bryza przeznaczone do transportu mniejszych ładunków, personelu czy zadań łącznikowych.
W ciągu 15 lat funkcjonowania, 8. Baza Lotnictwa Transportowego uczestniczyła w licznych misjach poza granicami kraju. Jej załogi wspierały działania Polskich Kontyngentów Wojskowych działających między innymi w Afganistanie, Iraku czy Czadzie. Maszyny samodzielnie lub też współpracując z transportowcami C-130 Hercules uczestniczyły w działaniach humanitarnych oraz prowadząc ewakuację polskich obywateli z rejonów objętych działaniami wojennymi czy klęskami żywiołowymi.
Równie intensywnie jednostka wykorzystywana jest w Polsce i jej bezpośrednim sąsiedztwie stanowiąc między innymi podstawowy środek transportu dla "straży pożarnej" Wojsk Lądowych, to jest żołnierzy 6 Brygady Powietrznodesantowej. Krakowskie CASY wraz z samolotami Hercules wielokrotnie w ostatnich latach brały udział w ćwiczeniach sojuszniczych zapewniając szybki przerzut polskich spadochroniarzy do wyznaczonych rejonów działania.
Wszystkie powyższe aktywności i wykonane zadania udowadniają że po 15 latach służby, jednostka niezmienne jest jednym z filarów transportu lotniczego realizowanego na rzecz SZ RP, tak w kraju jak I za jego granicami.