Kraków: Budowa Kocmyrzowskiej i nowej pętli dla tramwajów i autobusów. Kiedy koniec tej inwestycji?
Nowa jezdnia na Kocmyrzowskiej
Prace prowadzone są na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej i obejmują nie tylko rozbudowę samej jezdni, ale także modernizację torowiska tramwajowego, budowę nowoczesnej pętli tramwajowo-autobusowej oraz kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej.
Na obecnym etapie prac zakończono już budowę nowej, wschodniej jezdni, na którą został przekierowany ruch. Pozwoliło to wykonawcy na rozpoczęcie robót na istniejącej dotychczas jezdni zachodniej. Znaczący postęp odnotowano również w zakresie innych elementów inwestycji – gotowe są wszystkie pale i słupy pod przyszłe ekrany akustyczne, a także większość chodników po obu stronach ulicy. Oddano do użytku drogę prowadzącą do cmentarza oraz ul. Bukszpanową, co już teraz ułatwia lokalną komunikację. Na pętli tramwajowo-autobusowej trwają zaawansowane prace związane z konstrukcją zadaszenia, które ukończono w około 80 procentach. Zrealizowano również około 75 procent torów tramwajowych wokół pętli oraz wykonano mury oporowe od strony cmentarza. Do zadań, które pozostają do wykonania, należy przede wszystkim budowa terminala pasażerskiego, stanowiącego kluczowy element nowego węzła przesiadkowego.
Kiedy pojedziemy nową Kocmyrzowską w pełni?
Zgodnie z harmonogramem ruch w obu kierunkach na ul. Kocmyrzowskiej ma zostać uruchomiony do końca roku. Torowisko na pętli tramwajowej ma być gotowe jesienią, a obsługa autobusów na nowej pętli ruszy pod koniec tego roku. Wykończenie budynku terminala planowane jest na wiosnę 2026 roku. Docelowo, po zakończeniu prac, ul. Kocmyrzowska na przebudowywanym odcinku będzie posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Po obu stronach powstaną zieleńce z nowymi nasadzeniami drzew i krzewów, a także chodniki i drogi rowerowe, co znacznie poprawi bezpieczeństwo i komfort wszystkich użytkowników drogi.
Pętla Wzgórza Krzesławickie
Szczególnie istotnym elementem inwestycji jest budowa nowoczesnej pętli tramwajowo-autobusowej „Wzgórza Krzesławickie”, która zastąpi dotychczasową infrastrukturę. Dzięki terminalowi pasażerskiemu oraz wygodnemu układowi przesiadkowemu, pasażerowie zyskają lepszy dostęp do komunikacji publicznej, a cała północno-wschodnia część Krakowa zyska wygodny węzeł transportowy. W ramach zadania przebudowywana jest także podziemna infrastruktura techniczna, w tym sieci wodociągowe, kanalizacyjne oraz kanalizacja opadowa, która zostanie uzupełniona o zbiornik retencyjny.
Realizatorem projektu jest firma Gulermak Sp. z o.o., która prowadzi prace na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (Oddział Kraków), w ramach porozumienia zawartego z Gminą Miejską Kraków w lipcu 2021 roku.