Kraków: Budowa wielkiego osiedla Essa na Klinach. Wielkie rycie terenu i problem z dojazdem do budowy. Czy miastu udało się go rozwiązać?

Osiedle Essa na Klinach w Krakowie to na razie duża dziura w ziemi i przeorany teren. A do tego konflikt mieszkańców z deweloperem o dojazd do inwestycji, w którym miasto próbuje być rozjemcą. Deweloper chce budować, obiecuje nowy układ drogowy, ale okolicznym mieszkańcom przeszkadza to, że drogi rozjeżdżane są przez ciążki sprzęt. Osiedle Essa, choć w bólach, finalnie powstanie, a to tylko w pierwszy etapie 200 mieszkań w bloku. W przyszłości bloków ma być więcej, do tego alejki, sklepy, restauracje i... osiedlowe jezioro. Kliny już mocno się zabudowały, a będzie tego więcej.
Budowa osiedla Essa na KlinachTeren pod osiedle zmienia się. W tle spór o dojazd do inwestycji. Miasto Kraków stara się być arbitrem w sprawie
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | ANNA KACZMARZ / POLSKA PRESS
Piotr Rąpalski
  • Budowa osiedla Essa na Klinach
  • Budowa osiedla Essa na Klinach
  • Budowa osiedla Essa na Klinach
  • Budowa osiedla Essa na Klinach
[1/4] Teren pod osiedle zmienia się. W tle spór o dojazd do inwestycji. Miasto Kraków stara się być arbitrem w sprawie Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | ANNA KACZMARZ / POLSKA PRESS

Nowa droga do osiedli na Klinach

W połowie lipca rozpoczęły się prace przy budowie nowego ronda na skrzyżowaniu ulic Borkowskiej i Zawiłej – jednym z kluczowych punktów komunikacyjnych osiedla Kliny w Krakowie.

Inwestorem i wykonawcą przebudowy jest Green Town Development Sp. z o.o., realizująca w sąsiedztwie osiedle mieszkaniowe Essa Kliny. – To świetny przykład, jak inwestycje deweloperskie mogą i powinny iść w parze z rozwojem miejskiej infrastruktury – mówi Julia Bogdanowicz z Green Town Development Sp. z o.o. – Od początku współpracowaliśmy z Gminą Miejską Kraków, by nasza inwestycja przynosiła także realne korzyści mieszkańcom całego osiedla Kliny.

Prace obejmują rozbudowę skrzyżowania do formy ronda oraz modernizację przyległego odcinka ul. Borkowskiej.

Spór o drogi na Klinach

Ale na Klinach nie jest tak idealnie jakby się mogło wydawać. W marcu wybuchł spór między deweloperem a okolicznymi mieszkańcami. Chodziło o dojazd do budowy. Sprawę opisywaliśmy tutaj:

Miasto wywołane do tablicy pytaniami czy dawało zgody na taki dojazd do budowy, czy nie próbowało uspokoić nastroje. I miało z tym spory problem. Ale ostatnio wydało poniższy komunikat:

"W ostatnich tygodniach przedstawiciele miasta odbyli szereg spotkań z mieszkańcami, podczas których staraliśmy się możliwie najpełniej zrozumieć zgłaszane potrzeby, obawy i oczekiwania. Prowadzone rozmowy pozwoliły spojrzeć na sytuację z wielu perspektyw – zarówno mieszkańców ul. Homolacsa, jak i całego obszaru os. Kliny. Celem było zebranie kompletu informacji, które pozwoliły na podjęcie odpowiedzialnej decyzji dotyczącej dalszego wstrzymywania, bądź przywrócenia dojazdu do budowy os. Essa.

Dialog prowadzony przez Miasto miał charakter autentyczny i zaangażowany. Wielogodzinne rozmowy, odpowiedzi na trudne pytania oraz próby znalezienia punktów wspólnych doprowadziły – w naszej ocenie – do wypracowania kompromisowego rozwiązania. Rozumiemy oczekiwania mieszkańców w zakresie komfortu i bezpieczeństwa, ale też musimy brać pod uwagę rozwój całego obszaru os. Kliny i jego infrastruktury oraz przede wszystkim regulacje formalne – prawne, które obowiązują Urząd Miasta Krakowa.

Na podstawie zebranych danych i przeprowadzonych analiz Miasto stoi na stanowisku, że dojazd do budowy os. Essa przez ul. Homolacsa to obecnie jedyne realnie dostępne rozwiązanie. Zarząd Dróg Miasta Krakowa wyda czasową zgodę dla inwestora na obsługę budowy przez ul. Homolacsa – w godz. 8.00–19.00, z obowiązkiem wykonania prac zabezpieczających szutrowy odcinek drogi. Zgoda będzie obowiązywać do końca 2025 roku i zawierać będzie szereg zapisów, które zabezpieczają interesy mieszkańców ul. Homolacsa.

Miasto deklaruje podjęcie działań oraz zobligowanie inwestora do prac mających na celu:

  • wykonanie przez inwestora inwentaryzacji budowlanej domów znajdujących się na trasie przejazdu, obejmującej mieszkańców, którzy zgłoszą takie zainteresowanie. Inwentaryzacja dotyczyć będzie całego odcinka objętego zgodą na przejazd
  • realizację przez inwestora robót zabezpieczających ciąg pieszo-jezdny poprzez konserwację szutrowego odcinka drogi. Prace te będą miały na celu ograniczenie hałasu, emisji pyłu oraz poprawę bezpieczeństwa i możliwości mijania się pojazdów
  • zobowiązanie inwestora do prowadzenia bieżących prac naprawczych ulic wskazanych jako dojazd do placu budowy
  • zobowiązanie inwestora do bieżącego monitoringu drogi, objętej zgodą na przejazd. W tym prowadzenie monitoringu video oraz zapewnienie osoby do kierowania ruchem na ul. Homolacsa
  • wykonanie przez inwestora drogi docelowej po zakończeniu prac budowlanych. Nowa nawierzchnia ma objąć zarówno obecny odcinek szutrowy, jak i istniejący fragment asfaltowy o niższej nośności
  • wyznaczenie alternatywnej drogi dojazdowej do placu budowy os. Essa, gdy tylko będzie to możliwe formalnie i prawnie – w ramach inwestycji drogowych planowanych przez Gminę lub innych dostępnych rozwiązań
  • wprowadzenie strefy tempo 30 km/h na ul. Homolacsa i ulicach sąsiednich – w przypadku złożenia przez przedstawicieli mieszkańców odpowiedniego wniosku
  • zwiększenie częstotliwości wyrywkowych kontroli przez straż miejską na obszarze objętym dojazdem
  • podjęcie działań, które zapewnią zachowania lokalnego charakteru ul. Homolacsa.

Podjęte decyzje są efektem szczegółowej analizy, rozmów i kompromisu, który w naszej opinii w sposób wyważony łączy potrzeby rozwojowe miasta z oczekiwaniami lokalnej społeczności."

Czy to skończy problemy mieszkańców i spór? Czas pokaże...

Osiedle Essa na Klinach

Pierwszy etap to jeden blok z ok. 200 mieszkaniami, ale docelowo ma ich tu powstać nawet 2000. Będą też przedszkola, żłobki, restauracje, sklepy. Idea miasta 15-minutowego. Pierwszy etap budowy ma zakończyć się w końcówce roku 2026.

Co jeszcze? "Na terenie inwestycji ESSA zaplanowaliśmy ponad 9000 m2 powierzchni użytkowej przeznaczonej pod aranżację lokali usługowych na sprzedaż o różnych rozmiarach i specyfikacjach" - pisze inwestor na swojej stronie internetowej.

Wybrane dla Ciebie

Gmina Szydłowiec: Był kompletnie pijany i kierował motorowerem. 34-latek zatrzymany przez policję
Gmina Szydłowiec: Był kompletnie pijany i kierował motorowerem. 34-latek zatrzymany przez policję
Gorzów: Linia 128 z nową trasą
Gorzów: Linia 128 z nową trasą
Łęczyca: Oddział Rejonowego Banku Spółdzielczego otwarty po remoncie
Łęczyca: Oddział Rejonowego Banku Spółdzielczego otwarty po remoncie
Poddębice: "Lato z Radiem i Telewizją Polską". Sprawdź, kto wystąpi
Poddębice: "Lato z Radiem i Telewizją Polską". Sprawdź, kto wystąpi
Kraków: Dziki w Tyńcu. "Zniszczone ogrodzenia, zryte działki"
Kraków: Dziki w Tyńcu. "Zniszczone ogrodzenia, zryte działki"
Rozdrażew: Zmarł ks. kan. Marian Dopieralski, były proboszcz parafii
Rozdrażew: Zmarł ks. kan. Marian Dopieralski, były proboszcz parafii
Rynek deweloperski już reaguje na obniżkę stóp procentowych
Rynek deweloperski już reaguje na obniżkę stóp procentowych
Inowrocław: Rewolucja w transporcie publicznym. Nowoczesna pętla autobusowa już wkrótce
Inowrocław: Rewolucja w transporcie publicznym. Nowoczesna pętla autobusowa już wkrótce
Sąd w Gliwicach postanowił. Koniec z pracą zdalną. Radni w Dąbrowie Górniczej nie mogą spotykać się na sesjach i komisjach w trybie on-line
Sąd w Gliwicach postanowił. Koniec z pracą zdalną. Radni w Dąbrowie Górniczej nie mogą spotykać się na sesjach i komisjach w trybie on-line
Końskie: 19. Przegląd Kapel i Solistów- Instrumentalistów Ludowych
Końskie: 19. Przegląd Kapel i Solistów- Instrumentalistów Ludowych
Świebodzin: Poważny wypadek. Tir zderzył się z osobówką, są ranni
Świebodzin: Poważny wypadek. Tir zderzył się z osobówką, są ranni
Orange Polska i bezpieczeństwo narodowe. Firma widzi w tym swój udział
Orange Polska i bezpieczeństwo narodowe. Firma widzi w tym swój udział